Mario Kart Live Home Circuit Set - Luigi (Switch)
40 100 1

Review Mario Kart Live Home Circuit Set - Luigi (Switch)

Nintendo heeft er wel een handje van: gimmicks. Ook de Switch moet hieraan geloven: we kregen al kartonnen bouwpakketten met Nintendo Labo en een joy-con set om workouts mee te doen met Ring Fit Adventure. Sommige gimmicks van Nintendo worden goed ontvangen, andere wat minder. Toch blijft Nintendo het proberen en komt er zo met trial-and-error achter wat de wereld nodig heeft.

Met Mario Kart Live: Home Circuit (MKLHC) haalt Nintendo geen nieuw truckje in huis: op de Nintendo 3DS hebben ze ons al met Augmented Reality (AR) laten kennismaken. Dit kan met de app AR Games waar je de meegeleverde AR kaarten bij je 3DS systeem voor gebruikt. Je kunt ze je vast nog wel herinneren: die met het vraagteken, Mario, Kirby, Toon Link, Samus en Pikmin. Hier kon je dan een paar spelletjes mee doen, maar verder niks spannends. Is het ontwikkelaar Velan Studios 9 jaar later wel gelukt om een goede AR-game neer te zetten op de Switch? Is de Mario Kart franchise populair genoeg om AR-gaming hip te maken? Of kun je het beste met een grote boog om MKLHC heen rijden?

Mooie Mario Merchandise
De kart ziet er om te beginnen echt mooi uit. Mario en Luigi zijn van kwalitatief goed plastic gemaakt en zitten netjes in de verf. Dit is echt geen goedkoop third-party China speelgoed! De kart is gelukkig ook stevig gemaakt. Na redelijk wat botsingen kun je zeggen dat de kart hier echt wel op gebouwd is. Maar je kunt hem het beste wel alleen maar binnen gebruiken, want buiten zou er te veel rommel tussen de wielen komen en dat zou het racen beïnvloeden.

Met jonge kinderen moet je wel oppassen, want hoe goed de karts ook tegen botsingen kunnen, ze moeten niet door de kamer vliegen. Ook met honden zou ik oppassen. Katten daarentegen gaan wel goed samen met de kart (zie mijn filmpje verderop). Maar je moet wel goed oppassen waar je loopt als iemand anders met de kart aan het racen is, want je wilt er ook niet per ongeluk op gaan staan!

Racen maar!
Nadat je de kart verbonden hebt met je Switch kun je de kartonnen poortjes neerzetten in je woonkamer. Je hebt vier poortjes die je in een bepaalde volgorde neer moet zetten waarmee je de baan vormt. Je kan jammer genoeg niet meer poortjes neerzetten. De camera herkent namelijk alleen deze poortjes, waardoor de game weet hoe de baan loopt. Je kunt een Grand Prix doen en tegen de Koopalings racen, maar je kunt ook een time trial doen zodat je kan strijden wie er thuis de beste tijd neerzet op een zelfgemaakte baan. Ook is er een optie om een race te maken met je eigen spelregels of kun je racen in spiegelstand waarbij alles op je scherm wordt gespiegeld! Je kunt ook de snelheid aanpassen, eerst 50 en 100 CC. Als je genoeg Grand Prix’ hebt vrijgespeeld kun je ook in 150 en 200 CC racen! Daarvoor moet je wel een grote woonkamer hebben.

De Grand Prix’ hebben leuke thema’s, zo kun je onder water racen en verschijnt er allemaal water gevuld met Cheep Cheeps in je woonkamer. Of race je in de regen en liggen er allemaal plassen water op je vloer en krijg je spetters tegen je scherm aan. Je kunt items krijgen wanneer je door vraagtekens heenrijdt die op je vloer verschijnen, en als je door een banaantje rijdt dan merk je dat je kart even stopt. Dit is allemaal heel erg leuk gemaakt! Jammer genoeg rijden de Koopalings nog wel door échte obstakels heen die je op de baan plaatst, dit ziet de AR niet als objecten. Alleen de bijgeleverde kartonnen borden met pijlen erop zou je nog kunnen gebruiken en worden herkend. Dus hier ben je als racer in het nadeel.

