Sega Rally (PSP)
75 100 1

Review Sega Rally (PSP)

Iedereen kent SEGA Rally wel, voor de die-hard fans van de arcade machines en de casual gamers kennen de serie van de console thuis. In de game mocht je instappen in een Lancia Delta of een Toyota Celica. Destijds was de game extreem populair en kwamen er natuurlijk meerdere vervolgdelen van. Echter de laatste van de twee vervolgen is nooit verschenen in Europa en de VS. Het werd stil rondom de serie. Tot nu dan tenminste, SEGA Rally is back!

Jump!
Zoals ik net al zei, SEGA Rally is terug! De game is, net zoals de voorgaande delen, vooral arcade gericht. Mocht je totaal niet van arcade houden, lees dan de vorige review van Richard Burns Rally maar. Het spel is simpel opgedeeld in een paar gebieden waar je kunt rijden, namelijk: Tropical, Canyon, Alpine, Safari, Arctic en Lakeside. Van elk (behalve Lakeside) zijn 3 tracks beschikbaar, in totaal dus 16 tracks. De tracks zelf zijn niet extreem groot en glijdt je zelf snel doorheen. Letterlijk glijden want veel tracks bestaan uit sneeuw, zand en modder. Qua auto's is de game er extreem op vooruit gegaan. In totaal zijn er nu meer dan 30 auto's. Van Two Wheel Drive tot 4x4. Daarnaast zijn er nog drie klassen waarin de auto's verdeeld zijn. Dat zijn: Premier, Modified en Master. Daarbij heb je ook nog, in de verschillende klassen, de specialist cars. Genoeg keuzes qua auto’s dus! Mooi, want anders was de game nog korter...

Easy right!
Ik ga het nu maar is hebben over de engine van deze game. Nu denken jullie natuurlijk "ok, die is toch niet zo bijzonder?" Eigenlijk vind ik van wel, zeker voor de PSP. In het begin werden er trailers getoond van deze game over de engine. Onder andere, dat de sporen die je achterliet ook daadwerkelijk effect hadden op het wegdek en dat de sporen elke ronde bleven staan. Waar ik heen wil is, dat dit idee niet uit de PSP versie is gehaald en dat vind ik behoorlijk knap. Je merkt daadwerkelijk wanneer je in oude sporen rijdt, je gaat dan harder en je hebt veel meer grip. Grafisch vind ik de game best oké, het kan altijd beter, maar het kan ermee door. Het is allemaal lekker fel gekleurd en duidelijk. Toch vind ik het jammer dat je niet extreem veel vrijheid hebt, maar het is en blijft dan ook een arcadegame.

Water splash!
De besturing.. Eigenlijk is hier weinig over te zeggen, de gameplay is lekker simpel en werkt goed. Het sturen is zeer direct en de auto is gemakkelijk in een drift te krijgen, mede dankzij de ondergrond. Het is wel duidelijk te merken dat het allemaal lekker arcade is, want je hoeft eigenlijk nooit te remmen. Wel heb je goed het gevoel dat je snel gaat, wat altijd mooi is in zo'n snelle arcade racer als deze. Waarbij ik eigenlijk gelijk bij het volgende punt kom, namelijk de replay waarden. Eigenlijk is deze game zeer kort en snel uitgespeeld. Maar dankzij de multiplayer functie is er altijd fun nadat je het spel uitgespeeld hebt, ad-hoc maar ook infrastructuur. Tevens is er ook een game sharing functie voor degene die stiekem de game wil, maar hem niet koopt.

Hard Left!
Last but not least, het geluid. Het geluid is best oké, de meeste auto's hebben verschillende motorgeluiden en de pacenotes zijn duidelijk. De muziek die erin zit is ook nog goed aan te horen, ook al kan de rocky beat op den duur wel saai worden. Ook de overige geluiden zijn goed uitgewerkt. Toch vind ik dat het allemaal wel wat luider had mogen zijn, bijvoorbeeld wanneer je tegen een andere auto of tegen een steen aanknalt klinkt dat net niet hard genoeg allemaal.
Toch, al met al, zit het verder wel goed met het geluid en valt ermee te leven, ook al zal ik wel begrijpen dat bepaalde mensen het hier niet mee eens zijn.

First Place!
Nu uiteindelijk de beoordeling en eigenlijk moet ik zeggen, dit is één van de betere PSP racers die er zijn. De concurrentie op de PSP voor Rally games is niet extreem groot. Naast Colin McRae (R.I.P.) en WRC is er eigenlijk weinig verder in dit segment verkrijgbaar. Houd je dus van een lekker potje arcade racen, ben je dol op auto's, of ben je gewoon zo'n die-hard fan van vroeger? Dan is deze game zeker een aanrader.

Deze game is gereviewed door Linkinparknl

Oordeel Sega Rally (PSP)

Aantal keer bekeken: 9019