Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
UEFA Champions League 2004-2005 (PC)
84 100 1

Review UEFA Champions League 2004-2005 (PC)

Je kunt de beste spelers, het mooiste stadion en de beste faciliteiten hebben, als je niet wint wordt al het werk dat die mensen verrichten vergeten. Je moet winnen en dan het liefst zoals ik, meteen een beker winnen. Wijze woorden van Jose Mourinho, manager van Chelsea FC en ook meteen de toonzetter voor deze Champions League 2004 - 2005.

CL04-05 spitst zich, zoals zijn titel al deed vermoeden, volledig toe op het meest prestigieuze clubvoetbalevenement van de wereld. De besten van elke europese competite worden verenigd in één toernooi dat elk jaar weer zal moeten bevestigen wie nu eigenlijk de helden van Europa zijn. Om er te mogen staan zullen ze eerst landskampioen moeten worden om vervolgens deel uit te maken van de kwalificatiewedstrijden. Slaan ze zich daardoor, begint het Champions League verhaal pas echt. Ze komen terecht in een poule met drie andere teams, waarvan enkel de beste twee mogen doorstoten naar de eindrondes. Het mag dan ook niet verbazen dat de Champions League elk jaar weer garant staat voor een stevige brok topvoetbal en daarmee gepaard gaand een sterk staaltje van bikkelhard management, zij het dan achter de schermen.



Want al wie dacht dat trainer en management los van elkaar stonden en dat beide partijen mochten doen en laten wat ze wouden komt bedrogen uit. De top van de club heeft wel degelijk wat in de pap te brokken en dat zal je als trainer van jouw zorgvuldig uitgekozen team ook snel merken.

CL04-05 beschikt namelijk over een geheel andere aanpak als zijn gekende Fifa-broertjes: het is de eerste voetbalgame die opdrachtsgewijs verloopt. Wat houdt dat in? Bij aanvang van elke wedstrijd -dat hoeft niet noodzakelijk een Champions League wedstrijd te zijn, maar kan net zozeer een oefenwedstrijdje of een seizoenswedstrijd zijn- legt het hoofd van de club je een aantal doelstellingen voor, waaraan je moet voldoen. Doe je dat niet, dan ga je minder punten krijgen (die punten kan je gebruiken om speciale features te unlocken) en in een enkel geval kan het zelfs je ontslag betekenen (dat is vrij logisch als je bv. als opdracht krijgt je te kwalificeren voor de Champions League).



Die doelstellingen, en dat zijn er zo'n 50-tal, zijn erg uiteenlopend en hebben niet altijd direct wat te maken met wedstrijdjes. Zo wordt er af en toe van je gevraagd enkele spelers te verkopen en er nieuwe voor in de plaats te zoeken. Die nieuwe aanwinsten ga je volgens de daaropvolgende doelstellingen dan weer minstens een helft moeten laten spelen opdat het management kan zien of de nieuwe aanwinsten wel degelijk hun centjes waard zijn. De keer daarop wil het management dan weer een doelpuntje van een bepaalde speler zien, of wil het geen kaarten doorheen de wedstrijd, een brilscore tot de rust, ... en ga zo maar door. Je merkt het al, een enorme variatie in opdrachten die voltooid moeten worden wil je als topcoach de notulen ingaan.

Opvallend is dat bij deze doelstellingen niet vaak "Wedstrijd winnen" terug te vinden is. Dat valt te verklaren door het feit dat er qua diepgang aardig wat mist in de game. Natuurlijk, je brengt een game uit die draait rond de Champions League, dan moet je ook geen Fifa verwachten, daar geven we jullie gelijk in. Maar je zal ons ook gelijk moeten geven over het feit dat je in een aantal wedstrijdjes simpelweg doelloos aan het voetballen bent, omdat je geen enkel idee hebt hoe de club ervoor staat in het nationale seizoen en hoe belangrijk de wedstrijd wel of niet is. Je voelt je alles behalve verbonden met je club en je stelt je dan ook snel de vraag waarom je die ene wedstrijd überhaupt zou willen winnen.



In de eigenlijke Champions League wedstrijden ligt het dan weer anders. Je weet waarvoor je aan het knokken bent en je bent dan ook van plan te winnen. Dat winnen wordt je echter behoorlijk moeilijk gemaakt: in eerste plaats word je van tijd tot tijd opgezadeld met onhaalbare doelstellingen, zoals met een 1-0 achterstand in de 70ste minuut starten en op z'n minst een gelijkspel uit de brand moeten slepen. Dat is op zich niet zo'n probleem als je een tijdsduur van 10 minuten per speelhelft ingesteld hebt, maar wordt des te moeilijker, zoniet onhaalbaar als je bij een instelling van 6 minuten de seconden weg ziet razen.

Ten tweede ligt het niveau in de Champions League zelfs op semi-pro al behoorlijk hoog, waardoor knokken voor de overwinning zeker een must wordt. Er is duidelijk een groot niveauverschil tussen de semi-pro van deze CL04-05 en de semi-pro van Fifa, waar we met gemak 6-0 scores op het scorebord wisten te zetten. De schok (voor het mij omringende meubilair..) was dan ook groot toen we na enkele dagen intensief spelen nog steeds moeite hadden vlot wedstrijdjes te winnen.



