Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Ninja Gaiden 4 (PS5)
80 100 1

Review Ninja Gaiden 4 (PS5)

De ooit als meesterlijk beschouwde Ninja Gaiden-serie leek tot voor kort dood en begraven. Gezien het verloop van de serie is dat niet zo verwonderlijk. Na het unaniem geprezen Ninja Gaiden (Black) ging het langzaamaan bergafwaarts met de reeks. Deel twee was nog prima te pruimen, maar na Ninja Gaiden 3 in 2012 haalden fans collectief hun schouders op. Ports en remasters hielden het vuurtje nog een beetje in stand, maar een volwaardig nieuw deel leek ver weg. Totdat begin dit jaar opeens Ninja Gaiden 4 werd aangekondigd. Niet alleen dat, de game bleek een gezamenlijk project te zijn van oorspronkelijke ontwikkelaar Team Ninja en het gerenommeerde PlatinumGames. Zo’n beetje de twee grootste namen van het character action-genre dus. Over comebacks gesproken.


Maar goed, om deze nieuwste telg meteen in perspectief te plaatsen: Hoewel het DNA van Team Ninja onmiskenbaar aanwezig is, is PlatinumGames de draagmoeder die het kind volledig alleen op heeft gevoed. Het is een game die in zijn gameplay vaak aan Bayonetta doet denken, maar die zich tegelijkertijd sterk heeft laten inspireren door Ninja Gaiden. Aangezien beide smaken character action tot de beste van het genre behoren, is dat absoluut geen klacht.

Nonsens-no-jutsu
Wanneer ik aan de klassiekers van dit genre denk, schieten meteen beelden van flitsende combat door mijn hoofd. Wat ik even vergeten was, is dat compleet van de pot gerukte rommelverhalen evengoed tot de kern van dit soort spellen behoren. In Ninja Gaiden 4 is de Dark Dragon voor de derde (?) keer uit de dood opgestaan om Japan te terroriseren. Ditmaal is het niet alleen aan legendarische ninja Ryu Hayabusa om de wereld te redden, maar vooral aan Raven Clan-ninja Yakumo. Hij moet de profetie van zijn clan inlossen om de Dark Dragon definitief uit deze wereld te verbannen. Maar dan nu echt. Pinky promise.


Dat kan hij alleen met behulp van Seori, een priesteres die de klederdracht van haar ambt per ongeluk door de war heeft gehaald met dat van een prostituee. Daar hebben we meteen de eerste hint dat we toch echt een Team Ninja-game aan het spelen zijn. De tweede hint volgt meteen daarop: als Seori lichtjes ademhaalt gaat een groot deel van de processorkracht naar de beruchte jiggle physics. Dan weet je zeker dat je een Team Ninja-game speelt. Seori zie je misschien zo’n vijf minuten gedurende de vijftien uur durende run, maar toch verzekeren cutscenes aan het einde van het spel de speler ervan dat Yakumo en Seori een hele hechte band hebben opgebouwd in de drie ‘gesprekken’ die ze met elkaar gevoerd hebben.

Nee, het verhaal doet er hier natuurlijk niet echt toe. Het is een mooi excuus voor klinkende zwaardgevechten en om demonen van wat overbodige ledematen af te helpen. De tussenfilmpjes zijn ofwel spectaculaire actiescènes of komen meteen ter zake. Lang duren ze nooit. Dat betekent dat er meer tijd overblijft voor belangrijkere zaken: hacken en slashen.

