Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Hands-on: F1 2018

Eind juli was de laatste Grand Prix voor de zomerstop van de Formule 1. Dat betekent dat we tot het weekend van 25 augustus moeten wachten voor het volgende raceweekend van start gaat in België. Het zijn maar vier weken, maar toch vind ik het altijd jammer om zolang te moeten wachten tot het seizoen weer verdergaat. Gelukkig kregen we een uitnodiging om bij Koch Media op kantoor even 90 minuten los te gaan met de aankomende F1-game, F1 2018. Een fijne manier om de zomerstop een beetje te verzachten en dus scheurde ik met piepende banden richting Amsterdam om daar in een Playseat voor een groot scherm nog wat verder te racen.


Stuurtje vs controller
In het kantoor van Koch Media stond een PlayStation 4 klaar met een mooie Red Bull Playseat en een Thrustmaster stuurtje. Een ideale opstelling om F1 2018 op te spelen, maar er was ook de mogelijkheid om 'gewoon' met een controller te spelen. Waarschijnlijk zullen de meeste gamers die laatste optie gebruiken, want zo'n hele opstelling is zowel financieel als qua ruimte niet voor iedereen weggelegd. Dus ik heb tijdens mijn speelsessie een paar keer gewisseld tussen beide opties en merkte dat met allebei de manieren de game prima te besturen is. Natuurlijk heb je met een stuurtje net wat meer controle over de auto en is het over het algemeen makkelijker om een bocht goed in te sturen, maar eerlijk gezegd was het met de controller ook goed te spelen. De knoppen zijn gekoppeld aan dezelfde functies als bij de 2017 editie van de game en dus zullen de ervaren gamers zo weg kunnen rijden in hun digitale bolides.

Carrière maken
Er werd mij geadviseerd om als eerste aan de slag te gaan met de Career Mode van F1 2018, want deze heeft een aantal flinke wijzigingen ondergaan. Ontwikkelaar Codemasters wil de gamer namelijk nog meer onderdompelen in de wereld van Formule 1, waarbij de ervaring verdergaat dan de actie op het asfalt. De belangrijkste toevoeging om dat te bereiken zijn de media interviews die je nu af moet nemen na de verschillende sessies. Zo kreeg mijn virtuele racer na mijn eerste (teleurstellende) oefensessie meteen een microfoon onder zijn neus geduwd van een nieuwsgierige journalist. Mijn matige resultaat was haar niet ontgaan en dus vroeg ze naar de reden van mijn langzame tijden. Bij zo’n interview geeft de game je verschillende antwoorden om uit te kiezen. Zo kan je als reden van het slechte resultaat geven dat de wagen niet goed was afgesteld, maar dit zal jouw crew ook horen en ervoor zorgen dat ze minder goed hun best gaan doen. Een andere keuze is om de schuld bij mijzelf te leggen, zodat het team buiten schot blijft. Echter zet dat jou als coureur in een slecht daglicht bij de overige teams en dat kan weer invloed hebben op een eventuele overstap naar een ander team. Mijn speelsessie van 1,5 uur was te kort om het resultaat van deze interviews echt in actie te zien, dus het bleef bij een paar statusbalkjes die iets van positie veranderden na het interview. Toch voelt het nu al als een leuke toevoeging en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe dit na langer spelen in de Career Mode tot uiting zal komen.


Glibberen in Spa

Naast de Career Mode heb ik ook nog de tijd genomen om een beetje met de andere modi te spelen. Zo speelde ik een kort Grand Prix weekend op het circuit van Spa in België. Daar kwam het tijdens mijn race met bakken uit de lucht en dat had direct invloed op het zicht op de baan. Door het opspattende water kon ik nauwelijks nog iets zien en moest ik heel voorzichtig te werk gaan. Gelukkig reed ik in een Red Bull en kon ik goed meekomen voorin het veld. De AI had dat ook door en mijn voorligger begon een meer verdedigende lijn te rijden. In plaats van netjes de ideale lijn te volgen, ging hij een andere lijn rijden in een poging om mij te blokkeren. Dat was best wel indrukwekkend om te zien! Tegelijkertijd had ik echter ook nog wel een paar vreemde aanvaringen met de AI, waarbij ik van de baan werd geduwd of er echt geen ruimte werd gelaten. Het is nog te vroeg om te zeggen of dit misschien bewust is gedaan (als 'karakter' van de coureurs misschien?) of dat het verbeterpunten voor de AI kunnen zijn. Maar in ieder geval iets om in de gaten te houden.