Mario vs. Luigi vs. Mario (?) vs. Luigi (?)
Je kunt MKLHC met maximaal drie anderen spelen. Maar dan moeten ze allemaal wel een eigen Switch systeem en een eigen kart hebben. Er zijn maar twee verschillende karts op de markt gebracht, dus als je met z’n vieren zou spelen zou je meerdere Mario’s of Luigi’s op de baan moeten neerzetten. Het is erg frustrerend dat je gelijk twee karts en twee Switch systemen nodig hebt om samen te kunnen spelen. MKLHC is een superleuke game om met je vrienden te spelen en te laten zien wat je allemaal met de kart kan. Maar om nu één kart neer te zetten en om de beurt te spelen terwijl de Switch in je dock staat en aangesloten is op je tv zodat iedereen het kan zien … Niet de beste optie. Daarover later meer. Als je deze game nu wél met twee karts wil spelen ben je gelijk een fortuin kwijt. De karts zijn namelijk te koop voor zo’n €120,- per stuk. En dan moet je maar net twee Switch systemen in huis hebben. Voor een gezin met twee kinderen die samen willen spelen moet je dus diep in de buidel tasten.

Je kunt het uiterlijk van Mario of Luigi ook aanpassen! Maar alleen in-game natuurlijk.

0 CC
Als de karts goed zouden werken dan zou deze hoge prijs nog enigszins te verantwoorden zijn. Maar dat doen ze helaas niet. Nintendo zegt dat de kart binnen 5 meter van het systeem moet blijven, maar maak daar maar gerust 2 meter van. Ik heb echt geen grote woonkamer, maar aan de achterkant van mijn baan werd de verbinding zeer slecht. Het beeld bleef veel haperen terwijl de kart wel doorreed. Dat racet dus niet lekker! Zie het onderstaande filmpje voor twee voorbeelden die ik heb gefilmd. De eerste is wanneer de Switch in het dock staat naast de tv, hier is de afstand 3,5 tot 4 meter tot aan de achterkant van de baan. In het tweede gedeelte wanneer ik in handheld modus speel en iets dichterbij zit is dat 2,5 tot 3 meter. Je kunt zien dat de haperingen van het beeld in handheld modus wel minder zijn. Maar ze zitten er nog steeds in, terwijl de afstand helemaal niet zo groot is!

Het is niet mogelijk om screenshots of filmpjes te maken door op de opnameknop te drukken, dus vandaar dat het op deze manier gefilmd is.

Ik heb de kart ook in een ander huis getest, met grotere woonkamer. Daar waren deze haperingen in het beeld ook vele malen erger. Misschien ligt het probleem ook wel een beetje bij de vele andere “stoorzenders” waar Nintendo het over heeft. Maar als je elke keer, naast dat je je halve woonkamer al verbouwd hebt voor een nieuwe baan, óók nog eens al je draadloze signalen uit moet zetten alleen maar voor het spelen van een game, is het echt te veel moeite.

Mario Kart Live: Home Circuit had een mooie game kunnen zijn. Het principe van een echte racende Mario Kart door je woonkamer is supertof voor jong (en ook nog wel voor oud). Maar de uitwerking had beter moeten zijn. De slechte verbinding is echt frustrerend, dat haalt de plezier heel erg uit de game. Niets is zo vervelend als een haperend beeld en je kart die vervolgens tegen de stoelpoot opknalt. Of het poortje meeneemt en de baan verpest. En dan is er nog de prijs: €120,- voor slechts één kart! Waarbij je dus alleen maar in je eentje kan spelen, in het midden van de baan moet zitten en daardoor niemand mee kunt laten kijken op het scherm.

Jammer genoeg is Mario Kart Live: Home Circuit een misser. Het idee is leuk, maar de uitwerking is slecht. Ik kan hier slechts 2 van de 5 Budgies voor geven. Voor elke halvering in prijs kun je er wel een Budgie bij optellen. Dus mocht je de kart ooit in een budgetbak tegenkomen, dan kun je het zeker proberen. Of natuurlijk wanneer je niet meer weet wat je met je geld wilt doen en het grootste gedeelte van de tijd met de karts in je vitrinekast wilt lopen pronken.

Deze review is geschreven door Lisa Halman.

Aantal keer bekeken: 6684

Laagste 3 prijzen voor Mario Kart Live Home Circuit Set - Luigi (Switch)