LEGO Star Wars: The Force Awakens (PS4)
80 100 1

Review LEGO Star Wars: The Force Awakens (PS4)

Met The Force Awakens keert Traveller’s Tales terug naar de LEGO-serie waar ze de grootste successen mee geboekt hebben: Star Wars. Is de Force sterk met dit deel, of is Traveller’s Tales overgelopen naar de duistere kant? Je lees het hier.

LEGO-games hebben een nogal omvangrijke geschiedenis. Van het behandelen van series als Indiana Jones, Harry Potter en Lord of the Rings tot Jurassic World en natuurlijk Star Wars. Voor buitenstaanders kan het lijken alsof de LEGO-games maar weinig vernieuwend zijn en eigenlijk steeds hetzelfde truukje herhalen.

En hoewel de basis van de games (verzamel gouden steentjes, voltooi een level door een bepaalde hoeveelheid muntjes te verzamelen, vind minikits etc.) in grote lijnen hetzelfde is gebleven, zijn er ook genoeg veranderingen doorgevoerd. Zo werd er voice-acting geintroduceerd, kwamen er steeds meer en grotere hubwerelden, werd het aanbod van personages steeds groter, werden de levels groter en gedetailleerder. Ook niet onbelangrijk: de speelduur werd langer. Wat voor budgetgamers natuurlijk betekent dat je meer waar voor je geld krijgt.

“Use the Force”
Met The Force Awakens vroeg ik me vooraf vooral af of het wel een lange game op zou kunnen leveren. De voorgaande LEGO Star Wars games draaiden tenslotte om de oude trilogie, de complete filmserie (tot de release van Force Awakens natuurlijk) en de Clone Wars. En hier draait de game om slechts een enkele film. Dat hebben de makers slim opgelost door extra verhaallijnen te introduceren. Deze levels halen hun inspiratie uit de film en draaien bijvoorbeeld om een avontuur van Han Solo en Chewbacca terwijl ze jacht maken op Rathtars, een avontuur van Poe Dameron terwijl hij admiraal Ackbar moet redden of een level waar je de rol van Kylo Ren op je neemt en een klein dorp overhoop haalt. Deze extra missies geven nieuwe inzichten in de personages en zijn ook onderdeel van het officiele canon, wat het vrij speciaal maakt.

“There is another”
Op het gebied van de gameplay zijn er een aantal toevoegingen. Zo heb je nu zogenaamde multi-builds. Elk level heeft een aantal situaties waar je meerdere objecten kunt bouwen. Kies je voor de ene optie, dan kun je vooruitgang boeken in het verhaal en verderspelen. Maar een andere keuze kan je bijvoorbeeld naar een minikit of een rood steentje leiden. Hoewel deze mogelijkheden de gameplay een beetje fris houden kleeft er soms ook een nadeel aan. Het komt namelijk voor dat er momenten zijn waar je de mogelijkheden niet uit kunt proberen. Heb je een keuze gemaakt voor de oplossing die het verhaal vooruit duwt, dan zul je het level opnieuw moeten spelen om het alternatief te proberen. Natuurlijk zijn de LEGO games gericht op het herspelen van eerdere levels met nieuwe vaardigheden die vrijgespeelde personages bieden, maar een beetje slordig is het wel qua level design.

“Do or do not, there is no try”
Een andere toevoeging zijn de Blaster Battles. Om de zoveel tijd beland je in vuurgevechten met stormtroopers, huurlingen of ander tuig en dan verandert het camerastandpunt en lijkt het plotseling of je een LEGO versie van Gears of War aan het spelen bent. Goed, de kettingzagen blijven achterwege, maar toch speel je met Finn of Han terwijl ze zich verschuilen en af en toe uit hun cover omhoog komen om tegenstanders neer te schieten. Doe je dit zonder een leven te verliezen, dan word je beloond met een gouden medaille, welke je weer extra muntjes oplevert.

De bekende rode steentjes die je multipliers en andere bonussen opleveren, en waarvan elk level eentje bevat, kun je nu heel makkelijk vanuit je selectiering selecteren en aankopen als je in een hubwereld rondrent. Daarnaast heb je meer dan tweehonderd verschillende personages om vrij te spelen. Qua hoeveelheid content is er dus genoeg vrij te spelen.

“Stay on target, stay on target”
Op het grafische vlak lijkt The Force Awakens ook een sprongetje vooruit gemaakt te hebben. Glimmende oppervlakten en personages als C3PO verspiegelen en reflecteren de omgevingen, maar ook lens flares, wat toch een handelsmerk van JJ Abrams zijn films zijn, komen veelvuldig voorbij. Je kunt Abrams en producer Kathleen Kennedy overigens ook vrijspelen als speelbare personages. Naast de standaardgame is er ook nog een seizoenspas die voor ongeveer tien euro aan te schaffen is. Deze biedt naast drie nieuwe levels ook een vijftigtal personages, waarvan tien exclusief zijn voor de seizoenspas.

“Search your feelings, you know it to be true”
Ondanks het mooie grafische plaatje, het enorme aanbod vrij te spelen personages, de nieuwe verhaalijnen en de nog altijd toegankelijke gameplay kleven er ook wat minpunten aan LEGO Star Wars: The Force Awakens. Hoewel het gebruikmaakt van de geluidsopnames uit de film en extra dialogen heeft toegevoegd kan de kwaliteit nogal uiteen lopen. Sommige fragmenten klinken helder, terwijl andere secties wat blikkerig klinken. Ook is het volume van de geluidsfragmenten niet altijd gelijkwaardig. Daardoor klinken sommige audiofragmenten vrij zachtjes, terwijl andere stukken goed te verstaan zijn.
Een ander minpunt is dat het spel behoorlijk vaak vastliep terwijl ik de laatste paar levels aan het herspelen was. Dit zal met een nieuwe patch wel verholpen kunnen worden, maar het neemt niet weg dat de LEGO-games hier een handje van hebben. Het is een klein smetje op het totale plaatje, maar mag niet onvermeld blijven.

LEGO Star Wars: The Force Awakens doet de film en Star Wars als geheel eer aan. Het bouwt het verhaal van de film uit met extra scenario’s die ook nog eens canon zijn. De gameplay is grotendeels als vanouds, en hoewel het even wennen was om de cover-based gevechten te spelen werkt het wel solide. LEGO Star Wars: The Force Awakens is een van de beste LEGO-games in tijden geworden. Met een totale speelduur van ongeveer 25 uur is er weer een makkelijk platinum trophy aan je verzameling toe te voegen.

Oordeel LEGO Star Wars: The Force Awakens (PS4)

Aantal keer bekeken: 6067

Laagste 3 prijzen voor LEGO Star Wars: The Force Awakens (PS4)