Madden NFL 2005 (Xbox)
92 100 1

Review Madden NFL 2005 (Xbox)

De Madden reeks domineert al jaren het NFL genre. Weet EA met Madden NFL 2005 deze noemenswaardige status voort te zetten? Je leest het in deze review...

Voetbalfans hebben Fifa, Golffans hebben Tiger Woods PGA en EA ondersteunt de American Football fans al jaren op zeer verdienstelijke manier met de Madden serie. En binnen het genre kan Madden zelfs de nummer 1 genoemd worden! Dat zelfs ondanks het feit dat de concurrentie hevig is, want ESPN’s NFL 2K5 komt kwalitatief gezien erg dicht in de buurt van Madden. Het is dan ook niet voor niets dat de reeks al jaren razend populair is in Amerika. In Europa is Madden echter lang niet zo populair als bij de Yanks en consorten, hoofdzakelijk omdat de bijbehorende sport hier niet echt in de spotlights staat. En dat is jammer, want zo mist een groot gedeelte van de Europeanen een vette sport en een misschien nog wel vettere game.

American Footbal - de basics
Aangezien de sport zo om strategiën en tactieken draait is American Football eigenlijk moeilijk in een notendop uit te leggen. Het spelletje draait om twee teams, een aanvallend team (offence) en een verdedigend team (defence) welke door middel van een “play” strijden om de bal. Een play is een spelonderbreking waarbij de twee teams zich in een speciale formatie tegen elkaar opstellen, waarna de aanvallende partij de bal richting de endzone, het gebied achter de laatste “Yard”(hier kom ik later op terug), van de verdedigende partij probeert te werken. Bij zo'n play, welke overigens zeer vaak voorkomt, wordt de bal naar de quarterback van het aanvallende team gespeeld, wie de taak heeft de bal bij een andere speler te krijgen voordat de razende spelers van de tegenpartij hem onderuit weten te halen. Gelukkig heeft de quarterback teamleden, die ervoor moeten zorgen dat de spelers van de tegenpartij de quarterback niet bereiken, zodat deze in alle rust een worp kan voorbereiden. Gaat het echter fout en onderschept een speler van het verdedigende team de bal voordat deze bij de vrije man is aangekomen, dan worden de rollen omgedraaid, en wordt de verdedigende partij opeens de aanvallende. De quarterback kan dus gezien worden als de belangrijkste speler op het veld.

Het speelveld is 100 Yards (iets meer dan 90 meter) lang en is opgedeeld in 10 maal 10 Yards welke zich van elkaar onderscheiden door een witte lijn. Bij een play moet de aanvallende partij simpel gezegd zoveel mogelijk van deze Yards winnen. Hierbij krijgt het aanvallende team 4 kansen (downs) om de bal 10 Yards verder te krijgen. Lukt dit, dan krijgt men weer 4 kansen om de volgende 10 Yards te winnen en op deze manier gaat men het veld af. In theorie zou het dus een stuk of 40 play’s kunnen duren voordat de endzone bereikt is, maar in de praktijk is dit gelukkig nooit het geval. Vaak wordt er vrij snel een vrije man gevonden die met een run aardig wat Yards kan winnen, en misschien zelfs wel meteen voor een touchdown kan zorgen. Andere keren weet een team de bal niet binnen 4 downs 10 Yards verder te helpen, en krijgt de tegenpartij de bal waardoor zij zodoende de aanvallende partij worden. Zoals gezegd moet het aanvallende team de bal in deze endzone zien te krijgen. Dit kan door met de bal in de handen het gebied binnen te lopen, maar ook door in de endzone de bal vanuit een worp op te vangen. In andere woorden: als een speler van het aanvallende team de bal in handen heeft en in de endzone staat, wordt het tot een zogenaamde touchdown gerekend. Bij zo’n touchdown verdient een team 6 punten, waarna ditzelfde team nog een kans krijgt om met een schot de bal tussen twee palen te mikken, wat een extra punt op kan leveren. Ook is er de mogelijkheid om een "fieldgoal" te scoren. Dit is wanneer de bal vanuit een dood spelmoment tussen de palen geschopt wordt en levert 3 punten op.

En dan...
Nu het moeilijkste onderdeel uit de weg is kunnen we wat dieper op de game in gaan. Weet je nog dat ik het over formaties en play’s had? Madden kent onwaarschijnlijk veel van deze opstellingen, waarbij elke opstelling zijn eigen nut en speelwijze heeft. De ene formatie laat een speler vrijlopen, zodat de quarterback de bal in diens handen probeert te gooien. De andere formatie brengt de bal echter bij een runningback, wie de blokkades van de defence partij rennend moet doorbreken en daarbij zoveel mogelijk Yards probeert te winnen. Leken op het gebied van NFL die met Madden voor het eerst aan de sport snuffelen zijn deze formaties vaak te veel gevraagd, en daarom heeft EA een soort assistsysteem ingebouwd, waarbij de commentatoren, wanneer gevraagd, vertellen welke formatie het beste gebruikt kan worden. Wanneer je de game een poosje gespeeld hebt leer je steeds meer over het nut en de werking van de verschillende formaties en kan je ze ook zelf toepassen. Madden kent ook een speciale mode om verschillende tactieken te oefenen alvorens je ze in een echte wedstrijd toepast. Verassend genoeg is deze mode gedoopt tot “Practice mode”. Een erg goed idee om in deze mode de basics van het spel op te pakken wanneer je nog niet bekend bent met de gameplay en regels.

