Shin Megami Tensei 3: Nocturne - HD Remaster (PS4)
50 100 1

Review Shin Megami Tensei 3: Nocturne - HD Remaster (PS4)

Terwijl we gestaag de nieuwe consolegeneratie ingaan, is er nog bepaald geen overvloed aan next-gen games. Gelukkig hebben we nog wat interessante remasters die ons bezighouden. Zoals Nier:Replicant eerder deze maand en nu Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster (Deze kort ik gewoon af naar SMT3 in plaats van SMTIII:NHDR!). SMT3 lijkt een ’13-in-een-dozijn’ game: apocalyptische setting, monsters vangen en turn-based gevechten. Dat kennen we inmiddels wel. Of toch niet? Laten we eens bekijken of dat echt zo is én beoordelen of dit een waardige remaster is.

Bolvormig Tokyo
Jij bent de demi-fiend: half mens, half demoon. Terwijl de hele wereld naar de klote ging en Tokyo veranderde in een bol met een eigen zon (een demoon (natuurlijk)) in het midden, ben jij beschermd door een geheimzinnige speling van het lot. Nou ja, beschermd…je leeft nog. Maar hoe? En wat zit er werkelijk achter jouw bestaan? Dat ga je uitzoeken in deze wereld waar flat-earthers kotsmisselijk van worden.

Gotta catch ‘em all!
Als de demi-fiend heb je controle over lagere demonen. Hoewel ze nog steeds meestal gewoon je kop eraf willen rukken, kun je ook met ze praten. Zo haal je ze over om bij jou in het team te komen. Dat gaat natuurlijk niet zomaar. Geheel in stijl vragen ze je om geld, items of energie om je vervolgens met een dikke middelvinger af te wijzen. Soms sluiten ze zich wel bij je aan. Hoera! Zo kun je een team van drie demonen samenstellen met nog een aantal achter de hand om op te roepen. Ieder met eigen krachten, zwaktes, vaardigheden en persoonlijkheden die flink van pas komen tijdens gevechten.

Dit schattige demoontje wilde graag vriendjes worden. Waren ze allemaal maar zo makkelijk.

Het overhalen van demonen is een leuke twist op het welbekende genre. Ook het samenvoegen (fusen) van demonen hebben we nog niet zoveel gezien buiten de SMT- en Persona-reeksen. Het is altijd weer leuk om te zien wat voor gedrocht er nu weer uit een fusie komt rollen. En hier komt ook één van de belangrijkste verbeteringen van deze remaster om de hoek kijken: je mag zelf een aantal vaardigheden kiezen die bij de fusie worden overgedragen naar de nieuwe demoon. Joepie!

Willekeur

Dat laatste is een grote zegen in een game die bol staat van de willekeur. Demonen fuseren? Oh er ging iets fout, ze zijn gereduceerd tot een smeulend hoopje troep. Een half uur rondgelopen en twee meter van het savepoint? Oh, je wordt van achter aangevallen door vijf demonen. YOU DIED! Je demon gaat een niveau omhoog? Wat leuk, de belangrijkste vaardigheid evolueert…in iets compleet nutteloos!!! SMT3 haalt z’n schouders erover op en walst nog eens hard over je heen.

Dit heeft ook wel te maken met de moeilijkheidsgraad. Hoe vervelend die willekeur ook is; deze game moet je gewoon op hard spelen. Anders ben je de turn-based gevechten snel zat. Oh nee…checks notes…het Press-Turn Battle System. Dat is in principe hetzelfde, alleen krijg je een extra actie wanneer je een zwakte van de vijand exploiteert. Een leuke toevoeging, maar ik zou er daardoor niet gelijk een heel andere naam aan hangen. Het zorgt er wel voor, samen met de hogere moeilijkheidsgraad, dat gevechten spannend blijven. Al zijn het er soms wel écht te veel. Het blijft toch een game van bijna 20 jaar geleden.

Van de wereldkaart zou je ook niet per se afleiden dat je een PS4-game speelt.

Remaster of HD-versie?

En hier komt dan toch de remastervraag bovendrijven. Het is maar al te gemakkelijk om ergens de term Remaster aan te hangen. In het geval van SMT3 hadden ze het bij HD mogen laten (en zelfs dat klopt niet overal). Laten we eerst benoemen wat SMT3 wél goed doet. De stemmen die zijn opgenomen voor deze versie klinken top. Hoewel ik Japans minder goed kan beoordelen, klinkt het mij prima in de oren en de Engelse voice track vind ik sowieso heel erg goed. Personages en interieurs zien er meestal mooi scherp uit. Verder, zoals eerder benoemd, kun je kiezen welke skills je meeneemt bij fuseren en is er een auto-battle optie voor gemakkelijke gevechten, waarbij de animaties een stuk sneller zijn gemaakt.

