Dance Party: Pop Hits (Game only) (Wii)
72 100 1

Review Dance Party: Pop Hits (Game only) (Wii)

Toen ik voor het eerst op vakantie in een kleine arcadehal een variant van de Dancing Stage game tegenkwam, was ik direct verkocht. Dit spel was uiteindelijk ook de aanleiding voor mij om een PS2 te kopen. Twee dansmatten en vele games verder, ben ik inmiddels in het bezit van een Wii en voor deze console zijn recent twee nieuwe dansgames met bijbehorende dansmat uitgebracht: Dance Party Pop Hits en Dance Party Club Hits (ook voor de PS2). Voor Budgetgaming.nl neem ik Pop Hits onder de loep en kijk ik of deze game het dansgevoel naar de Wii kan brengen.

Let’s dance!
Het concept van de dansgames is simpel: neem een liedje, een mat met pijlen en stap in het ritme van de muziek op de pijlen die je beeldscherm aangeeft. Ook Pop Hits volgt dit basisprincipe, behalve dat bij deze game naast de standaard links, rechts, voor en achter –pijlen, ook diagonale pijlen beschikbaar zijn. Hoewel deze variatie aan pijlen eerst de angst voor ‘Twister’-achtige taferelen oproept, valt dit enorm mee. Ze worden goed in de ritmes gebruikt, bijvoorbeeld door een rondje over de mat te lopen. De pijlen zelf komen dit keer niet van onderuit het scherm, maar vanuit een centraal punt in het midden. Als de pijl tot zijn evenbeeld op je scherm is gekomen: stappen maar! Als de pijlen sneller achter elkaar komen raak je hierdoor helaas snel de volgorde waarin je moet stappen kwijt. De danspatronen herhalen zich echter vaak, waardoor je na een paar keer oefenen en goed kijken op je scherm vrij snel door hebt wat je moet doen. Helaas vormt die herhaling ook een nadeel. Soms sta je vrijwel het hele liedje dezelfde passen te herhalen. De patronen die je moet dansen zijn echter wel goed aan de liedjes aangepast. De dansmat danst overigens erg fijn, plakt niet aan je voeten en reageert goed op waar je stapt.

Per track kan je kiezen uit drie moeilijkheidsgraden: easy, medium en hard. Easy is echter té easy en hard is niet hard genoeg. Ik geef toe dat ik geen extreem goede danser ben, maar na twee keer oefenen kan ik bijna elke track op hard met een hoge scoren uitspelen. Hierbij wil ik uitspelen benadrukken, want ‘game-over’ kent Dance Party namelijk niet. De hard-mode is dan ook wel te vergelijken met ‘moderate‘ in de meeste ‘Dancing Stage’ games. Om nog een vergelijking met de andere dancegames te maken: je ziet tegenwoordig soms in arcadehallen dat je naast je snelle voetenwerk, ook gebruik moet maken van je handen. Ik had zelf daarom verwacht dat naast de dansmat, ook gebruik gemaakt zou worden van de Wii-mote en eventueel de Nunchuck. Dit is helaas niet het geval, wat naar mijn mening een gemiste kans is. De controllers hoef zelfs je alleen in de gebruiksvriendelijke menu’s te gebruiken en zelfs dit kan volledig met de dansmat.

Music maestro!
In het spel heb je de beperkte keuze van 15 tracks, waarvan er slechts twee in Nederland écht bekend zijn (‘Push the Button’ en ‘Murder on the Dancefloor’). Hierdoor is het even wennen aan de muziek, zeker aangezien de danspatronen zeer goed aan de beats zijn aangepast. De andere liedjes zijn duidelijk popliedjes en hoewel ze erg repetitief zijn, vormen ze een goede variatie aan swingende beats. Ondanks dat er duidelijk verschil zit in de moeilijkheidsgraad van de tracks, zijn ze helaas niet op niveau ingedeeld. Tijdens het dansen zie je op de achtergrond een figuurtje houterig dansen in een donkere omgeving, maar dit spel draait niet om de graphics en je bent toch te druk met dansen, dus dit mag de pret niet drukken.

Naast de standaard solomodus, kan je bij Dance Party ook met meerdere spelers aan de slag. Dit kan zowel met één, als met twee dansmatten. Verder mag een work-out ook niet ontbreken. Praktisch gezien komt dit neer op hetzelfde als de solomodus, maar nu worden je stappen niet in de vorm van punten, maar calorieën geteld. Het is jammer dat je in deze modus de moeilijkheidsgraad niet in kan stellen. Een nieuwe optie, die niet veel dancegames delen, is de recordmodus. Hierbij kan je zelf je danspassen opnemen en opnieuw spelen op de verschillende tracks. Op zich is dit leuk, maar de mat registreert sommige van je moves als twee pijlen tegelijkertijd. Hierdoor kunnen zeer moeilijke combinaties ontstaan, waardoor je eigenlijk de hele track opnieuw op moet nemen.

Dancing Queen?
Om deze review in één zin samen te vatten: Dance Party Pop Hits is geen topgame, maar dat is ook niet het doel van deze game. Ondanks wat minpunten hier en daar is het een vermakelijke en gebruiksvriendelijke dancegame, die uitermate geschikt is voor jongere gamers of gamers (en hun vrienden) waarvoor de standaard dancegames net iets te hoog gegrepen zijn. Ben je een diehard op de dansmat? Laat deze game dan aan je voorbij gaan. Ik heb me echter prima vermaakt en met een prijs van €30 (PS2) tot €50 euro (Wii) inclusief dansmat is het zeker een betaalbare dancegame!

Deze game is gereviewed door V-Devil

Oordeel Dance Party: Pop Hits (Game only) (Wii)

• Graphics 55