LEGO Worlds (PS4)
71 100 1

Review LEGO Worlds (PS4)

Wie Minecraft voor het eerst ziet legt al snel de link met LEGO. Hele werelden kunnen opgebouwd of afgebroken worden met blokjes en je kunt bouwen wat je maar wil zonder denkbare limieten. Het is dan ook niet heel gek dat LEGO met dit concept aan de haal is gegaan. Vandaag nemen we de PS4-versie van LEGO Worlds onder de loep.

LEGO Minecraft
LEGO Worlds is zoals de inleiding al doet denken een soort Minecraft in het LEGO-universum. Echter is het niet alleen een ‘sandbox’, zoals we dat noemen. Voordat je je eigen wereld kunt bouwen moet je namelijk door een soort story mode heen.
Aan het begin van het spel stort je als een ware astronaut met raketpech neer op een onbekende planeet. Op deze planeet moet je vervolgens gouden LEGO-steentjes verzamelen om je ruimteschip weer op te lappen. Op de eerste planeet zijn dit een paar steentjes, waarna je in je spaceshuttle stapt en naar een nieuwe wereld vliegt a la No Man’s Sky, maar al snel ben je urenlang bezig op een planeet, op zoek naar tientallen gouden blokjes.

Gouden blokjes
De missies, als je ze zo kan noemen, op deze planeten zijn erg simpel: zo zijn er dieren die willen eten, liggen er schatten begraven en lopen er ‘minifigs’ rond die op de foto willen met een speciaal object. Deze objecten moet je vaak verzamelen op eerder bezochte planeten. Je poppetje beschikt namelijk over een handjevol tools waarmee LEGO verzameld, gekopieerd en zelfs gebouwd kan worden. Hiermee is je virtuele gereedschapskist een stuk uitgebreider als in bijvoorbeeld Minecraft, maar dat neemt ook wel weer wat complicaties met zich mee.

Creatief gemak

Zo werkt het bouwen van je eigen objecten niet helemaal lekker met de controller. Veel opties zitten verstopt onder vreemde knoppencombinaties of worden niet duidelijk uitgelegd. Dit zorgt er al snel voor dat wanneer je bijvoorbeeld iemand tegenkomt die een dak op z’n huis wil in ruil voor een gouden steentje, je veel sneller en makkelijker een stuk uit de omgeving kunt kopiëren en op het huis kunt plakken, dan dat je daadwerkelijk steentje voor steentje een dak gaat bouwen. Hoewel dit natuurlijk niet de bedoeling is in een creatieve game als dit, geeft de game je niet echt een reden om het anders te doen. Wanneer je alle gouden bouwstenen verzameld hebt op een planeet ga je immers verder naar de volgende wereld, om nooit meer terug te keren aangezien er niks meer te doen is.

Dezelfde samoerai

Om dit gevoel van herhaling tegen te gaan heeft elke planeet een eigen setting meegekregen. Zo is er een planeet met piraten, een wereld die bestaat uit lava en vulkanen, een horrormoeras, een Wilde Westenthema enzovoorts. Sommige planeten bestaan zelfs uit meerdere van deze locaties. Wanneer je denkt dat je alles gezien hebt land je weer op een planeet waar een nieuw thema achter de horizon verschuilt en ontdek je weer een hele hoop nieuwe dingen. Echter valt de game op een gegeven moment in herhaling. Zo kwamen wij meerdere planeten achter elkaar tegen waar samoerai op rondrenden, die allemaal dezelfde quests bij zich droegen als op de voorgaande planeten.

Kloktoren
Ook wil de game wel eens voor verwarring zorgen. Zo liepen er in een cowboystadje een aantal minifigs rond die graag op de foto wilden met een kloktoren. Nergens in het stadje was een kloktoren te vinden, dus deze moest ik zelf plaatsen. Gelukkig had ik op een eerdere planeet al een kloktoren vrijgespeeld, die ik hier met een druk op de knop los kon laten om zo de minifigs te fotograferen met de kloktoren in de achtergrond. Echter keurde de game de foto’s die gemaakt werden niet goed. De kloktoren die ik geplaatst had kwam uit het piratenthema en blijkbaar was er een kloktoren nodig uit het cowboythema om deze missie te voltooien. Echter heb ik een week later nog steeds die cowboykloktoren nergens kunnen vinden, waardoor ik in het cowboystadje een aantal gouden blokjes niet kan krijgen en de game legt niet duidelijk uit waarom niet. Heb je eenmaal 100 gouden blokjes verzameld, dan kun je beginnen aan je eerste echte wereld. Eer je hier bent ben je zeker een tiental uren verder. Dit kan voor sommige gamers een flinke drempel zijn, dus hou hier rekening mee.