Gameplay Improvement
Een van de vetste vernieuwingen waar Madden ons dit jaar mee verblijdt is de Hitstick. De Hitstick is een manier om sterkere tackles uit te voeren, maar wel een functie die je niet cadeau krijgt. Ram de rechter analoge stick op het juiste moment in de juiste richting en je slachtoffer zal zich afvragen welke kleur de vrachtwagen had die hem zojuist onder de wielen kreeg. Echter is de Hitstick niet een functie waarvan je moet verwachten hem meteen onder de knie te hebben. In het begin zal de Hitstick ongetwijfeld meerdere malen verkeerd getimed worden en tot verschrikkelijke ergernissen leiden, maar houd hoop. Het gezegde "oefening baart kunst" is namelijk zeker van toepassing op dit gebied en het profijt dat je uit de beweging haalt is zeker rendabel.

Hitstick is niet de enige positieve wijziging in de gameplay ten opzichte van de voorgaande delen en de concurrentie. Een ander gebied waar Madden 2005 in uitblinkt is namelijk de manier waarop je de play’s speelt. Waar je in Madden 2004 slechts een bepaalde formatie uikoos, heb je nu de mogelijkheid om de opdrachten van spelers wijzigen waardoor je nadat je een formatie gekozen hebt alsnog een heleboel in het spelverloop kan veranderen. Dit is een flinke toevoeging aan de gameplay voor beide de offence en de defence. Zo kan je de op pad gestuurde reciever voor de bal gegooid is nog van route laten veranderen als er ergens een gaatje in de formatie van de verdedigende partij gespot is en ben je niet meer overgelaten aan de keuze die je voor de play hebt gemaakt. Hetzelfde geldt voor defence. Als de tegenstander een aanvallende positie heeft gekozen kan jij op het laatste moment nog een wijziging inbrengen om zo op een andere, snellere manier de quarterback te pakken.

Weer een ander punt waarin Madden 2005 zichzelf heeft verbeterd is de AI van je mede- en tegenspelers. Je kan als quarterback daadwerkelijk vertrouwen op je medespelers als hoe je dat op menselijke collega's zou kunnen. Ik heb in mijn uren Madden nog geen een keer gezien dat mijn blockers op een idiote wijze de tegenstanders voorbij laten rennen, wat in 2004 nog wel zo nu en dan het geval was. Ook kent de AI de nodige trucks waardoor het voor de defence nog eens knap lastig kan worden om tackles juist in te zetten.

Mode mania
Qua verschillende modi is Madden 2005 ook geweldig vertegenwoordigd. Zo is er de behoorlijk uitgebreide en gedetailleerde Franchise Mode, waarin je begeleid wordt door Tony Bruno (een beroemde sportcommentator, zeg maar de Mart Smeets van Amerika), die je via een radioprogramma op de hoogte houdt in de virtuele NFL wereld. Dit radioprogramma is erg diepgaand, EA heeft er van alles aan gedaan om het geheel zo realistisch als mogelijk te maken. Zo hoor je interviews langskomen, en zelfs telefoontjes van (voornamelijk gestoorde) fans passeren de revue. Verder kent deze mode een krant, welke is afgestemd op de stad waar jouw team gestationeerd is. Naast deze grappige extra’s is het zaak om jouw spelers tevreden te houden. Laat een speler veel op de bank zitten en hij zal ontevreden over jouw club worden en in het ergste geval vertrekken. Is er een speler vertrokken, dan moet je op zoek naar een goede vervanger. Een andere, nieuwe mode is de Create-a-Fan mode. Een compleet nutteloze,maar zeker grappige toevoeging. Wanneer je in een wedstrijd scoort zal de camera zich richten op een groepje fans die jou toejuichen. De Create-a-Fan mode geeft jou de kans om deze fans naar eigen smaak aan te passen! Het geeft toch wel druk om beter te presteren als jouw idool langs de kant staat!

Graphics
Grafisch gezien is Madden NFL 2005 sterk te noemen. De spelers in het veld zien er fantastisch uit en bewegen erg realistisch. De sport zelf bevat weinig snelheid, dus is het logisch dat je dat in de game ook weinig tegenkomt en zodanig wordt de framerate met gemak op een juiste hoogte gehouden. Een zwak punt is echter het publiek dat je omringt. Afgezien van het groepje supporters waaropwordt ingezoemd na een touchdown is het publiek niet meer dan wat bewegend ruis. Maar ja, aangezien de game geen “Audience NFL 2005” heet zullen we daar maar niet te streng naar kijken.

Sound
Wat geluid betreft is Madden 2005 niet echt speciaal. De befaamde John Madden en Al Michaels verzorgen zoals gewoonlijk weer het geluid, maar doen dat bepaald niet op een noemenswaardige manier. De soundtrack maakt echter het broodnodige goed, want zoals gewoonlijk doet EA Trax prima zijn best. Uiteraard wordt Madden 2005 ondersteund door verschillende bekende artiesten als Green Day en Midtown wat het gebrek aan overtuigend commentaar op weet te vullen.

Ben je er nog? Niet stiekem doorgebladerd naar de conclusie en het cijfer? Goede kans van wel, maar ik hoop dat degenen die wel interesse in de sport hebben een goed beeld hebben gekregen van de game en dat nieuwsgierige leken op het gebied van NFL nu toch een beetje weten hoe de vork in de steel zit. Samengevat kan ik zeggen dat Madden 2005 zijn status als beste NFL reeks versterkt heeft. De game weet uitstekend op een realistische en leuke manier een bijzondere en helaas niet zo populaire sport te digitaliseren. Fans van het genre zijn bij deze verplicht om Madden NFL 2005 in huis te halen. Anderen raad ik aan op z’n minst de game een keer te huren. Misschien bevalt de sport je wel, en dan heb je geluk als gamer. Want NFL kent in Madden NFL 2005 een perfecte digitale tegenhanger die weinig voor verbetering over laat.

Oordeel Madden NFL 2005 (Xbox)

• Gameplay 96
  • Eindcijfer 92