Als een mes door gore boter
Zoals gezegd voelt Ninja Gaiden 4 vooral aan als een product van PlatinumGames. Vreemd is dat niet, het spel draait tenslotte op een eigen engine van die ontwikkelaar. Als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen dat hier een iets opgepoetste versie van de Bayonetta 3-engine is gebruikt. Meermaals zag ik textures en grafische effecten die niet zouden misstaan op de Switch. Het spel zet meteen zijn slechtste voet voor door te openen in een donkere cyberpunk-stad met lelijke regeneffecten die vooral hun neerslag hebben op de framerate. Die fluctueert nogal in deze eerste omgeving. Tegelijkertijd is de resolutie in de (haast verplichte) Performance-modus vrij laag, wat resulteert in kartelige randjes hier en daar. Dat de game op technisch vlak te wensen laat is tot daaraantoe, maar wat moeilijker door de vingers te zien is, is hoe ongeïnspireerd de meeste omgevingen zijn.


Er zijn feitelijk drie zones waarin de hoofdstukken van Ninja Gaiden 4 zich afspelen: de cyberpunk-stad, mystieke bergtoppen en een klinisch uitziend militair complex. Hiervan spreken alleen de bergtoppen met hun mooie uitzichten tot de verbeelding. De rest van de game breng je door in lege en op elkaar lijkende levels die maar zelden de illusie weten te doorbreken dat ze iets anders zijn dan aaneenschakelingen van gevechtsarena’s. Het zorgt al snel voor een gevoel van déjà vu.  

Daarom is het maar goed dat de game volledig overeind wordt gehouden door de weergaloze actie. Zoals typerend is voor de serie, word je van alle kanten belaagd door vliegensvlugge vijanden. Het is dus van levensgroot belang om constant in beweging te blijven. De arena’s faciliteren dat dit keer ook volop, bijvoorbeeld door middel van grijphaakpunten waar je jezelf naartoe kan lanceren. Ook oude trucjes als de Ultimate Technique, een sterke aanval die een paar seconden moet worden opgeladen, keren terug. Combo-routes zijn relatief simpel gehouden, maar als vanouds een Izuna Drop uitvoeren blijft tof. Dat geldt des te meer voor het door vijanden heen vliegen met Flying Swallow (zeker wanneer je ninja in één klap het hoofd van de tegenstander lostikt). Complexe combo’s worden niet gemist dankzij de toevoeging van speciale aanvallen, die gedaan kunnen worden door bepaalde beweging met de analoge stick te maken in combinatie met een aanvalsknop. Zo kan een cirkelbeweging plus een lichte aanval leiden tot een vlaag van zwaardslagen. Liefhebbers van fighting games zullen deze manier van vechten goed kunnen waarderen.


Kenmerkend voor deze versie van Ninja Gaiden zijn de Bloodraven-vorm (Gleam wanneer je met Ryu speelt) en de nadruk op vele verdedigende manoeuvres. Door op L2 te drukken activeer je de krachtige Bloodraven-vorm. Het op dat moment door Yakumo gebruikte wapen transformeert dan en extra sterke aanvallen komen dan tot zijn beschikking. Deze aanvallen zijn in staat om vijanden te onderbreken wanneer ze speciale aanvallen afvuren en kunnen hun verdediging doorbreken. Efficiënt inzetten van deze moves is noodzakelijk, want ze maken gebruik van schaarse energie. Ook van deze aanvallen heb je, zeker nadat je alle wapens hebt vrijgespeeld, meer dan genoeg. De opties zijn tegen het einde van de game legio en de ruimte voor creatieve expressie is groot.

Het verdedigende aspect van de gameplay zal puristen misschien minder bekoren. In de eerste Ninja Gaiden moest je vooral zorgen dat je niet geraakt werd. Je kon aanvallen wel blokkeren, maar dat betekende stilstaan en dus vatbaar zijn voor een grijpaanval. In dit vierde deel is verdedigen een veel actiever gameplayonderdeel. Zo heb je niet alleen de (voor PlatinumGames zo typerende) Perfect Dodge inclusief slow-mo, maar ook een Perfect Block en een Parry. Deze kunnen na verloop van tijd ook allemaal worden opgevolgd door meerdere krachtige aanvallen. Wanneer alles op zijn plek valt voel je je echt een ninjagod. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat in alle chaos deze verdedigingstechnieken ook ietwat toevallig geactiveerd werden. Het gevoel is er niet minder om.


