Lumines II (PSP)
92 100 1

Review Lumines II (PSP)

Lumines heeft het goede recht om zich de beste puzzel game op de PSP te noemen. De game is inmens populair en verschijnt nu ook op de Xbox360 en mobiele telefoon. Natuurlijk wordt de PSP niet vergeten en vandaar dat Lumines 2 al sinds korte tijd in de winkels ligt. Léonhard zocht voor ons uit het het allemaal in z'n werk gaat
Ik weet het nog zo goed. Nachten lang heb ik niet kunnen slapen. Het was een nachtmerrie, maar toch ook niet. Oneindig veel blokken die in een rap tempo voor mijn ogen naar beneden zakten. 's Ochtends was ik dood op, maar toch wilde ik weer met diezelfde blokken in aanraking komen. Ik was verslaafd. Écht verslaafd. Aan Tetris. Mijn Super Nintendo draaide overuren want elk moment van de dag moest ik in staat zijn het spel te kunnen spelen. Maar maanden gingen voorbij en mijn interesse in Tetris verdween op den lange duur. Sindsdien dacht ik er nooit meer aan. Nooit kreeg ik ook meer hetzelfde gevoel als tijdens mijn Tetris/ Puzzel verslaving. Jaren vlogen voorbij, Spelcomputers zagen het daglicht en verdwenen weer uit de markt, maar het heeft tot de release van de PSP geduurd tot ik dit gekoesterde gevoel weer kon proeven. Schuldig hier aan was Lumines, een puzzelgame die Tetris als basis nam, en zich gedurende de ontwikkeling heeft ontpopt tot een geheel nieuw concept.

Nee, Lumines heeft me nooit zo weten te pakken als Tetris. Maakt dit de vergelijking overbodig? Zeker niet. Beide games moeten het van hetzelfde sterke punt hebben, namelijk de verslavende gameplay. Maar wat maakt Lumines zo verslavend? In mijn ogen is het de combinatie van de uitermate simpele gameplay die tegelijkertijd heel ingenieus samenhangt met de vormgeving en audiovisuele kant van de game. Niet zo heel gek dus, dat de kern van de gameplay ongerept is. De doorgevoerde veranderingen in Lumines 2 - de game die ik probeer te bespreken maar er vooralsnog omheen draai - zitten hem dan ook in de presentatie, oftewel we hebben als het ware met een update te maken. Nu is de vraag heel simpel. Is Lumines 2 inhoudelijk genoeg aangedikt om voor de gamers het aanschaffen waard te zijn? Je leest het hieronder, eindelijk.

Het concept is vrij simpel: blokken vallen naar beneden en het is aan de speler deze zo tactisch mogelijk te plaatsen. De blokken zijn elk onderverdeeld in vier kleinere vlakken die ieder een kleur met zich meedragen. Het is hiermee de bedoeling dat de blokken zó worden geplaatst, dat vanuit de verschillende blokken, nieuwe blokkencombinaties ontstaan die qua kleur met elkaar overeen komen. Daarnaast loopt er een tijdlijn van links naar rechts over het scherm. Deze tijdlijn verplaatst op de maat van de muziek ( lees= tempo ) en verwijdert alle blokken die gebruikt zijn voor een combo. Hoe beter je timed met de tijdlijn, hoe hoger de score uit zal vallen als je er in slaagt meerdere combinaties te maken nog voordat de tijdlijn je combo's weer verwijdert.

Bovenstaande gameplay is gelijk aan de originele Lumines. Zoals ik al eerder zei, zitten de veranderingen van Lumines 2 hem in de subtiele kiertjes die het eerste deel nog kende. Spelermodes zijn bijvoorbeeld uitgebreid. De standaard Challenge mode kent nu namelijk drie verschillende moeilijkheidsgraden, wat het spel toegankelijker maakt voor beginners, en net dat beetje pittiger maakt voor gevorderde puzzelaars. Natuurlijk zijn er weer genoeg skins vrij te spelen. Deze zijn weer net zo raar evenals geweldig als in deel een, op enkele uitzonderingen na. Ik blijf me afvragen waarom de makers gekozen hebben om bekende muziek er in te stoppen. Nummers als Holla Back Girl van Gwen Stifani zijn leuk als toevoeging, al voelt het net wat teveel aan alsof de makers dit erin hebben gestopt om aandacht te trekken van de massa, al is het alleen maar om de vermelding.Gelukkig maken de overige tracks een hoop goed - er zitten zeker een aantal prachtige tussen - en speelt het ritme van de puzzelactie perfect in op de vervormingmogelijkheden van de muziek.

Terug uit deel een is de Puzzel Mode. Hierin is het de bedoeling icoontjes te vormen met de blokken die je op elkaar plaatst. Ook het tegen de computer opnemen is mogelijk, maar dit spreekt voor zich, evenals Time Attack. Nieuw is daarentegen de Mission Mode. Werk zo snel mogelijk de blokken op het scherm weg, en je kunt door gaan met de volgende. Dit soort modes zijn altijd wel leuk voor de afwisseling, maar echt verslavend zoals de Challenge Mode wordt het nooit. Alsnog een leuke aanvulling op het al vrij uitgebreide scala aan modes.

Lumines 2 blijkt een geweldig totaalpakket te zijn. De gameplay is nagenoeg hetzelfde gebleven, maar zoals Alf Ramsey ooit al zei: "Never change a winning team". En zo zij het. Lumines 2 is weer net zo verslavend als zijn voorganger. De mogelijkheid om met meerderen te spelen heb ik niet kunnen testen, maar zal ongetwijfeld de nodige tijd van de fanatiekelingen opslokken. Voor de mensen die zwijmelen van puzzelgames is dit een must.

Oordeel Lumines II (PSP)

• Replay 95
  • Eindcijfer 92