Licenties

Een ander gemis is de licenties. Veel LEGO games dragen een licentie als Star Wars, Harry Potter of zelfs Adventure Time, Sonic of Portal in de LEGO Dimensions games. In LEGO Worlds vind je geen van deze licenties terug. Je moet het dus doen met generieke figuurtjes en blokjes. Niks mis mee natuurlijk. Deze sets zijn ook tof, maar wat we in bijvoorbeeld LEGO Dimensions zien is dat het ontzettend leuk is om rond te lopen in LEGO-versies van al deze bekende werelden. Hoe tof zou het zijn om zelf dingen te kunnen bouwen in de werelden van je favoriete helden? Gelukkig is de humor zoals we dat kennen uit de andere LEGO games wel volop te vinden in LEGO Worlds.

Alles is van LEGO
Grafisch is LEGO Worlds echt de mooiste LEGO game die er is. Een groot nadeel van de voorgaande LEGO games (op De LEGO Film game na) is dat de levels grotendeels niet bestaan uit LEGO. Zand is gewoon zand, water is gewoon water en een rots ziet er uit als een rots. Niet als LEGO. In LEGO Worlds is alles, maar dan ook echt ALLES van LEGO. Dat betekent dat je gewapend met een rocket launcher ook echt alles helemaal aan gort kan blazen. Niet tevreden met wat je gebouwd hebt? Knal er een gat in en de LEGO blokjes vliegen door je scherm heen.
De muziek is vrij generiek en niet echt memorabel te noemen, maar bij een spel waar je je moet kunnen concentreren en waar je soms uren in menuutjes bezig bent om iets moois te bouwen is het prettig dat de muziek niet te aanwezig is. Wel valt regelmatig abrupt de muziek weg, wat erg storend kan zijn.

Performance problemen

Dan komen we helaas aan bij het grootste knelpunt van de game: de performance. Wij hebben het spel getest op een PS4 Pro en op zich draait het spel prima. Aangezien elke wereld voor 100% uit LEGO bestaat wil de performance nogal eens wat inzakken, maar bij een game als deze is dat niet zo’n probleem. Wat wel een probleem is is wanneer je met een vriend of vriendin op de bank gaat co-oppen, en de framerate regelmatig onder de 10 FPS terecht komt. Wat resulteert in een letterlijk onspeelbare game. Dit is erg jammer want LEGO games zijn vaak het leukst met z’n tweeën, maar LEGO Worlds kan dit, in ieder geval op de console, helaas niet aan. Ook is het spel bij ons regelmatig gecrasht en is hierdoor zelfs een keer savedata corrupt geraakt. Gelukkig was er nog een oudere save aanwezig op het systeem waardoor er vrijwel niks verloren is gegaan, maar dit verbetert de spelervaring zeker niet.

Budget
Al met al is LEGO Worlds prima tijdverdrijf. Aan de ene kant is het uitgebreider dan Minecraft wat in sommige opzichten erg fijn werkt. Aan de andere kant brengt de game de nodige frustratie met zich mee in de vorm van onduidelijke menu’s, bugs waarbij je poppetje vast kan komen te zitten in de omgeving en problemen met de performance. Daar moet wel bij vermeld worden dat het hier om een budgettitel gaat die op moment van schrijven voor zo’n €30 in de schappen ligt. Dat neemt echter niet weg dat een game gewoon goed moet draaien, en dat is met LEGO Worlds, hoe leuk het op momenten ook is, niet het geval.

Als je fan bent van games als Minecraft is LEGO Worlds zo’n beetje ‘the next best thing’. Als je door de verschillende problemen van het spel heen kunt prikken kun je in LEGO Worlds een leuke en vooral humoristische ervaring vinden waar je zeker even zoet mee bent. Ben je fan van de bekende LEGO games om hun gameplay of omdat ze zo leuk zijn om met z’n tweeën te spelen? Laat LEGO Worlds dan lekker links liggen.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Oordeel LEGO Worlds (PS4)

• Gameplay 65