Dat was het eigenlijk wel…Door de scherpte van de omgevingen zie je ook meteen hoe simpel alles eruitziet. Dat geldt vooral voor de kerkers die voornamelijk uit lange gangen bestaan en copy-paste winkelcentra die voor steden/nederzettingen doorgaan. De modellen van personages en demonen hadden best onder handen genomen mogen worden, zoals bij Nier:Replicant. Ook de camera en manier van bewegen voelen stijf en stram aan. De camera besturen met de L1- en R1-knoppen werkt hierdoor zelfs beter dan met de analoge stick.

Verder hebben de FMV’s een lage resolutie, in 4:3-ratio én opgenomen met in-game beelden van de originele versie, waardoor deze er superblokkerig uitzien. Ook een deel van de geluidseffecten en muziek klinken voor geen meter. Jammer, want vooral die muziek is juist erg cool en zorgt voor veel sfeer. Wel fijn als het dan ook lekker klinkt. En voor de puristen: we zitten nog steeds op 30 beelden per seconden (deze zijn gelinkt aan de animaties), terwijl 60 natuurlijk makkelijk haalbaar is op de huidige hardware.

SMT3 kent genoeg sfeervolle locaties gedurende het 40-50 uur durende avontuur.

Wat is het waard?

Als je SMT3 vergelijkt met andere remasters, zoals Nier, FFXII of Dark Souls, dan blijft SMT3 hopeloos achter. Kijk vervolgens naar de prijs en ik zie een groot bezwaar tegen SMT3. Een adviesprijs van €50,- (én extra euro’s vragen voor DLC) kun je gewoon niet maken als je het tegenover andere games zet.

Hoe beoordeel je een dergelijke game? Is SMT3 een van de betere JRPG’s die je kan spelen met een interessant, volwassen verhaal? Jazeker! Van bekende elementen maakt deze game een origineel en meeslepend geheel. Tegelijk vind ik dat je niet zomaar ergens Remaster achter mag knallen om het voor de volle mep te verkopen. Uiteindelijk zijn wij toch Budgetgamers. Vandaar mijn relatief lage score. Was dit €20,- geweest met DLC? Dan had je er een Budgie bij op mogen tellen. En als SMT3 de volwaardige remasterbehandeling had gehad die het verdient, dan was de score nóg hoger uitgevallen. (Helaas) weer eentje voor de budgetbak dus.

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Chris van Breda (Crispy)

Critical Chris is communicatieadviseur en fanatiek gamer. Schrijft recensies als creatieve oefening, waarbij een objectief oordeel en de Budgetgaming gedachte centraal staan.

Aantal keer bekeken: 4360

Laagste 3 prijzen voor Shin Megami Tensei 3: Nocturne - HD Remaster (PS4)

16.99 3
€  16.99€ 0.00   € 16.99
€  18.00€ 3.49   € 21.49
Lamar Games 10
€  19.95€ 3.45   € 23.40

avatar van Morda
Morda ( 15429   22) 22-05-2021 19:28
Pas aanschaffen als die in de aanbieding is dus. Thanks voor de review 👍
avatar van SSJDennis
SSJDennis ( 4900   13) 22-05-2021 19:52
Bedankt voor de duidelijkheid, ik twijfelde, maar absoluut geen game voor mij dus. Dan maar wachten op Ni No Kuni 2
avatar van Monokuma
Monokuma ( 1889   9) 22-05-2021 20:42
Nocturne is nu al ruim 15 jaar mijn favoriete game, maar ik kan me denk ik wel vinden in de kritiek op de karige extra's en de hoge adviesprijs (en voor mij ook dat de lokalisatie zo lang duurde). Desalniettemin staat deze al een tijdje in de pre-order voor de Switch, want het lijkt me fantastisch om de game overal te kunnen spelen. Ik raad het mensen zeker aan om deze game in de gaten te houden en hem aan te schaffen als de prijs daalt, het is een overgetelijk goede game, naar mijn mening dus zelfs de beste die ik gespeeld heb.

