Dead Island (Xbox360)
88 100 1

Review Dead Island (Xbox360)

De meeste mensen hebben de trailer van Dead Island het afgelopen halfjaar wel voorbij zien komen. Een klein meisje dat op de vlucht is voor een horde zombies sterft en vliegt vervolgens zelf haar ouders aan.

Nu, bijna een halfjaar later, is dan eindelijk Dead Island verkrijgbaar. Weet de uiteindelijke game de hooggespannen verwachtingen waar te maken?

Dead Island is een game die ongeveer vijf jaar in ontwikkeling is geweest. Toen Techland, de makers van de game, met deze game van start gingen, was de eerste Dead Risin, de zombiegame van Capcom die in 2006 uitgegeven werd, al in ontwikkeling. Sindsdien zijn er een flink aantal games voorbij gekomen waarin zombies een rol speelden. Toch is Dead Island een heel ander soort spel geworden. Op het eerste gezicht lijkt het een first-person shooter die zich afspeelt op een fictief eiland genaamd Banoi. Schijn bedriegt echter, want al na een aantal minuten spelen wordt duidelijk dat onder dit uiterlijk een RPG schuilgaat. Zo zijn er voorwerpen te verzamelen, valt er geld en experience te verdienen en moet je meerdere quests uitvoeren. Daarnaast heeft elk van de vier personages een eigen gameplay-stijl en een daarbij behorende skilltree. Na een aantal uren spelen kan ik de game toch het beste omschrijven als een combinatie van actiegame Dead Rising en open-world RPG Fallout 3.

Standaard hoofdpersonages
De vier hoofdrolspelers in Dead Island zijn Xian Mei (gespecialiseerd in steekwapens), Logan (werpwapens), Purna (vuurwapens) en Sam B (slagwapens). Omdat ik er wel van hou om lekker hard uit te kunnen halen met een honkbalknuppel koos ik voor Sam B als mijn personage. Voordat ik die keuze maakte kon ik echter ook een korte omschrijving beluisteren en lezen van elk personage. Daardoor kwam ik bijvoorbeeld te weten waar Sam vandaan kwam, dat hij een rapcarrière had waarbij hij slechts 1 hit wist te scoren en dat hij nu genoodzaakt is om op cruiseschepen op te treden. Een kwestie van vergane glorie dus. Alle vier de personages hebben een redelijk cliché achtergrondverhaal. Maar deze keuze past eigenlijk ook wel bij het horrorgenre.
Na een korte introductie van de besturing ben je vrij om op avontuur te gaan op het eiland. Er zijn wel een aantal verhaalmissies, maar je wordt niet gedwongen om deze meteen aan te pakken. Dat komt goed uit, want er valt genoeg te ontdekken op het eiland. Elk gebied bevat namelijk een groot aantal wapens dat je op kunt pakken. Van paddels, planken, messen, bijlen en hamers tot strandballen en kisten aan toe.

Verzamelen en opbouwen
Daarnaast zijn er ook identiteitskaarten, boeken met achtergrondinformatie en geluidsopnames over het eiland verspreid. Deze voorwerpen geven je extra inzichten in wat er daadwerkelijk speelt, en ze zijn natuurlijk ook gekoppeld aan een trophy/achievement, dus zoeken loont. Dat zoeken doe je overigens uit jezelf al heel snel, want alle koffers, dozen en kisten die je kunt openen bevatten voorwerpen zoals geld, wapens en onderdelen om wapens mee te veranderen. Met speciale constructieplannen, die je vaak als beloning van quests krijgt, kun je bijvoorbeeld een honkbalknuppel met spijkers uitrusten voor wat extra schade. Deze gemaakte wapens zijn overigens behoorlijk realistisch opgebouwd en de hele sfeer van Dead Island is een stuk dramatischer dan de over de top capriolen van bijvoorbeeld Dead Rising.

