Persona Q2 New Cinema Labyrinth - Day One Edition (3DS)
85 100 1

Review Persona Q2 New Cinema Labyrinth - Day One Edition (3DS)

Na iets meer dan 8 jaar is toch het einde van de ondersteuning voor de Nintendo 3DS nabij. Veel spellen voor de Nintendo 3DS zullen er niet meer uitkomen. Misschien is Persona Q2: New Cinema Labyrinth (PQ2) wel de laatste. PQ2 is een cross-over van alle personages uit de 3 Personaspellen in een Etrian Odyssey-achtige dungeon crawler. Mocht PQ2 het laatste spel zijn, is dat dan een goede laatste toevoeging aan de gigantische bibliotheek aan spellen voor de 3DS?

Reclame vooraf
PQ2 laat je in tegenstelling tot het voorgaande deel (Persona Q: Shadow of the labyrinth) niet kiezen met welke cast aan personages je wilt beginnen. Je begint met de Phantom Thieves uit Persona 5. Wat een normaal uitje lijkt te zijn in Mementos verandert in een heel ander avontuur. Terwijl Morgana in katbusvorm door Mementos rijdt, verliest hij de controle over zijn busvorm. De Phantom Thieves zitten zo ineens in een vreemde bioscoop. In de bioscoop ontmoeten ze twee nieuwe gezichten. Een meisje genaamd Hikari en de bioscoopmanager Nagi. Na wat snelle introducties is het tijd om labyrinten te verkennen en de mysteries rondom hun situatie te ontrafelen. Er missen twee Phantom Thieves en die lijken vast te zitten in een film?

De labyrinten zijn allemaal gebaseerd op verschillende standaardthema’s voor films. Denk hierbij aan een superheldenfilm, een sci-fifilm of bijvoorbeeld een rampenfilm. Het verkennen van de labyrinten doet veel denken aan hoe dit werkt in het voorgaande deel en in de Etrian Odysseyspellen. Op het bovenste scherm zie je waar je bent en op het onderste scherm teken je zelf het labyrint op een kaart. Je kunt op de kaart aangeven waar de shortcuts zijn, waar schatkisten zijn en noem maar op. Hier kun je zoveel of zo weinig mogelijk op aangeven. Wat jij maar handig vind.

De film begint!
Het gevechtssysteem lijkt op het eerste deel en op die van de Etrian Odysseyspellen, maar niet zoveel op het systeem uit Persona 5. Het is turn-based, maar je kiest eerst voor ieder lid van je team een aanval. Vervolgens wordt dit uitgevoerd. In Persona 5 koos je een aanval uit voor je personage, deze werd uitgevoerd en daarna koos je een aanval voor een ander personage. Wat verder nog verschilt is dat er 2 rijen zijn: een voorste en een achterste rij. Personages die achter staan worden minder snel aangevallen door de vijand. De vijanden hebben ook vaak twee rijen en personages in de achterste rij kunnen vijanden in hun achterste rij niet aanvallen. Dit systeem is overgenomen van de Etrian Odysseyspellen. In PQ2 heeft ook ieder personage naast zijn vaste persona, een sub-persona. Dit in tegenstelling tot de reguliere Personaspellen, waar alleen het hoofdpersonage van persona kan wisselen. Dit zorgt wel voor meer flexibiliteit in je team, want je kunt de vaardigheden van een personage aanpassen door hem een andere sub-persona te geven.

Wat wel echt een verandering en verbetering is ten opzichte van het voorgaande deel is de manier waarop zijmissies worden gedaan. In het eerste deel kon je verschillende zijmissies aannemen en deed je deze terwijl je de labyrinten aan het verkennen was. Zo moest je een puzzel oplossen of bijvoorbeeld een specifieke vijand verslaan. Aan de inhoud van de zijmissies is weinig veranderd; alleen de manier waarop ze uitgevoerd worden is veranderd. Dit gebeurt nu met zogenaamde kaartjes. Als je zo’n kaartje aanneemt dan wordt je afgebakend gebied gebracht van een eerder uitgekamd labyrint. Hier moet je dan gelijk de opdracht voltooien, alvorens je weer terug wordt gebracht naar de bioscoop. Waar je natuurlijk weer verder kunt gaan met het hoofdverhaal of nog een zijmissie kunt doen. Nu klinkt dit als iets kleins, maar toch voelt het als een verademing. Je bent niet meer heel lang bezig met back tracken naar een vorig labyrint om een opdracht te voltooien. Nu zijn de zijmisses meer een apart onderdeel en daardoor makkelijker te managen.

Nog niet helemaal afgelopen ...
Tijdens het verkennen van de labyrinten zullen ook de personages van Persona 3 en 4 zich bij je team aansluiten of dit doen ze nadat je ze gered hebt. Uiteindelijk krijg je de beschikking over 28(!) verschillende personages. Je hebt altijd genoeg keuze in welk personage je in je team wilt met welke sub-persona.

Ik had meer interactie verwacht tussen de verschillende personages. Interactie tussen personages van de verschillende Personadelen is er bijna niet en als het er is dan worden alleen hun belangrijkste eigenschappen belicht. Dit is niet de diepgang in personages zoals we gewend zijn van de hoofdserie. Verder is er nog slecht nieuws voor je als je PQ2 in het Engels wilt spelen: dit kan niet. Alle personages spreken alleen Japans. Dus wil je het heerlijke Engelse stemgeluid van Chie nogmaals horen, dan kom je bedrogen uit. Ze spreekt nu Japans.

De credits
PQ2 is zeker voor fans van de Personaserie. Je moet wel van het tekenen van een kaart houden en kleine puzzels oplossen. Verder staat het gevechtssysteem als een huis en zijn er genoeg opties om jouw perfecte team te maken. Dit kan door je favoriete personages te gebruiken en die te combineren met de juiste sub-persona. Mocht je nou het gevechtssysteem en het tekenen van een kaart interessant vinden, maar je hebt niets met de Persona franchise? Dan zou ik je aanraden om een Etrian Odysseyspel uit te proberen.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Oordeel Persona Q2 New Cinema Labyrinth - Day One Edition (3DS)

• Originality 85