Overigens, Chris, mocht je dit lezen, weet je of je de nieuwe stemmen ook uit kan zetten? Eén van mijn favoriete aspecten van de game was het gebrek aan stemmen, wat veel toevoegde aan de desolate sfeer van de game, dus toen ik las dat er stemmen werden opgenomen voor deze "remaster" werd ik wat huiverig.
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 998   1) 22-05-2021 22:40
Ik kan dus beter het origineel opstarten. Ik heb meer dan 50 (J)RPG's gespeeld en dit is een van de beste die ik ooit heb gespeeld. Alleen Xenogears en Chrono Trigger vind ik beter.

avatar van Crispy
Crispy ( 112 ) 23-05-2021 10:48

Volgens mij kun je volume van muziek, sfx en stemmen apart instellen. Ik ga dit nog even voor je checken later vandaag!
avatar van Monokuma
Monokuma ( 1889   9) 23-05-2021 13:32
[..]
Dank je wel, dat waardeer ik. 👍
avatar van Youssef1988
Youssef1988 ( 106 ) 23-05-2021 17:35
Mooie review, toen ik t las van die DLC ernog bij was ik ook telerugsteld.. beetje naaistreek.. voor een HD versie is 50 euro al erg veel/ endan nog extra voor die DLC vragen....

Orginele spel ken ik, was een pareltjee... maar denk dat ik wacht tot hij 30 euro is
avatar van Puringa
Puringa ( 265 ) 23-05-2021 17:50
Meestal kan ik me prima vinden in de reviews op BG, maar dit is één van de weinige keren dat ik het er echt totaal niet mee eens ben.

Je wordt genadeloos afgestraft als je deze game aanpakt als een standaard RPG. Je moet constant op je hoede zijn, reguliere attacks spammen wordt afgestraft. Het Press Turn systeem wordt in de review als een voetnoot genoemd, maar is juist één van de allersterkste punten in deze game. Je móét de zwakheden van je vijanden exploiten (zodat je extra beurten krijgt) en ervoor zorgen dat je eigen zwakheden zijn afgedekt zodat de vijand juist geen extra beurten krijgt. Je zult daarnaast moeten buffen en debuffen anders doen je aanvallen te weinig schade.

Je zult ook items of skills moeten gebruiken om de encounter rate te verzwakken als je zelf verzwakt bent. Tot slot zul je demons echt op maat moeten maken met de juiste skills om alle battles goed door te komen. De gameplay is echt briljant in deze game. Je zou het kunnen vergelijken met een Turn Based Souls game, daar kun je ook niet lukraak op alles in hakken maar moet je goed plannen en je aanvallen op het juiste moment timen. Qua moeilijkheid kun je ze ook met elkaar vergelijken.

Demon fusions die mislukken kan ook juist voordelen geven, maar meestal geeft het inderdaad een nadeel. Gelukkig kun je altijd van tevoren saven, dus als het echt niet is wat je wilt kun je makkelijk terug. Het is echter enorm zeldzaam dat dit gebeurt: gemiddeld 2x per playthrough. Dit is bij elke Shin Megami Tensei en Persona game het geval, dus ik zie dit zelf niet echt als nadeel (omdat je nogmaals ook voordelen kunt hebben van failed fusions). Zeker nu je de skills zelf kunt kiezen is dit mijns inziens een non issue geworden.

De hoge prijs is inderdaad een minpunt,. 30 euro was een betere prijs geweest. Grafisch is het niet de sterkste game, maar de stylistische graphics verhullen gelukkig ook een hoop. De overige verbeteringen in de gameplay en qua voiceacting zijn wel top.

Al met al had ik deze game 4-4,5* gegeven. Dit is ook in lijn met sites als RPGFan (98%) en RPGamer (4,5* ).

Veel beter dan dit wordt het niet wat betreft turn based rpg's. Één van de meest duistere verhalen in een JRPG en een absolute aanrader!
avatar van Tamara
Tamara ( 756   1) 23-05-2021 18:16

Toen de game net uit was, meer dan 15 jaar geleden: ja. Het was op dat moment een van de beste, zo niet de beste dungeon crawlers op de markt. Het pressturnsystem speelde daar een grote rol in. Maar...

