Prince of Persia: The Two Thrones (Xbox)
90 100 1

Review Prince of Persia: The Two Thrones (Xbox)

De Prince of Persia reeks is alweer toe aan deeltje 3 en voorlopig zal dat nog wel even zo blijven. Toen het eerste deel kwam, was dat een succes. Het tweede deel schrok de oude fans af, maar kreeg er nieuwe fans bij. Voor Ubisoft was het een lastige keus om dan een derde deel te maken als je twee verschillende fans hebt. Uiteindelijk is er besloten om een mix te maken. Dus wat minder donker en bloederig als deel 2 maar toch met de charmes van deel 1. Ze noemen het Prince of Persia The Two Thrones, een hele mond vol, dus ik gebruik voortaan maar Prince of Persia 3.

Prince of Persia 3 is dus het voorlopig de afsluiter van de trilogie en hierdoor verwacht ik toch een beetje meer van het spel omdat je hoopt een leuke afsluiter te spelen. Eén ding kan ik je alvast verklappen, ik heb me erg vermaakt met het spel en sommige zullen het niet zo goed vinden als voorgaande delen, maar gezien het gamesaanbod dat er is, is dit toch een goed spel wat niet veel games halen.

Ubisoft staat er toch wel een beetje om bekend dat ze grafisch gezien hele goede spellen leveren. Ook in deel 3 is het echt adembenemend mooi om te zien. De prins ziet er zelf ook goed en verzorgd uit en zijn bewegingen lopen allemaal soepel. Zijn kleding en haar bewegen ook mooi mee met de bewegingen die je maakt. Zodra je harder gaat rennen, gaat het pak ook sneller bewegen. Toen ik het spel opstartte en het intro filmpje zag, viel mijn mond echt open van verbazing, zo mooi zag alles er uit. Maar toen het intro filmpje stopte en het echte spel begon, schrik ik toch wel even van wat ik zag. Alles zag er raar uit en anders dan in het filmpje. Maar toen ik uiteindelijk de volledige controle kreeg, veranderde er iets, waardoor het al een stuk mooier werd. Laat je hier niet door afschrikken, het is maar een paar minuten. Zodra je dan het kasteel van de vijand binnen gaat zijn de graphics weer zoals ik het had verwacht. Dat houdt in dat je mooie omgevingen hebt. Een klein minpunt vind ik wel dat je niet erg ver vooruit kunt kijken. Op sommige punten vroeg ik me af waar ik nou heen moest omdat ik nergens balken zag hangen om aan te hangen. Toen ik uiteindelijk maar tegen de muur oprende, verscheen er een balkenconstructie waarmee je verder kunt komen. Helaas was ik wel dood voordat ik besloten had wat ik moest gaan doen omdat het me veraste dat er een oplossing was. Dan is het een eind lopen om weer op hetzelfde punt te komen. Als je dan eindelijk voorbij een moeilijk punt komt, dan komt er toch wel een opluchting in je op en misschien wel een lach dat het je gelukt is of dat je de vijand te slim af bent.

Het geluid is ook goed verzorg door Ubisoft. Ze hebben een bekende componist aan het werk gezet om het spel te voorzien van mooi geluid. Als je nog nooit van Prince of Persia gehoord hebt en de eerste beelden ziet, dan kun je jezelf afvragen hoe ze bij een dergelijk spel geluid kunnen plaatsen. Dit vroeg ik mij ook af toen ik voor de eerste keer kennis maakte met Prince of Persia. Maar nu ik al bezig ben met het derde deel, vraag ik me dat niet maar af, maar vraag ik me af hoe ze het vorige deel gaan overtreffen en tot nu toe is dat alweer gelukt. Vooral het geluid in de tussenfilmpjes is echt goed gekozen. Alles klinkt mooi en er zit genoeg kracht achter om de omgeving te laten trillen. Dit soort dingen mis ik wel eens bij spellen. Geluid moet je immers voelen als je de beste ervaring wilt hebben en Prince of Persia 3 zorgde ervoor dat ik echt kon genieten van de geluiden. Ook tijdens het vechten of andere momenten was het geluid krachtig. Ze hebben dus niet alle energie geplaatst in de tussenfilmpjes, maar ook in de rest van het spel. Een dikke, grote en dure soundtrack zal je bij zulke spellen niet snel tegen komen, dus er valt weinig over te zeggen behalve dat dit klasse is hoe ze het hebben opgelost.