Ryu Hayabusa kwam al even voorbij, en als je de marketingcampagne een beetje gevolgd hebt, zou je denken dat hij een grote rol vervuld in Ninja Gaiden 4. In werkelijkheid spendeer je maar een klein deel van de vijftien uur met hem. Hoewel hij vergeleken met Yakumo beperkt is, zo gebruikt hij alleen zijn Dragon Blade terwijl Yakumo in zijn run meerdere wapens oppikt, genoot hij toch mijn voorkeur. Zijn animaties zijn heerlijk en de kracht achter zijn aanvallen spat van het scherm af. Met hem ging ik als een mes door hete boter en ik wilde dan ook eigenlijk niet terugkeren naar Yakumo.

Conclusie
Waar het telt, is Ninja Gaiden 4 een terugkeer naar de gloriedagen van weleer. Het vechten is snel, spectaculair en uitdagend. De tijd heeft echter niet stilgestaan, ook al is de serie al even van het podium verdwenen. In zijn afwezigheid zijn we iets meer gaan verwachten van grafische presentatie en verhaalvertelling. Ninja Gaiden 4 heeft daar lak aan en feest alsof het 2010 is. De game is cool als het dragen van een zonnebril in een nachtclub. Een beetje vreemd, vrij cringy en niet helemaal van deze tijd. Maar zet die bril op je kop en je zult zien dat het vroeger zo slecht nog niet was.  



 

David Doorakkers (DavidNL)

Sinds de jaren negentig grootgebruiker van boeken, stripboeken, films, series en uiteraard ook games. Heeft een zwak voor de betere verhalende spellen, alhoewel hij ook te porren is voor een goede racer of fighter.

Aantal keer bekeken: 3823 

Laagste 3 prijzen voor Ninja Gaiden 4 (PS5)

58.00 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.8
€  58.00€ 0.00   € 58.00
GameResource 10
€  61.95€ 0.00   € 61.95
Amazon.nl 5.6
 
€  64.99€ 0.00   € 64.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Walkingtall
Walkingtall ( 497   12) 21-10-2025 09:05
Ik vond de omgevingen in de trailers ook al zo bland en saai, was echt instant turn off voor mij. En dat terwijl ik Ninja Gaiden Black tot een van mijn favoriete games allertijden reken.
Ik geef hem wel een kans via Gamepass aangezien ik daar nog een maandje voor heb
avatar van Hoime
Hoime ( 310   5) 21-10-2025 10:16
Dit spel is voor mij echt een verademing.. gewoon weer lekker ouderwets en alles wat ik zoek in een game.

Mannen in een strak pakkie, vrouwen in een strak pakkie, zeer veel bloed, strakke OST, zeer strakke gameplay en een verhaal dat niet boeit maar een reden is om vijanden te onthoofden.

avatar van MisAnTroop
MisAnTroop ( 7295   2) 21-10-2025 11:37
De beelden die ik gezien heb zeggen voor mij genoeg, enorm saaie omgevingen , zelfs met gamepass laat ik hem zitten..
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3306   7) 21-10-2025 11:55
Fijn dat er weer eens een lekkere old-skool hack & slash uitkomt. Dit soort games worden echt veel te weinig gemaakt.
avatar van KetoRay
KetoRay ( 74   1) 21-10-2025 12:49
Topgame! Dacht, probeer hem ff snel uit via game pass na install, maar bleef erin hangen. Verhaal boeit me niks. Maar de special effects met going blood mode and visceral man man. Lang geleden dat iets zo lekker speelde. En hij ondersteunt ook super wide (5120x1440) dus zeker een blijvertje voorlopig..
avatar van Reptile
Reptile ( 2610   6) 21-10-2025 13:11
De Power Unlimited gaf deze game een 5... Omdat het niet een saaie casual game is zoals een Assassin Creed of God of War (2018 ) en teveel actie game is. Duidelijk op welke publiek ze mikken.
Ik krijg de game vanmiddag binnen en verwacht niet dat het Ninja Gaiden 2 gast overtreffen, maar heb er zin.
Wel jammer om te lezen dat de omgevingen saai zouden zijn.

