Battlefield V (XboxOne)
85 100 1

Review Battlefield V (XboxOne)

Met Battlefield V heeft ontwikkelaar DICE iets goed te maken met de fans van shooters. Na de dramatische lancering van Battlefront 2 en alle heisa omtrent lootboxes is er nu een nieuw plan opgezet voor Battlefield V. Vanaf de lancering en in de maanden daarna zal Battlefield V constant gratis updates blijven ontvangen. Maar is de game bij de lancering al de moeite waard? Dat lees je hier in de review.

Drie campagnes voor de prijs van vier (welke later komt)
Nadat Battlefield 1 aandacht aan de Eerste Wereldoorlog besteed heeft, is het nu tijd om terug te keren naar de oude vertrouwde slagvelden van de Tweede Wereldoorlog. Door middel van verschillende campagnes zul je in de singleplayer ‘War Stories’ kennismaken met een drietal hoofdrolspelers. Zo is er Under No Flag, dat zich afspeelt in Noord Afrika. Als Billy Bridger, een voormalig bankrover en allround schavuit, word je door de overheid geronseld om achter de vijandelijke linies verschillende vliegvelden op te blazen.

In Nordlys neem je de rol van een jonge verzetsstrijder genaamd Solveig op je. Op haar ski’s en gewapend met werpmessen moet je in Noorwegen enkele missies uitvoeren en je tegenstanders uitschakelen. Hoewel je vrij bent om je ski’s onder te binden en je snel te verplaatsen, vond ik het skiën en werken met werpmessen meer een leuke tutorial en was de nadruk op stealth een beetje te veel van het goede. Het toepassen van stealth in de missies komt naar mijn mening sowieso wat te vaak naar voren, in vergelijking met de meer epische veldslagen die ik van eerdere Battlefield games gewend ben.

Tot slot is er nog Tirailleur, dat zich afpeelt in Frankrijk en je in de schoenen plaatst van Deme, een Senegalees die tijdens zijn campagne ook geconfronteerd wordt met vormen van racisme en zijn rol op het slagveld. Het was vooral deze campagne die door de setting in de bosrijke omgeving van Frankrijk en het sympathieke personage van Deme de meeste indruk wist te maken.

Naast die drie verhalen komt er vanaf 4 december nog een vierde campagne genaamd The Last Tiger beschikbaar, die je voor het eerst in de serie zal laten ervaren hoe het is om een verhaal vanaf de kant van de Duitsers te spelen. Ondanks dat elke campagne met een paar uurtjes te doorlopen is, vind je hier ook collectibles terug die de speelduur een beetje kunnen verlengen. Maar langer dan twee tot drie uur per War Story zul je niet bezig zijn.

Beetje een gemiste kans
Wat me tijdens het spelen vooral opviel is dat de grootschalige gevechten in de singleplayer wat naar de achtergrond zijn verdwenen. Elke campagne eindigt over het algemeen wel met een aardige climax, maar rondrijden in voertuigen en  grote gebieden verkennen is er in de singleplayer nauwelijks bij. Op zich niet zo vreemd, aangezien singleplayer campagnes vaak een korte opwarmer zijn voor de multiplayer, maar het is wel een beetje een gemiste kans. Vooral omdat de verhalen en personages op zichzelf wel interessant zijn. Bij Battlefield had ik simpelweg iets meer grootschalige veldslagen verwacht. Aan de andere kant; ontwikkelaar Dice heeft aangegeven met Battlefield V vooral de wat minder belichtte kanten van de Tweede Wereldoorlog te willen behandelen, dus dat is misschien ook wel een logisch gevolg. Maar de meeste mensen kopen een Battlefield game niet zozeer voor de Singleplayer. Natuurlijk ligt voor ontwikkelaar DICE de nadruk op het neerzetten van een uitgebreide multiplayer waarbij spelers vele tientallen, zo niet honderden uren plezier kunnen hebben.