Prince of Persia stond altijd bekend om de uitdagende puzzels die het spel te bieden had. Bij deel 2 vond ik de puzzels maar een beetje slechte aftreksels omdat ze een hele andere stijl hadden gebruikt in vergelijking met het eerste deel. Maar omdat ze nu weer elementen van deel 1 gebruiken, zijn de puzzels ook weer uitdagender geworden. Natuurlijk had het vorige deel wel goede punten en puzzels, maar zoals ze in deel 1, of in dit deel, waren is dat gewoon slecht te noemen. Bij de puzzels moet je niet zomaar wat doen want dan sla je te pletter. Je moet van te voren uitdenken wat je gaat doen, hoe je het gaat doen en wat je gaan doen als je aan de andere kant bent. Je kunt wel midden op het pad gaan staan aan de andere kant, maar je moet ook denken om de vijand. Dit maken die puzzels nou echt uitdagend voor mij. Ik wil lekker lang kunnen nadenken over de oplossing. In het eerste level krijg je wat basisinstructies zodat je weet waar je mee te maken krijgt, maar die puzzels zijn geen puzzels te noemen in vergelijking met wat je later krijgt. Helaas speelt hier het zicht weer een belangrijke rol en dat is nogal jammer omdat je niet erg ver kunt kijken. Je ziet dan wel naar de overkant, maar de details missen. Helaas heb je die details nodig om aan de overkant te komen want de details zijn draagbalken en richels waar je jezelf aan vast moet kunnen pakken. Mocht er ooit nog een nieuw deel komen, dan hoop ik wel dat ze hier wat bij stilstaan want dit is erg jammer als je terug moet komen omdat je dood bent gegaan en dan is het plezier van de puzzel helemaal weg omdat de oplossing inmiddels is onthuld. Dit zijn dus van die punten die opvallen doordat het spel grafisch zo goed is. Elk klein puntje dat anders is valt direct op. Als alles grafisch gezien wat minder was, dan vallen zulke puntjes niet op en had ik nu zitten klagen over de slechte graphics. Afgezien van dat punt is het erg leuk om te spelen tenzij je een bloedhekel hebt aan puzzels en liever actie hebt.

De puzzels zijn meestal maar op één manier op te lossen waardoor er bijna geen uitdaging meer is om het spel nog eens door te lopen. Het enige wat je nog kunt veranderen is de moeilijkheid graad als je de vijanden allemaal te snel versloeg. Helaas kom je dan weer langs dezelfde puzzels die je al een keer eerder hebt gedaan. Als je een echte fan bent van Prince of Persia dan zal je dit geen probleem vinden omdat je per se het spel uit wilt hebben op de hoogste graad. Bij Halo 2 had ik precies hetzelfde. Ik wist al hoe de levels gingen waardoor ik geen drang voelde om het op een andere moeilijkheidsgraad te spelen. Als er nou een coöperatieve mode in had gezeten dan zet je de instellingen hoger, maar dat zit nou eenmaal niet in het spel verwerkt dus daar ga ik het spel verder ook niet op afrekenen. Ik was gewoon aan het brainstormen voor deel 4.

Grafisch gezien is het spel gewoon dik in orde op één enkel, klein puntje na. Dat kleine puntje gaat over het zicht dat je hebt. Hier moet je het spel gewoon niet op afrekenen omdat het voor de rest gewoon boven het gemiddelde ligt. Het geluid is ook erg goed verzorgd. Door de kracht die achter de muziek zit kun je het echt voelen als je goede boxen hebt. Daarnaast is de muziek ook goed gekozen bij de verschillende momenten en dat maakt het soms echt spannend.
De puzzels zijn weer lekker uitdagend en dat zie ik graag in Prince of Persia. Door de uitdagende puzzels heb ik echt het gevoel een echte Prince of Persia game te spelen. Als dit er niet in had gezeten dan was het spel een stuk lager uitgevallen, hoe mooi de graphics en het geluid ook is. Het enige wat ze wat mij betreft hoeven te verbeteren is iets om het spel vaker te gaan spelen. Dit kan doormiddel van meerdere oplossingen bij de puzzels of een nieuwe mode in het spel verwerken. Tot nu toe blijft Prince of Persia The Two Thrones gewoon een waardige afsluiter voor de Prince of Persia trilogie.

Oordeel Prince of Persia: The Two Thrones (Xbox)

• Graphics 95
  • Gameplay 95