Dat brengt ons dan ook meteen bij de grootste vooruitgang in vergelijking met vorige EA Sports voetbalsimulaties: de moeilijkheidsgraad. CL04-05 is een pak uitdagender voor de meesten onder ons dan de Fifa-reeks. Het wedstrijdtempo ligt dan nog wel hoog (en wat ons betreft is daar niets mis mee), maar de tegenstanders zijn topclubs en dat voel je! Ze combineren dat het een lieve lust is, verdedigen als een muur en knokken net zo hard voor de overwinning als jij. Het gevoel dat je overmeestert als je dan uiteindelijk via een prachtig opgezette actie vanuit het middenveld opeens midden in de baklijn vrij doorheen de verdediging weet te breken via een handig steekballetje om vervolgens in de 87ste minuut die 1-0 op het scorebord te toveren is dan ook fenomenaal! En het mooie ervan is dat het publiek er ook zo over denkt.

De hel breekt namelijk los als je dat verlossende doelpunt weet te scoren. Het publiek juicht uit volle borst (of als je uit speelt overstelpt een boe-geroep het stadion) en zorgt voor de nodige gejuichte deuntjes om hun spelers aan te moedigen. De commentatoren, gelukkig weer engelstalig, leveren verfrissend, min of meer correct commentaar en weten zoals steeds weer dat beetje extra toe te voegen aan de game.



Nieuw is de EA Sports Talk Radio, gebaseerd op het grootste sport-radiostation "TalkSport" en gepresenteerd door Tony Cascarino en Patrick Kinghorn, namen die jullie wellicht evenveel zeggen als witloof op Antarctica maar in engeland geliefde radio-omroepers. Dankzij Talk Radio krijg je na de wedstrijden (als je rustig doorheen de menu's aan het bladeren bent) te horen wat je fans van je prestaties vonden. Ze hebben de mogelijkheid naar Talk Radio te bellen en daar eens stevig hun zegje te doen. Vonden ze de wedstrijd saai of gewoon ronduit beschamend zullen ze zich niet weerhouden dat duidelijk te maken. De verschillende telefoontjes worden, net zoals in het echt, afgewisseld met lekkere muziek. Zeker een verfrissende toevoeging die tot nu toe enkel mogelijk gemaakt kon worden in een beperkte game als CL04-05.

Grafisch is CL04-05 uiteraard gewoon af. Bepaalde grasmatten zien er dan wel stukken beter uit als andere, maar de spelersanimaties zijn weer opnieuw bijgewerkt en zien er alweer stukken mooier uit. Ook zijn reeds bestaande bewegingen duidelijk vernieuwd waardoor ze nu zowel realistischer lijken alsook beter hun werk doen. Verder zit het spel ook dit keer weer boordevol prachtig geanimeerde cutscenes en wordt de tijd voor dode-spel momenten (waarop ze de bal zoeken, zeg maar) mooi opgevuld door een hoogtepuntje uit de laatste periode van de wedstrijd. Volledig zoals je dat op televisie gewoon bent te zien, zeg maar. Als we dan toch een minpuntje moeten aanhalen, dan betreft dat wel de "breedbeeld-look". Om een of andere onduidelijke reden speel je je wedstrijden tussen twee zwarte balken, in tegenstelling tot het volledig beeld dat je gewoon bent van de Fifa-reeks. Aanvankelijk best wel storend, maar alles went natuurlijk.



Toch blijft CL04-05 duidelijk een product van EA Sports. De Fifa-feeling zit er nog steeds in, maar Champions League 2004-2005 weet zeker wat toe te voegen aan de gameplay. De op missies gebaseerde career-mode is vernieuwend en voegt een zekere uitdaging toe aan de game. De moeilijkheidsgraad ligt voor de gemiddelde Fifa-fan zeker wat hoger waardoor zij er best een uitdagende game in gaan vinden die ze niet op een weekendje onder de knie zullen hebben. Wil je alles unlocken en wil je als trainer een perfecte score halen doorheen de missies, zal je ettelijke uurtjes zoet zijn (en zal je daarna adrenaline voor twintig jaar geproduceerd hebben).

Maar de game kost om en bij de 55 euro, dus de grote vraag is of de game z'n aanschaf wel waard is. Voor de echte die-hard Champions League fans uiteraard wel, zij gaan in deze game de mogelijkheid hebben met hun favoriete club doorheen het meest uitdagende kampioenschap van de wereld te reizen. Voor Fifa-bezitters kijken wij ertegenaan met gemengde gevoelens: de vernieuwingen die CL04-05 te bieden heeft zijn mooi en zorgen voor een uitdagende game, maar als je Fifa 2005 fantastisch vindt ga je de beperkte clubkeuze wellicht niet op prijs weten te stellen. Maar ben je een gewone voetbalfan, ongeacht of je van de CL houdt en ongeacht of je Fifa 2005 al hebt, maar zoek je gewoon een vernieuwende en vooral uitdagende voetbalgame, dan zou CL04-05 wel eens het schijfje software voor jou kunnen zijn.



 

Oordeel UEFA Champions League 2004-2005 (PC)

  • Graphics 85
  • Gameplay 84
  • Originality
  • Sound 85
  • Replay 80
  • Eindcijfer 84

Aantal keer bekeken: 2568 

Laagste 1 prijzen voor UEFA Champions League 2004-2005 (PC)

13.86 13.86 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  13.86€ 0.00   € 13.86

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.