Halo uitschakelen
Net als afgelopen jaar zal de nieuwe F1 game tijdens het weekend van de Grand Prix in België verschijnen. Het is me een raadsel waarom de game niet aan het begin van het seizoen verschijnt, maar daar zal wel een goede (markering)reden voor zijn. In ieder geval zal de game alle teams, coureurs, wagens en tracks van dit seizoen bevatten. En daarmee volgen ook de nieuwe regels en natuurlijk de onvermijdelijke Halo op de cockpit van elke F1-bolide. Normaal gesproken speel ik mijn racegames vrijwel altijd met de camera achter de auto, maar nu moest ik natuurlijk wel even de cockpit view kiezen om de invloed van de Halo te ervaren. Ik had verwacht dat ik daar wel snel aan zou kunnen wennen, maar dat viel toch wel tegen. De Halo neemt veel kijkruimte weg en je hebt ook niet de mogelijkheid om er virtueel even omheen te kijken. Gelukkig heeft Codemasters de optie ingebouwd om de Halo uit te schakelen in de cockpit view, zodat je toch vrij zicht kan hebben. Dit doet een beetje afbreuk aan het realisme, maar ik vind het goed dat ze de gamer de keuze geven.


Conclusie
Met F1 2017 had Codemasters de lat van hun F1-serie op een hoog niveau gelegd, maar afgaande op mijn speelsessie lijken ze daar dit jaar toch nog iets overheen te kunnen gaan. De speelsessie van 90 minuten was te kort om echt iets zinnigs te kunnen zeggen over de aangepaste Career Mode, dé feature van F1 2018, maar het heeft zeker potentie om de game persoonlijker te maken. Verder blijft de game ook voldoende opties bieden naast de Career Mode om genoeg variatie te bieden. Ik kijk dan ook met groot verlangen uit naar de release van de game om me er echt in te kunnen gaan verdiepen. En misschien, heel misschien, kan ik dan ook wel wennen aan de Halo in de cockpit.

 

Geplaatst door Kevin Blokland op 06-08-2018
Aantal keer bekeken: 4937

Laatste reacties

avatar van Mats313
Mats313 ( 143 ) 07-08-2018 08:33
Sorry, maar iemand die normaal met de camera achter de auto speelt en het verschil tussen controller en stuur bagatelliseert is voor mij te casual voor een goede indruk.
Maar dat is ook wel weer het sterke van deze games: het is voor een breed publiek. Van arcade liefhebbers tot sim. De serie heeft afgelopen jaar al enorme stappen gezet, dus dit is een no brainer voor mij als liefhebber van de sport. Ik hoop dat ze ooit eenzelfde systeem als iRacing toepassen voor het online gedeelte, waarbij je degradeert voor asociaal rijgedrag en promoveert als je het netjes houdt.
avatar van Starscreamer
Starscreamer ( 228 ) 07-08-2018 09:13
Ik heb F1 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 en moet eerlijk zeggen ik zie altijd weinig verschil Ik wacht weer op de aanbieding
avatar van ZombieRofl
ZombieRofl ( 47 ) 07-08-2018 11:18
Vooral met dit soort sport games: Gewoon even wachten voor een pricedrop.
avatar van JeroenH007
JeroenH007 ( 62 ) 07-08-2018 11:37
Quote:
Sorry, maar iemand die normaal met de camera achter de auto speelt en het verschil tussen controller en stuur bagatelliseert is voor mij te casual voor een goede indruk.
Maar dat is ook wel weer het sterke van deze games: het is voor een breed publiek. Van arcade liefhebbers tot sim. De serie heeft afgelopen jaar al enorme stappen gezet, dus dit is een no brainer voor mij als liefhebber van de sport. Ik hoop dat ze ooit eenzelfde systeem als iRacing toepassen voor het online gedeelte, waarbij je degradeert voor asociaal rijgedrag en promoveert als je het netjes houdt.

Ze zijn bezig met een dergelijk systeem: https://www.gtplanet.net/f1-2018-will-get-an-online-driver-ranking-system-too/
avatar van Mats313
Mats313 ( 143 ) 07-08-2018 11:41

Heel interessant! Twee jaar geleden heb ik een playseat gekocht en iRacing was voor mij een openbaring wat online multiplayer betreft. Maar ik ben al twintig jaar F1 fan, dus die game trekt me meer, maar online is gewoon geen optie.
Hopelijk brengt dit het beste van beide in 1 game!
avatar van Phaross
Phaross ( 2705   42) 07-08-2018 12:25
De Halo zou totaal geen probleem zijn als ze VR zouden implenteren. Al zou het alleen voor de pc-gebruiker zijn. Begrijp echt niet dat zo'n spel het niet kan...
avatar van Beakz
Beakz ( 390 ) 07-08-2018 13:22
Traditioneel het spel al weer besteld bij cdkeys.com. Wil de volledige prijs pas weer betalen als ze VR toevoegen, maar voor die €30 wil ik hem wel hebben.