Zelda II: The Adventure of Link NES classic (GBA)
70 100 1

Review Zelda II: The Adventure of Link NES classic (GBA)

Is Zelda 2 een waardige opvolger van het eerste deel? Eén ding is wel zeker, het is nog steeds dat zelfde simpele concept, maar of het spel daardoor makkelijker is? Lees het allemaal in mijn review van dit 2de deel van één van de grootste franchises die men vandaag de dag kent.

Het is alweer de 2de reeks NES classics, en wij van M-Gaming laten deze games zeker niet voorbij gaan. De eerste titel van de reeks die we doen is Zelda 2. Zelda 2 zal ik zeker niet snel vergeten omdat het spel iets speciaals heeft wat ik nog nooit heb meegemaakt met een spel. Het spel mag dan wel erg moeilijk zijn, maar toch heb je de drang om steeds verder te gaan ook al ben je al een stuk over 10 keer game over gegaan.

Dit keer niet het standaard rijtje van onderwerpen maar een lap test omdat dat misschien wel wat makkelijker schrijven is.

Het spel begint met een verhaaltje bij het intro scherm waar de letters op een Star Wars manier over het scherm glijden. Als je éénmaal een save hebt aangemaakt en opgestart, begin je in Hyrule castle bij Zelda die in slaap is gebracht door Ganondorf. Je loopt het kasteel uit met je zwaard en schild en je komt in de wereld van Hyrule terecht met dorpjes, bossen woestijnen, grotten en bergen. Wat meteen opvalt, is dat je met dit spel alleen maar naar links en rechts kan lopen waardoor je het verdwaalde gevoel wat je in sommige kerkers hebt in de moderne Zelda’s kwijt bent. De dorpjes zijn daardoor ook een stuk kleiner en achterdeuren heb je niet, dus geen gezoek naar achterkamertjes meer. In elk dorpje woont een wijze die je magie geeft. Met magie bedoelen ze een speciale kracht die je kan uitvoeren zoals dat je je beter tegen aanvallen kan beschermen en dat je hoger kan springen. Dit gaat natuurlijk per keer dat je zoiets gebruikt van je magie meter af. Deze is weer makkelijk bij te vullen in een dorpje net zoals je HP, en dat gratis

Het begin van het grote avontuur

Ook leuk is dat je nu in levels omhoog kunt gaan. Als je een vijand verslaat dan krijg je een aantal punten. En als je het gevraagde aantal punten hebt dan ga je een level omhoog, dan kun gaat er per keer je magie, aanvalskracht of HP omhoog. Dit kan je niet zelf beslissen.

Zoals je ziet is de wereld van Zelda 2 erg groot

Zoals ik al eerder had gemeld is het spel erg moeilijk en moet je het niet erg snel opgeven als je game-over gaat, want gemiddeld ga je dat ong. 20/40 keer per tempel (redelijk veel toch?). En het ergste hiervan is dat je altijd weer op dezelfde plek begint, namelijk Hyrule Castle. Je hebt in totaal 3 levens en in het begin is het heel moeilijk om hier mee door te komen. Als je nou bijvoorbeeld een heel lang stuk moet lopen om naar een tempel te gaan en vijanden moet verslaan, heb je nog maar een deel van je HP over. Dit betekent dus dat je weer heel erg snel dood gaat in de tempel en dat je weer alles overnieuw moet doen om daar te komen.. Wel handig is dat als je een sleutel of bepaalde items vind je die houdt als je game-over gaat. Een item die je kan vinden is bijvoorbeeld een kaars (waardoor je in grotten onzichtbare vijanden in het donker kan ontdekken), een hamer (waarmee je grote rotsblokken op de weg kapot kan slaan).

Ik heb het al gehad over dat je alleen van links naar rechts kan lopen, maar dit is eigenlijk voor een gedeelte waar. Er is ook nog een “world map” waar je overheen loopt als je uit die grotten, dorpen enz bent. Hier zie je ook de vijanden op sommige punten verschijnen die doelloos over de map heen rennen en soms toevallig tegen je aan rennen. Meestal zijn deze wel te ontwijken. Wat ook wel leuk is dat je per omgeving een ander slagveld krijgt als je tegen een vijand moet vechten. Als je tegen een vijand moet in de woestijn dan heeft het ook een woestijn omgeving, en zelfs in sommige gevallen zijn de vijanden ook anders in bepaalde gebieden.

Zo komt het eruit te zien als een vijand je aanvalt op de world map, je gaat dan over naar side-scrolling

Wat ook wel leuk is om te weten is dat dit deel de eerste is waar je een muziek instrument kan krijgen, iets wat vandaag de dag toch wel heel gewoon is bij een Zelda. Ik heb dit instrument, de fluit, nog niet gekregen maar in de handleiding staat dat je “hierop de legendarische en mysterieuze muziek van Hyrule kan spelen”. Klinkt wel gaaf maar de werking ervan weet ik niet. Daar moet ik het eigenlijk nog wat langer voor spelen omdat je die pas als één van de laatste krijgt.

Zoals altijd hebben de tempels een eindbaas die niet erg makkelijk te verslaan zijn. Daarmee is ook weer het geval dat je vaak game-over gaat en je al die vijanden weer moet verslaan om weer bij de eindbaas te komen. De muziek vind ik wel van een redelijke kwaliteit, het kan er mee door. Jammer genoeg zijn er maar weinig tunes in het spel. Het enige wat ik tot nu toe ben tegen gekomen is het thema liedje van Zelda wat een beetje verdraaid is. In de grotten hebben ze een ander muziekje gebruikt die tevens ook te horen is als je vijanden aanvalt en in bepaalde gebieden komt waar je het “side-scrolling” effect hebt. Er zullen vast nog wel wat andere tunes zijn maar ik kan me er niet meer herinneren of dat ik ze nog niet ben tegen gekomen.

Ik vind de graphics een stuk verbeterd met deel 1, deze heeft toch wat meer kleur en omgevingen. Je hebt ook één groot vlak bij de world map, het bestaat zeg maar niet uit blokken als bij deel 1. Dit heb je wel weer bij 2 bij het “side-scrolling” gedeelte.

De nog maar 16 jarige Link in dit spel

Ik vond het spel erg vermakelijk om te spelen en ik zou het spel best in de winkel willen halen (in dit geval hoefde dat niet, allemaal gratis van Nintendo). Ik vind het spel niet zo goed als de bijvoorbeeld Ocarina of Time (welk spel kan daar aan tippen?), maar ik krijg wel het zelfde gevoel bij het spel. Soms begin je het wel is zat te worden om steeds game-over te gaan, maar als je weet dat je genoeg doorzettingsvermogen hebt raad ik je het spel zeker aan.

Oordeel Zelda II: The Adventure of Link NES classic (GBA)

• Sound 65
  • Replay 50