We zijn nu heel wat jaren verder. In die tijd is het pressturnsysteem de norm geworden voor de SMT-serie en zijn er tientallen andere pittige dungeon crawlers op de markt gebracht. Tussen toen en nu is bijvoorbeeld de complete Etrian Odessey-serie ontwikkelt en is Experience (ontwikkelaar van o.a. Stranger of Sword City) doorgedrongen tot de westerse markt. Dat zijn allerlei games waar fans van het genre ook van kunnen genieten. Dat is héél veel concurrentie voor Nocturne. Het is dus logisch dat gamers hogere eisen stellen en kritischer zijn dan in circa 2004.
avatar van Puringa
Puringa ( 265 ) 23-05-2021 19:21
De scores die ik noemde zijn gegeven voor de remaster, niet voor het origineel. Sowieso scoort deze game op Metacritic netjes met 82% voor de Switch versie en 78% voor de PS4 versie. Nou hoeft niet elke review rondom die score te zitten, maar 2,5* (zeg 50%) vond ik in ieder geval zodanig laag dat ik een tegengeluid wilde geven. Er valt echt veel plezier te halen uit deze game!

Uiteraard zul je anno 2021 hogere eisen mogen en moeten stellen aan games. Als remaster mag je ook meer verwachten dan wat hier is gedaan. Als ik echter kijk naar SMT en Persona, dan vind ik deze game nog steeds één van de beste implementaties hebben van het Press Turn Systeem. De game kan zich mijns inziens nog altijd meten met recentere releases.

Ik ben zelf totaal geen fan van dungeon crawlers als Etrian Odyssey, omdat deze mij te weinig variatie bieden, het voelt elke keer als 99% gameplay en 1% verhaal. Misschien dat ik de verkeerde games heb gespeeld ;-) Bij SMT3 kan ik naast dungeon crawlen ook uren lol hebben met van alles proberen te fusen. De structuur van het verhaal van SMT3 is ook nog altijd zeer uniek met filosofische vraagstukken. Het thema van deze game vind ik buitengewoon interessant en komt (vrijwel) nooit voor. Hoe vaak gebeurt het bij RPG's dat nog geen uur in de game de wereld naar de knoppen gaat en je de rest van de game met de gevolgen moet dealen?

Bovenstaande is uiteraard mijn mening en zijn geen feiten. Zoals gezegd wil ik ook een ander geluid laten horen dat anders is dan in de review staat. Meerdere grote sites schetsen een soortgelijk beeld. Het zou zonde zijn als deze game slecht verkoopt. De Persona reeks is ontzettend tof (4 Golden is mijn favoriete RPG tot op heden, dus heb ik nog hoger staan dan Nocturne), maar de mainline reeks verdient ook zeker aandacht! Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar SMT5
avatar van Tamara
Tamara ( 756   1) 23-05-2021 20:47
Bovenstaande is uiteraard mijn mening en zijn geen feiten. Zoals gezegd wil ik ook een ander geluid laten horen dat anders is dan in de review staat. Meerdere grote sites schetsen een soortgelijk beeld. Het zou zonde zijn als deze game slecht verkoopt.

Jij beoordeelt het spel op wat het ooit was, wat het toen bijdroeg aan het gamelandschap en hoe het de harten van een selectief groepje spelers veroverde.

Chris beoordeelt het spel zoals het nu als product te koop is; wat je als speler krijgt voor je geld en hoe het zich verhoudt tot alternatieven.

Ik denk dat de tweede insteek meer waarde heeft voor de spelers die het origineel nooit gespeeld hebben - en dat zijn er veel.

(Post-)apocalyptische RPG's zijn overigens niet zo zeldzaam. Het is al vrij normaal binnen de SMT-serie zelf, maar je kunt ook denken aan de Fallout-serie en Final Fantasy VI. Het is ook een populaire setting binnen het tabletopgenre. Wat Nocturne vooral onderscheidt van de rest, is hoe gestileerd het is en in welke mate het dient als een moreel vraagstuk. Al kun je over de bijzonderheid van dat laatste ook twisten, omdat morele vraagstukken de norm zijn voor SMT. Het grootste verschil tussen Nocturne en eerdere games is vooral dat het niet zozeer gaat om de keuze tussen orde, chaos en stagnatie (tijdelijk terugkeren naar het oude), maar zich meer richt op hoe het individu zich tot anderen verhoudt.
avatar van Puringa
Puringa ( 265 ) 23-05-2021 21:46
[..]

Allereerst een leuk gesprek! Je geeft me stof tot denken, altijd fijn!

