Disney Universe (Xbox360)
65 100 1

Review Disney Universe (Xbox360)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik ben een Disney fan. Hoewel ik sowieso tamelijk animatieverslaafd ben, heeft Disney nét dat beetje extra. Een bepaalde nostalgie. Na het bekijken van de Disney Universe trailer, was ik dan ook extra geprikkeld. Ook al zag je nog geen gameplay, de stijl sprak me wel aan. De getoonde Disney kostuums waarin de blauwe mannetjes in de trailer rondliepen, deden direct denken aan Little Big Planet. En een Disney game in LBP jasje is natuurlijk nooit verkeerd!

Entering the Universe
Het opstarten van het spel brengt je snel in de juiste sferen. Een strak geanimeerde introductievideo met fijne, opzwepende sounds loodsen je de game in. Een vierkante computer genaamd VIC (Virtual Information Cube) verwelkomt je in de wereld van Disney Universe, waar je ogenschijnlijk zonder gevaar rustig de verschillende Disney werelden kunt ontdekken. Maar schijn bedriegt, want halverwege het filmpje wordt de boel verstoort door een virus genaamd HEX. Dit virus neemt het universum over en plaatst tal van vijanden in de verschillende werelden. Aan jou de taak om VIC te helpen en voor een happy end te zorgen. Tijd om jezelf strak in het pak te steken!

Suit up!
De Disney kostuums zijn de voornaamste aantrekkingskracht van de game, die sowieso barstensvol unlockable content zit. In totaal zijn er 45 verschillende kostuums vrij te spelen, van Disney Classics als Mickey Mouse tot Pixar helden als Nemo. Daarnaast had ik de luxe over een aantal promokaarten te beschikken, zodat ik met een aantal extra kostuums kon beginnen. Zo werden bij de start Peter Pan, Kapitein Haak, Hercules, Assepoester, Tiana, Prins Ali en Zazu aan mijn garderobe toegevoegd. Je kostuum kan in niveau stijgen door kistjes te vinden die verstopt zijn in verschillende stages. Wanneer je kostuum geupgrade wordt, worden je aanvallen sterker en kun je meer klappen opvangen. Behalve een sterker wapen, verandert je kostuum visueel niet. Omdat de wapens verder niks te maken hebben met het betreffende Disney personage en de kostuums verder geen unieke speelstijl met zich meebrengen, voelt het wat karig aan. Jammer, want juist hierin had de game een uniek RPG karakter kunnen krijgen.

Disnep
Er zijn 6 Disneyfilms te verkennen. Voordat je door kunt naar de werelden van The Lion King, Alice in Wonderland, Monsters & co, Wall-E of Aladdin, start je tussen de schepen en zeerovers van Pirates of the Carribean. Elke wereld bestaat uit 3 levels die weer opgedeeld zijn in 3 stages, waarbij je in de laatste stage steeds een baas moet verslaan. De omgevingen zijn mooi vormgegeven binnen het thema en bevatten herkenbare gebieden. Zo loop je bij The Lion King niet alleen op Pride Rock, maar ook over het befaamde olifantenkerkhof. Hoewel de omgevingen mooi zijn uitgewerkt en de achtergrond muziek bijpassend is, zijn ze niet te vergelijken met de films. Zo vecht je niet letterlijk tegen de behekste piraten uit de film, maar tegen Disney Universe vijanden in Piratenkostuum. Een zwaardduel met Captain Barbossa kun je dus op je buik schrijven.

Voor herhaling vatbaar?

Je doel in elke stage is helder: ga van punt A naar B, los puzzels op, sla je vijanden tot pulp en verzamel onderweg zoveel mogelijk Disney muntjes waarmee je nieuwe kostuums en werelden kunt kopen. De puzzels zijn tamelijk eenvoudig, zeker doordat een pijl je precies wijst naar de goede richting. Gelukkig kun je deze hulpfunctie uitschakelen, waardoor de uitdaging wat groter wordt. De eentonige speelstijl wordt negatief versterkt doordat je slechts één vechtknop hebt. Door deze knop ingedrukt te houden of vanuit de lucht te gebruiken kun je wel verschillende aanvallen uitvoeren, maar de gameplay wordt er niet minder eentonig van. De AI van de vijanden steekt hier in positieve zin verrassend bovenuit, daar zij geprogrammeerd zijn om je voortgang te belemmeren. Zo zetten ze vallen voor je klaar of verbergen ze belangrijke items die je nodig hebt om verder te gaan. Ook kunnen ze, net als spelers zelf, op de rondlopende dieren rijden om vanaf hun rug jou het leven zuur te maken. Dit levert grappige aanvallen op zoals een stampende zebra of vergassend zwijn. Helaas is hun gewiekstheid niet bestand tegen een flinke partij buttonbashing.

Er wordt wel getracht om variatie te bieden. Zo kun je naast de absurd lange lijst collectables in elk level een arcademachine vinden voor speciale uitdagingen. Bij deze mini games moet je bijvoorbeeld een aantal vijanden verslaan binnen een bepaalde tijd of vallende objecten ontwijken voor een x aantal seconden. Helaas valt ook hier vooral de eentonigheid op, waardoor je deze ‘uitdagingen’ vaker ontloopt dan opzoekt. Het is nog wel geinig als je het spel met meerdere mensen speelt (alleen offline, met maximaal 4 mensen tegelijk), maar de multiplayer kenmerkt zich voornamelijk door de chaos die ontstaat op je scherm.

Met Disney Universe dacht ik eindelijk een titel te pakken te hebben waarbij de Disney wereld een nieuwe dimensie krijgt. Helaas kan de game niet helemaal aan deze verwachting voldoen. De grote hoeveelheid vrij te spelen content (zelfs zonder toekomstige downloadable content meegerekend) zorgen ervoor dat je meer dan genoeg te doen hebt, maar de gameplay is dusdanig eentonig dat dit niet erg verleidelijk is. De verschillende kostuums zorgen voor de aanwezigheid van een groot en divers aanbod Disney figuren, maar doordat ze geen verschillende speelstijlen hebben, voelt het aan als een tamelijk nutteloze verzameling. Dit maakt Disney Universe in mijn ogen een titel waar meer potentie in zit dan eruit wordt gehaald. De vergelijkingen met Little Big Planet en de LEGO serie zijn dan ook niet echt gegrond. Waar deze games een sterk en eigen karakter hebben, moet Universe het puur van het Disney gehalte hebben. De game zelf voegt hier te weinig aan toe. Ben je een fanatieke Disney verzamelaar die niks wil missen of heb je een paar drukke koters op de bank die je voor een aantal uur de mond wil snoeren, dan is Disney Universe een game waar je lang mee bezig kunt zijn. Maar zoek je een serieuze titel met wat diepgang, dan ben je hier helaas aan het verkeerde adres.

Deze review is geschreven door Roy van Bijsterveldt

Oordeel Disney Universe (Xbox360)

• Gameplay 50