Diablo III (Xbox360)
85 100 1

Review Diablo III (Xbox360)

Wanneer ik zeg dat ik een beetje met Blizzard ben opgegroeid, overdrijf ik niet. Toen het eerste deel uit de Diablo-reeks 17 jaar geleden uitkwam, was ik meteen verkocht. Met mijn 36k6 modem (ja zo oud ben ik al) verbleef ik vele uren in de magische wereld die door Blizzard gecreëerd was. Het plezier was zelfs zo groot, dat ik de hoge telefoonrekening maar voor lief nam. Vier jaar later verscheen Diablo II en wederom wist de game me maandenlang te boeien. Ondanks verwoede pogingen van concurrenten om de grote schare Diablo-fans voor zich te winnen, lukte het eigenlijk geen game ooit om dezelfde populariteit te krijgen. Inmiddels ben ik al een tijd geen pc-gamer meer, waardoor ik met pijn in mijn hart Diablo III aan me voorbij moest laten gaan. Gelukkig komt aan deze Tartarus-kwelling een eind, met de komst van Diablo III naar de consoles. Kan Blizzard ons ook op dit platform een derde maal betoveren?

P(ersonal) C(onsole) kwaliteit
Blizzard staat vooral te boek als één van de belangrijkste ontwikkelaars van pc-games. Met Diablo III, dat vorig jaar wederom hoge ogen gooide op de pc, laat Blizzard zien dat ze ook op de consoles dit kunstje kunnen flikken. De game doet namelijk totaal niet onder voor zijn pc-tweelingbroer. Het is eigenlijk verbazingwekkend hoe natuurlijk de besturing met de controller aanvoelt in een game die zo’n duidelijke oorsprong kent op de pc. Met de linkerstick loop je rond, terwijl de rechterstick gebruikt wordt om rollend aanvallen te ontwijken. De X,Y,A,B knoppen, rechterbumper en -trigger gebruik je voor je verschillende aanvallen, terwijl de health potions, kaart en teleport over de rest van de knoppen verdeeld zijn. Al snel merk je hoe fijn het is om lekker lui achterover op de bank te liggen, terwijl je in Diablo-stijl keihard op de knoppen van je controller aan het rammen bent. Het voelt misschien iets meer arcade aan dan je gewend bent van Diablo, maar het past bij het gamen op consoles en doet absoluut geen afbreuk aan de kwaliteit van de game.

Zoek de verschillen
Het is sowieso moeilijk om grote verschillen te vinden tussen de console- en pc-versie. Samen met een vriend ben ik door beide versies gelopen en konden niet anders dan concluderen dat de verschillen op één hand te tellen zijn. De doorgewinterde Diablo-fan hoeft dus zeker niet beide versies te hebben uit angst iets te moeten missen. Het design van de levels is identiek en ondanks wat slim gesleutel aan de menu’s en interface is er weinig op aan te merken. Het toewijzen van wapens, armor en sieraden vanuit je inventory staat in een cirkelmenu dat je met de linkerstick bedient. Een snelle en makkelijke manier, al is het soms lastig dat niet al je opgepakte spullen tegelijkertijd weergegeven worden. Ook kun je steeds maar twee items met elkaar vergelijken, waardoor het in één oogopslag uitzoeken van je beste items minder snel gaat dan op de pc. Een andere tegenstelling ten opzichte van de pc, is de mogelijkheid om Diablo III offline te spelen op de console. Dit heeft als gevolg dat het Auction House is weggelaten, want Blizzard wil altijd oog kunnen houden op hun diabolische marktplaats, maar daartegenover staat dan gelukkig wel dat je veel sneller mooie items op je quests vindt! Hierdoor was mijn stoere Wizard al snel bepakt en bezakt met unieke voorwerpen om menig demonenhoofd mee in te slaan.

Co(-op) waardig
De grootste klapper ligt echter in de mogelijkheid om Diablo III offline met drie vrienden te kunnen spelen. Het werkt even simpel als briljant. Alle spelers kunnen hun eigen opgeslagen karakter laden (of als guest spelen), iedereen krijgt zijn levensbalk toegewezen in één van de vier hoeken van het scherm, vijanden worden iets sterker en je kunt los! Zo kun je net als vroeger, samen met vrienden, tot in de late uurtjes demonen slachten op zoek naar de mooiste items die er te vinden zijn.

Blizzard weet met Diablo III voor de zoveelste keer te bewijzen waarom het tot de beste ontwikkelaars ter wereld behoort. Heb je Diablo III al op de pc, dan zou vooral de co-op mogelijkheid een reden kunnen zijn om ook deze console-versie aan te schaffen. Maar voor de grote groep gamers die de game nog niet gespeeld hebben, is dit natuurlijk dé kans om eindelijk ook te kunnen genieten van de geweldige sfeer, gameplay en verslavende werking van deze Blizzard topper. En, There is no cow level … toch???

Deze review is geschreven door Frido van der Wal

Oordeel Diablo III (Xbox360)

• Replay 95