Als ik opnieuw de sites RPGFan en RPGamer mag aanhalen: die reviewen ook de game zoals deze nu is (zoals Chris dat ook doet) en komen tot een totaal andere conclusie. Dat is waar ik vooral mijn opmerkingen over heb. De afwijking is heel erg groot. Hebben die twee sites gelijk? Heeft Chris gelijk? Ik ga er van uit dat de waarheid ergens in het midden ligt. Die twee sites reviewen wel vaker ports/remasters en zijn normaal gesproken een stuk negatiever dan bij Nocturne. Vandaar dat het mij zo opvalt in dit geval.

FFVI is inderdaad één van de weinige JRPG's waar een post-apocalyptische setting in zit. Fallout is dan weer een westerse RPG, qua genre naar mijn mening niet helemaal vergelijkbaar, maar inderdaad, ook die games hebben zo'n setting.

Wat je tot slot benoemt over het morele vraagstuk: komt inderdaad bij meer SMT games voor, maar daarom juist erg gaaf. Puur kijkend naar JRPG's zijn er volgens mij niet veel andere games/series die dat doen.
avatar van Hercule
Hercule ( 6366   4) 23-05-2021 22:03
Ze hebben het in de podcast van rpgsite zo'n 60 minuten over de game. Kort samengevat: de game opzichzelfstaande is nog altijd briljant maar de prijs is onacceptabel. En in vergelijking met andere remasters is dit meer een upscaled port dan een daadwerkelijke remasters. Hun conclusie is om te wachten tot een price drop.
avatar van Xor
Xor ( 34772   1488) 23-05-2021 22:13
Dan ben ik wel benieuwd wat mensen zullen zeggen over Skyward Sword HD. Want zoiets kan je straks ook over SSHD zeggen .

Overigens ben ik ook wel benieuwd hoe de sales voor deze game zal worden. Hoogstwaarschijnlijk zal de game nog altijd goed verkopen op de Switch. Maar de prijs schijnt dus voor velen een minpunt te zijn.

In ieder geval haal ik de game wel als hij mooi geprijsd is. Wel jammer dat Atlus weinig verbeteringen heeft toegevoegd. Want als ik de review lees, dan lijkt het inderdaad eerder op een HD port van de PS2 versie. En dan bedoel ik gewoon de PS2 versie, maar dan in HD i.p.v. alles in FHD of zelfs 4K(voor de PS4 en misschien ook PC) te pushen. Want met UE4 zouden ze makkelijk 60fps en hogere resoluties kunnen halen.
avatar van Tamara
Tamara ( 756   1) 23-05-2021 22:43
[..]

Bedankt! Een groter compliment kun je niet krijgen in een online discussie!

Ik vind het ook een fijn gesprek

RPGfan en RPGamer hebben een zeer specifiek doelgroep: rpgfans en rpgamers. Veel van hun lezers dragen het spel al een warm hart toe en de recensies bevestigen wat die spelers willen horen: ja, het is nog hetzelfde spel als waar jullie 15+ jaar geleden verliefd op werden.

Budgetgaming heeft een veel algemener publiek en schrijft ook voor spelers die alleen her en der eens een RPG spelen. Mensen die bijvoorbeeld Persona hebben gespeeld en nu nieuwsgierig zijn naar de hoofdserie. En deze site heet natuurlijk niet voor niets budgetgaming. Mensen hier zijn extra kritisch wanneer het gaat om waar voor je geld. Het lijkt mij logisch dat juist hier een luie remaster er extra van langs krijgt.

Ik denk dat Chris' standpunt belangrijk is. Er zullen vast fans zijn die het spel ook voor de volle mep kopen om de serie/ontwikkelaar te steunen, maar je kunt je afvragen of dat het bericht is dat je als consument wilt sturen. Het spel is nu te duur en er komt nog betaalde DLC bovenop ook. Het mag niet zo zijn dat dit als acceptabel wordt gezien, toch? Ook bij geliefde series mag dit niet worden getolereerd.

Bij de meer niche titels komt het meer voor. De AAA-titels zijn vaak lineair, omdat ze spectaculair willen zijn. De latere Final Fantasies zijn daar een goed voorbeeld van. Er bestaan echter ook andere evolutielijnen binnen het genre die wel vasthouden aan het klassieke good/evil/lawful/chaos-systeem en/of de speler laat kiezen tussen facties die ideologieën vertegenwoordigen. Die Experience dungeon crawler die ik eerder noemde, Stranger of Sword City, doet dat bijvoorbeeld. De Ogre Battle- en Tactics Ogre-games zijn ook mooie voorbeelden.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5013   37) 24-05-2021 01:03
Zeker een goed gesprek, hier heb ik als relatief nieuwe Persona-fan die niet erg bekend is met SMT ook wat aan. Complimenten!