Quote:
Fijn dat er weer eens een lekkere old-skool hack & slash uitkomt. Dit soort games worden echt veel te weinig gemaakt.
Gepost door: Bonecrusher op 21-10-2025 11:55

Perfect geformuleerd.
Ik heb het altijd ook zeer jammer gevonden dat God of War vanaf God of War (2018 ) een ander righting op ging. De PS2, PSP en PS3 delen waren zo vermakelijk. Ninja Gaiden is uiteraard wel anders, maar ben blij dat ze ongeveer op dezelfde concept zijn gebleven.
avatar van Monokuma
Monokuma ( 2919   27) 22-10-2025 11:10
RIP Itagaki, Ninja Gaiden II was de laatste écht goede game.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1937   2) 22-10-2025 18:17
Quote:
De Power Unlimited gaf deze game een 5...

Juist dan moet je de game wel kopen, want de meeste PU-reviews slaan tegenwoordig als een slappe lul op een nat drumstel.

M.a.w. waarschijnlijk is het een topgame

avatar van GJ
GJ ( 7605   16) 24-10-2025 07:39
Rol: Forum Moderator
Quote:
De Power Unlimited gaf deze game een 5... Omdat het niet een saaie casual game is zoals een Assassin Creed of God of War (2018 ) en teveel actie game is. Duidelijk op welke publiek ze mikken.
Gepost door: Reptile op 21-10-2025 13:11

Voor context: “de Power Unlimited” geeft deze game een 8 middels een review van Samuel. Ron heeft de game gerecenseerd voor PU.nl, waar over het algemeen andere content op geplaatst wordt. Hij gaf de game een 5.4. Als je de PUPcast van gisteren checkt dan hoor je Simon zeggen dat Samuel en Ron bijna dezelfde review geschreven hebben qua argumenten, alleen voor Samuel is enkel een goed combatsysteem genoeg om de game te dragen, en Ron mist er een hoop aankleding omheen om het voor hem interessant te houden.

Een goed voorbeeld van dat een review meer is dan alleen een cijfer.
avatar van Htbaa
Htbaa ( 13331   8) 24-10-2025 10:18
Quote:
De beelden die ik gezien heb zeggen voor mij genoeg, enorm saaie omgevingen , zelfs met gamepass laat ik hem zitten..
Gepost door: MisAnTroop op 21-10-2025 11:37

Ik vond het met de aankondiging zo opmerkelijk. Ze lieten toen de remaster van Black (2?) zien en daarna 4. Waar Black (2?) er echt heel goed uitzag deed 4 een flinke stap terug. Heel opmerkelijk.

Ik moet nog altijd eens verder met de Ninja Gaiden die ik op de Wii U heb .
avatar van Brainfog
Brainfog ( 132   1) 26-10-2025 12:31
Ik moet zeggen dat ik de game veel leuker vind dan verwacht.

Ja, het is grafisch geen hoogvlieger (zeker als je stilstaat), en de omgevingen zijn alles behalve interessant. Zeker harde punten om bij stil te staan.

Maar de game speelt zo heerlijk, rete strakke 60fps zelfs op de Xbox Series S, en zo zo fijn om weer eens een old skool actie game te spelen.

Ook is het zeker een ander beestje dan Ninja Gaiden 2 Black, het is duidelijk dat Platinum Games hun eigen draai eraan geeft.

Maar het is zeker nog steeds Ninja Gaiden. En als de actie zo snel gaat, zie je de belabberde textures en saaie omgevingen toch niet.

Zeker op GamePass het checken waard zou ik zeggen.