Shadow Tactics: Blades of the Shogun (PS4)
81 100 1

Review Shadow Tactics: Blades of the Shogun (PS4)

In december van vorig jaar verscheen Shadow Tactics: Blades of the  Shogun op de pc. Een tactische game die door velen als spirituele opvolger van de Commandos en Desperados games wordt gezien, omdat het gebaseerd is op dezelfde gameplay en ook grafische gelijkenissen heeft. Op de pc werd de game destijds zeer goed ontvangen en nu, een half jaar later, zijn de consoles aan de beurt. Een opvallende stap, want de controls van zo'n game lijken op het eerste gezicht niet gemakkelijk te vertalen naar een controller. Ik kreeg de PS4-versie en mocht het zelf gaan ontdekken. Spoiler: het is wel degelijk gelukt!

Real-Time Tactics

Het is alweer een hele tijd geleden dat de Commandos en Desperados games uitkwamen, dus misschien goed om nog even stil te staan bij de het genre waar deze games en het nieuwe Shadow Tactics onder vallen: het Real-Time Tactics genre. Dit genre is gebaseerd op Real Time Strategy met het verschil dat je geen basis bouwt en er geen resources gevonden hoeven te worden. In plaats daarvan ligt de focus veel meer op de units die je tot je beschikking hebt en het vinden van de juiste tactiek. Aan het begin van een missie krijg je een duidelijk speelveld en een missie. Door goed te kijken naar de mogelijke routes naar je doel, de looppaden van de bewakers en de skills van jouw eenheden is het aan jou om de juiste tactiek te bepalen. Bij Shadow Tactics ligt de nadruk daarbij vooral op het zoveel mogelijk onopgemerkt blijven. Dus maak je gebruik van bosjes en muurtjes om ongezien bewakers te elimineren en verstop je hun lijken, zodat hun kameraden niet gealarmeerd worden. Word je toch gespot dan staat er binnen enkele secondes al snel een overmacht aan tegenstanders om je heen en is het game over.

Zwaaien met je zwaard
Het verhaal van Shadow Tactics brengt je naar het oude Japan en plaatst je in de schoenen van vijf hoofdpersonages: een samoerai, een ninja, een dief, een spion en een scherpschutter. Zoals je wel kunt raden heeft elk personage unieke eigenschappen. De ninja kan bijvoorbeeld wachters afleiden door stenen te gooien en de dief kan vallen plaatsen om vijanden te doden. Mijn persoonlijke favoriet is de samoerai, omdat hij de 'Sword Wind'-actie tot zijn beschikking heeft. Daarmee springt hij in het midden van een groep bewakers om ze vervolgens in één keer uit te schakelen met een grote zwaai van zijn zwaard. Zeer indrukwekkend om te zien en – nog belangrijker – zeer effectief. Maar uiteindelijk is het aan jou om de verschillende eigenschappen en vaardigheden op het juiste moment in te zetten.

Deze zijn namelijk hard nodig bij de missies die je zult doorlopen. Je bekijkt hierbij de spelwereld schuin van boven, waardoor je een goed overzicht krijgt van wat er om je heen gebeurt. Dat goede overzicht is ook zeker nodig, de game is namelijk behoorlijk pittig en het zal zelden gebeuren dat je een fout nog snel kan corrigeren. In de eerste missie word je nog aan de hand genomen, maar daarna mag je het zelf uit gaan zoeken. En dat gaat met vallen en opstaan. Het gebeurde meerdere malen dat ik een wachter over het hoofd had gezien en een mooie actie dus alsnog eindigde in een bloedbad en het laden van mijn laatste savepoint. De ontwikkelaars wisten dat gelukkig ook en hebben daarom een quick save functie toegevoegd, waarmee je met een simpele druk op de knop (zonder een menu te openen) jouw voortgang opslaat. En de game zelf moedigt het ook aan. Boven in beeld zie je namelijk een timer lopen die laat zien hoelang het geleden is dat je voor het laatst hebt opgeslagen. Tijdens mijn speelsessies ben ik heel vaak gered door deze mooie functionaliteit, zodat ik niet een heel level opnieuw hoefde te beginnen.

Controle hebben
Nog even terug naar het begin, naar de eerste missie. Want ook hier laat de ontwikkelaar zien dat de game goed uitgedacht is. Tijdens deze missie, die speelt als een tutorial, is het doel heel duidelijk: jou stapsgewijs bekend maken met de controls van de game. Het is de ontwikkelaar namelijk goed gelukt om de pc-controls over te zetten naar de console, maar daarvoor zijn ze wel creatief omgegaan met het beperkt aantal knoppen op een controller. Het resultaat is een groot aantal mogelijkheden en knoppencombinaties, die in eerste instantie wat overweldigend aan kunnen voelen. Ondanks de duidelijke tutorial missie merkte ik dat ik daarna soms nog moest zoeken naar de juiste knoppen om bepaalde acties uit te voeren. Of ik vergat gewoon dat ik bepaalde mogelijkheden tot mijn beschikking had. Zodra je echter wat verder in de game bent, raak je hier aan gewend en merk je dat het allemaal best wel logisch in elkaar zit. Je hoeft in ieder geval geen onmogelijke vingeroefeningen uit te voeren en je houdt vrijwel altijd het gevoel dat je de volledige controle hebt. Daarbij helpt het ook dat de camera vrij rond te draaien is, zodat je goed overzicht houdt. Zo kun je mooi zien wat er allemaal verborgen is – bijvoorbeeld achter dat ene gebouw – en of je daar misschien nog iets mee kan.

Ongewenst advies
Uiteindelijk bieden de missies meer dan voldoende uitdaging om je een flinke tijd bezig te houden. En wil je echt alles uit de game halen, dan kan je ook nog proberen bonus-doelen te voltooien. Denk daarbij aan opdrachten als "Voltooi de missie zonder iemand te doden". Zelfs voor de geoefende speler zal het veel tijd kosten om dit soort doelen tot een goed einde te brengen. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich hier volledig op kunnen storten en zo nog vele extra uren gameplay uit de game persen. Zelf heb ik daar echter niet zoveel mee, dus voor mij biedt de game dan ook enkel de verhaallijn. Daarna houdt het wel een beetje op. Een co-op functie zou bijvoorbeeld heel goed passen bij een game als Shadow Tactics, maar helaas schittert die door afwezigheid. Erg jammer, want ik had graag met een maat de missies willen trotseren. Natuurlijk is het altijd mogelijk om een vriend of vriendin naast je op de bank te hebben die je (gewenst of ongewenst) advies kan geven over de te ondernemen acties, maar dat is niet hetzelfde als wanneer die persoon ook een controller in handen heeft. Misschien nog een leuke modus voor in een DLC-pakket?

Met Shadow Tactics: Blades of the Shogun hebben de consoles eindelijk een tactische game die goed speelbaar is. De controls zijn misschien even wennen, maar zodra je gewend bent zul je helemaal opgaan in deze wereld. De missies zijn lekker uitdagend, maar dankzij de directe quick save functie hoef je nooit grote stukken opnieuw te doen. Dat zorgt ervoor dat je, in plaats van frustratie, vooral plezier beleeft aan deze game. Fans van strategie en tactiek zijn dus niet meer enkel aangewezen op de pc, maar kunnen met Shadow Tactics ook op de PlayStation 4 en de Xbox One aan hun trekken komen.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel Shadow Tactics: Blades of the Shogun (PS4)

• Eindcijfer 81