Door deze review en comments wacht ik ook op een pricedrop. Ik ben erg benieuwd naar de game, maar het mag indd wat goedkoper.
avatar van Tamara
Tamara ( 756   1) 24-05-2021 10:20

Mocht je een 3DS hebben, dan zou je Shin Megami Tensei IV kunnen proberen. Die is maar twee tientjes en de gameplay is net even iets moderner/gestroomlijnder. Het is een goed startpunt als je de hoofdserie wilt verkennen.
avatar van Crispy
Crispy ( 112 ) 24-05-2021 10:56
Bedankt @Puringa en @Tamara voor jullie verdiepende discussie! Ik had zoiets al wel verwacht/gehoopt en vreemd genoeg ben ik het met jullie allebei eens.

Dat is het lastige van het recenseren van een release als deze. De game is, hoewel wat verouderd, nog steeds heel erg goed. Mede door de punten die Puringa uiteen zet. Maar als Budgetgaming recensent vind ik dat ik het product moet recenseren waar we mee te maken hebben. Wat ik volgens mij goed heb onderbouwd in mijn conclusie en Tamara ook nog eens goed verwoordt.

Het is dus een beoordeling die een duidelijk advies meegeeft voor de Budgetgamers die het lezen. En een signaal afgeeft dat het niet ok is om zomaar ergens Remaster achter te hangen. Mede dankzij jullie fijne discussie kan iedereen die dit leest zelf afwegen wat zij de game waard vinden en daarop beslissen om te kopen of wachten tot de prijs is gezakt.
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 24-05-2021 17:12
Goed gesprek hierboven, fijn om te lezen.
avatar van GodArcEater
GodArcEater ( 102 ) 24-05-2021 21:30
Hopelijk krijgen de rest van de SMT PS2 games ook een remaster als deze game het goed doet.
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2547   2) 24-05-2021 22:29
Als deze game goed verkoopt gaan ze de andere games ook een luie 'remaster' geven, dus liever niet.

Het kunnen kiezen van skills bij het fuseren van demonen was trouwens niet in de originele versie dat uit is gekomen in Japan. Dat hebben ze na veel gezaag van de fans er later in gestopt met een patch.

Maar voor mij is het ergste aan deze remaster dat die problemen heeft met performance (minder als toen die eerst uitkwam, maar toch). Onbegrijpelijk gezien het een upscale is van een meer dan 15 jaar oude game.
avatar van GodArcEater
GodArcEater ( 102 ) 24-05-2021 22:40
Persoonlijk vind ik de games goed genoeg om de 'luie remaster' te rechtvaardigen. Verder is het toegankelijk maken van de oude games een mooie manier om de fanbase in het westen uit te breiden, waardoor we hopelijk meer vervolg games krijgen in de SMT franchise (daarnaast is er één game die geen PAL release heeft gekregen en het zou wel fijn zijn die in ieder geval een officiële Europese release krijgt).
avatar van Xor
Xor ( 34772   1488) 24-05-2021 22:44
Bedoel je NINE? Van wat ik op internet heb gelezen, hoeven we deze port niet want de game valt erg tegen.

Zou wel mooi zijn als Atlus SMT I en II opnieuw zouden uitbrengen. Misschien ook op de Switch als Switch Online games. En remasters van de Devil Summoner games zouden ook mooi zijn .
avatar van GodArcEater
GodArcEater ( 102 ) 24-05-2021 22:56
Nee, ik heb het over die game waar je een detective bent. Het doet een beetje denken aan de old school Yakuza games op de PS2. De eerste game kreeg een PAL release, maar het gevolg was alleen in Amerika uitgebracht.
avatar van Akumetsu
Akumetsu ( 88   3) 24-05-2021 23:27
Ik kan me goed vinden in de review. Ben zelf een fan van de SMT serie en SMT III is mijn favoriet. Maar om nou €50 te vragen voor de remaster wanneer Atlus in hetzelfde jaar van plan is om SMT V te releasen tegen €60...
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2547   2) 25-05-2021 18:56
In het geval van deze game is de PS2-versie nog gemakkelijk te krijgen, en goedkoper dan deze 'remaster'.