Tom Clancy's Rainbow Six 3 (Xbox)
94 100 1

Review Tom Clancy's Rainbow Six 3 (Xbox)

Weten jullie nog hoe enthousiast ik was over Halo? Dat ben ik op zijn minst ook over Rainbow Six 3 (RS3). Daar straks meer over, maar eerst even dit: Van de vraag of shooters wel op de box tot hun recht komen heb ik ondertussen een trauma gekregen. “Hé Rogier, je weet dat de Xbox geen muis heeft hè?” en “Zoveel knoppen zitten er niet op een controller hoor!” zijn opmerkingen die ik regelmatig naar mijn hoofd krijg geslingerd als ik weer eens schuimbekkend begin te praten over Halo, Halo2, Brute Force, Unreal, Splinter Cell, enz… En ik moet toegeven dat ik een aardig “fragje” kan maken met Unreal Tournament 2004 en dat ik zeer te spreken ben over de speelbaarheid van shooters op mijn “good old” desktop. Maar! Een duidelijke Maar! Om de een of andere reden zijn bijvoorbeeld Halo en Splinter Cell (en nu ook Rainbow Six 3) gemaakt voor de zwarte doos, en speelt het net even wat lekkerder naar mijn mening. En wat de controlls betreft vind ik dat ze gelukkig goed kijken/lenen/spieken/jatten/whatever naar games die massaal geprezen worden om hun goede besturing zoals Halo. Want zeg nou zelf, als je halo uit je box haalt en er een andere shooter instopt kun je nagenoeg zo doorspelen. Conclusie: shooters op de Xbox? Kom maar op, ik kan er geen genoeg van krijgen.

'Nough said over shooters in het algemeen, let’s get back to the real world. Want daar speelt RS3 zich in af. En niet zo’n beetje ook, we hebben het hier over gijzelingen, moorden, overvallen, nationale veiligheid en niet te vergeten “one team to conquor them all.” In deze tactical shooter (de je misschien al op je pc hebt gespeeld) ben je lid van een team. Nou ja, “een team,” we hebben het hier wel over “the best of the best.” Want dat zijn jullie! “Born to defend the entire galaxy against the evil empire Zurg.” Of ben ik nu in de war. Anyway, je wordt wel even aardig wakker geschud met het intro filmpje. Schietende terroristen, helikopters, brekende ramen, en een paar in het zwart geklede mannetjes, waarvan jij er een bent. De sfeer is ook in dit spel meteen gezet.

Lekker potje vergelijken.
Wat ik nu ga zeggen is iets dat je naar mijn mening niet teveel moet doen; de vergelijking trekken met spellen die niet uit hetzelfde genre komen. Maar ik ga het toch doen. In dit geval vind ik dit spel een “tactical shooter” die ik ga vergelijken met een “ik-ben-rambo-shooter” en een “ik-heb-liever-niet-dat-je-me-ziet-shooter.” Ik vind(!) dat dit spel het midden houd tussen Halo (geweldige besturing, afwisseling van wapens, mooie graphics, goede A.I.) en Splinter Cell (sluipen, mooie lichteffecten, goggles, het irritante niet kunnen rennen) Zo nu ik dit gezegd heb kan ik mijzelf even beter even uitleggen. Deze game is aan de ene kant gewoon “best of both worlds” maar aan de andere kant lijkt het niet te kunnen kiezen tussen deze twee werelden. Het rare is dat ik dat gevoel alleen heb op mijn box, op de pc lijkt alles precies te kloppen…vaag!

Gameplay
Hoe je het ook bekijkt, dit spel speelt ongelofelijk lekker. Het zijn niet de controlls, de graphics, het geluid, de sfeer, het is de geweldige combinatie! Waar andere shooters het moeten hebben van een van deze onderdelen, beschikt RS3 over alles. Ook moet ik even wat zeggen over de gameplay op zich, die heeft namelijk niets te maken met het uiterlijk of de sfeer. Er zijn geen onzichtbare muren, je mag af en toe niet verder omdat je niet kan klimmen (dat mis ik overigens niet). Er zijn geen baddies die jou door muren heen kunnen zien. Het is inderdaad zo dat je minder snel geraakt word als je om een hoekje kijkt. Allemaal punten waar elke shooter over zou moeten beschikken! Wat ik hier wel mis, is het realisme van het doodgaan zoals bijvoorbeeld in Ghost Recon (op de pc): in je hoofd geraakt is in één keer dood, en ergens anders ben je na één keer schieten “wounded” en kan je minder goed lopen en mikken. In dit spel is het zo dat je wel een keer of tien geraakt kan worden, ook in je hoofd! Oké ik geef toe, ik speelde het spel niet op het moeilijkste niveau, maar ik denk dat de meeste van jullie daar ook niet mee beginnen. Toch?!

Graphics
De graphics zijn in dit spel zeer mooi te noemen. En om het meteen maar te zeggen: hier is het wel gelukt om het licht zo af te stemmen dat je niet de hele tijd met je goggles op loopt zoals in Splinter Cell. Hehe, dat lucht op. Goed werk mannen. Maar de lichteffecten doen hun ding (en dat is prima) maar zijn dan weer niet zo mooi als bij Splinter Cell. En de thermo goggles zien er niet uit! Of was hij bij Splinter Cell gewoon onrealistisch mooi? Nouja, in ieder geval ben ik dus van mening dat het er zeer sfeervol uitziet in alle flatgebouwen, riolen, kantoren, huizen, enz die je allemaal onderweg tegenkomt op je “anti-baddy-queste.” En bij dit spel is het zo dat je van de sfeer moet houden, net als je van het genre moet houden. Dus, gaat het zien! Gaat het zelf beoordelen!

Wat heeft RS3 te bieden?
Even nog snel een opsomming van wat er allemaal in het spel zit. Dit vind je op de doos van de game, op de site en in de reclames ook, maar ik doe het hier even dunnetjes over. Niet alleen omdat het leuk staat, maar ook omdat het zo ongelofelijk veel is dat je het moet weten! Dit spel smeert zich uit over veertien geweldige levels, verschillend van Zwitserland via de V.S. naar Venezuela. Jij bent Domingo “Ding” Chavez en jij hebt de beschikking over drie andere members, waarvan je alle spreekwoordelijke touwtjes in handen hebt. Ze doen bijna alles voor je! Je hebt de beschikking over ongeveer dertig (!) wapens, waaronder granaten, geweren, handguns, enz. Deze verschillende wapens kunnen allemaal het verloop van het spel bepalen. On-line gameplay is ongekend stoer. Met je headset kan je commando’s geven aan je teammates en anderen die on-line zijn. Je kan op het internet coöppen en singleplayeren, van allebei worden de stats bijgehouden op de officiële site. Geweldige graphics, sfeervol geluid, perfecte controlls, goede A.I. Alles!! Nu alleen nog genoeg geld om hem te kopen, en rennen naar de winkel!

Oordeel Tom Clancy's Rainbow Six 3 (Xbox)

• Eindcijfer 94

Aantal keer bekeken: 1609