Under construction and in need of fortification
Zoals ik al aangaf heeft DICE ervoor gekozen om dit jaar constant aan Battlefield V te blijven sleutelen. Dat houdt in dat je dit keer geen season pass of andere uitbreidingen hoeft te kopen. Elke speler zal bij aanschaf van de game dus over alle content beschikken op hetzelfde moment als alle andere spelers. Dit heeft als voordeel dat er geen versplintering van de spelersgroep zal plaatsvinden, maar ook als nadeel dat het spel in de huidige vorm nog een beetje kaal en zelfs onaf aanvoelt. Een van de nieuwe mogelijkheden in de multiplayer is het aanleggen van fortifications. Dat doe je in de vorm van prikkeldraad, zandzakken en eigenlijk het bouwen van een eigen bunker om je posities op de maps te versterken. Maar je kunt deze mogelijkheid ook gebruiken om bijvoorbeeld munitiedepots te bouwen voor zowel grondtroepen als voertuigen. Qua multiplayer modi zijn er de gebruikelijke Team Deathmatch, Domination en Conquest te vinden. Maar ook Breakthrough, Frontlines en Grand Operations zijn het vermelden waard. In Breakthrough moet je een tweetal punten veroveren en vasthouden voordat je naar een volgend objective kunt verplaatsen. Frontlines was oorspronkelijk zo opgezet dat je twee fysieke bommen moest plaatsen, maar DICE kondigde aan dat ze op basis van de feedback dit aanpassen waardoor spelers nu zelfs afzonderlijk van een fysiek object een explosief kunnen plaatsen om de objective te voltooien. Het geeft goed aan dat DICE dus echt constant bezig is om de game verder te ontwikkelen.

Squad based gameplay
Een andere verandering in de gameplay is dat de balans duidelijk meer gericht is op samenwerking tussen de verschillende klasses. Zo kan elke klasse een teamlid dat dood ligt te bloeden weer overeind helpen, maar een medic blijft daar natuurlijk het beste in. Ook de support-klasse heeft meer waarde gekregen door de mogelijkheid om medespelers van ammunitie te voorzien als de voorraad op begint te raken. Wat je ook ziet is dat het samenspel tussen spelers gestimuleerd wordt door een dergelijke balans. Mensen die als een lone wolf de maps rondrennen zullen al snel merken dat ze het onderspit delven tegen een goed gecoördineerde squad van spelers die bij elkaar blijven.

Op dit moment heb je de beschikking over een achttal maps om je mee te vermaken in de multiplayer. Hoewel de meeste maps niet geschikt zijn voor voertuigen zal het aanbod de komende maanden ongetwijfeld nog verbeterd worden. Toch blijft het een beetje knagen dat het grootste gedeelte van de aangekondigde updates en vernieuwingen nog behoorlijk op zich laat wachten. Zo mogen we nog een coöperatieve multiplayer verwachten getiteld Combined Arms, waarin spelers in teams van vier verschillende dynamisch gegenereerde missies moeten uitvoeren. Maar ook de Battle Royale Mode wordt pas in het voorjaar van 2019 verwacht. Het is duidelijk te merken dat DICE veel tijd en energie wil steken in het doorontwikkelen van Battlefield V, maar het neemt niet weg dat het aankondigen van zoveel updates en nieuwe modi wel het gevoel aanwakkert dat Battlefield V misschien meer baat had gehad bij een paar maanden extra ontwikkeltijd.

Battlefield V is een solide game geworden die duidelijk wat schoonheidsfoutjes bevat. Qua sfeer en beleving is de game nog steeds een van de betere in het genre. Toch kan een goede presentatie, in de vorm van sterke voice-acting en mooie graphics, niet het gevoel wegnemen dat een iets langere ontwikkeltijd de game als totaalpakket net wat dichter in de buurt van de absolute top had kunnen brengen. De singleplayer campagnes hebben interessante personages, maar lijken te veel nadruk te leggen op stealth-gameplay en alleen Tirailleur gaf me tijdens het verhaal echt het gevoel dat ik meestreed in een grote groep soldaten. De multiplayer modus heeft genoeg vernieuwingen qua modi en ook de vele manieren om wapens te customizen zit goed in elkaar.

Dat DICE ervoor gekozen heeft om alle content na de release voor iedereen gratis beschikbaar te stellen is natuurlijk een slimme zet. Het neemt alleen niet weg dat er voor de release veel beloftes zijn gedaan in de vorm van de toekomstige updates. Als al die beloftes worden waargemaakt en de multiplayer maps iets meer ruimte bieden voor grootschalige veldslagen, dan zal deze eindscore ongetwijfeld rond de 90 uitvallen. Maar zoals de game nu beschikbaar is, schiet het nog een beetje tekort. Desalniettemin zeker het oppakken waard. Al was het maar omdat er op dit moment maar weinig games tijd en aandacht aan de Tweede Wereldoorlog besteden. Je zou het bijna gaan missen.

Oordeel Battlefield V (XboxOne)

Aantal keer bekeken: 7354

Laagste 2 prijzen voor Battlefield V (XboxOne)