Dit is een keuze waar ik persoonlijk erg over te spreken ben aangezien je nu echt de hele tijd op je hoede bent. De zombies in Dead Island zijn gevaarlijk genoeg om ervoor te zorgen dat je het soms gewoon beter op een lopen kunt zetten, dan dat je het gevecht met ze aangaat. Koppel daaraan het feit dat er een aantal speciale zombies zijn die een andere tactiek vereisen, en je begrijpt dat Dead Island een andere benadering vereist dan je misschien had verwacht. Je zult echt op zoek moeten naar goede wapens, deze zal je moeten upgraden en je skilltree zal flink wat punten moeten bevatten wil je het eiland levend verlaten. Het viel mij ook op dat ik geen moment echt het gevoel had dat ik supersterk werd in vergelijking tot de zombies. Zelfs de ‘normale’ zombies kunnen een gevaar vormen als ze je weten te omsingelen. Natuurlijk krijg je met je experience ook hogere levels en meer hitpoints, dus je wordt wel steeds iets krachtiger, maar het spel blijft de hele tijd uitdagend en leuk om te spelen.

Meerdere lagen
Grafisch is Dead Island een behoorlijk indrukwekkende game geworden. De zombies zien er goed uit en hun modellen zijn ook uit meerdere lagen opgebouwd, wat betekent dat, wanneer je ze genoeg schade toebrengt, hun armen bijvoorbeeld zullen breken en je hun botten door hun huid te zien krijgt. Heel af en toe ziet de huid van personages er wat vreemd uit door de lichteffecten van het spel, maar het totaalplaatje van Banoi en haar inwoners ziet er goed uit. Natuurlijk speelt het spel zich af in de omgeving van een resort, dus de kleurrijke wereld wordt ook opgeleukt met vrolijke muziek als je bijvoorbeeld bij een partycentrum aankomt. Op de rustige momenten weet het spel echter ook de gevoelige snaar te raken met een paar simpele klanken. Het weerspiegelt de troosteloze situatie op het eiland op een perfecte manier.
Samen sta je sterk(er)

Dead Island biedt ook de mogelijkheid om het avontuur met een groep van vier mensen te spelen.  Helaas is het niet mogelijk om het spel split-screen op een enkele console te spelen. Online met vrienden afspreken , of allevier je eigen console meeslepen zijn dus de enige mogelijkheden. Dit kan zowel door middel van het aan elkaar koppelen van systemen als online. Mensen kunnen op ieder willekeurig moment een game binnenspringen en meedoen met quests. Tijdens het testen van dit spel kwam ik een aantal mensen tegen die gewoon rondrenden en zombies aan het afslachten waren, wat enigszins doelloos overkwam. Als je dit spel met vrienden kunt spelen zal dat de ervaring een stuk leuker maken. Juist omdat je dan tactieken kunt verzinnen en er meer een gevoel van samenwerking is. En met een enorm eiland, waar je zeker dertig uur zoet mee kunt zijn, heb je samen ook genoeg te doen.

Dead Island heeft me verrast. Ik vond de eerdergenoemde trailer goed gemaakt, maar zulke filmpjes zijn lang niet altijd een goede afspiegeling van de uiteindelijke kwaliteit van een spel. Dead Island was voor mij dus een twijfelgevalletje: eerst zien, dan geloven. Nou geloof het maar, want Dead Island maakt de verwachting meer dan waar. Het spel biedt uitdaging, een mooi vormgegeven wereld en heel veel voldoening wanneer je een zombie met een roeispaan zijn hoofd inslaat. Een toffe game die het verdient om gespeeld te worden in plaats van ondergesneeuwd te raken in het najaarsgeweld. Een ideale game om de zomer mee te eindigen en misschien nog een aantal weekjes stiekem mee te kunnen verlengen.

Deze review is geschreven door Ollie1981

Oordeel Dead Island (Xbox360)

• Gameplay 88