Dragon Ball: Origins 2 (Dragonball) (NDS)
62 100 1

Review Dragon Ball: Origins 2 (Dragonball) (NDS)

Bij het horen van de naam Dragonball denken de meeste mensen aan de animatieserie Dragonball Z, een serie die voor 90% bestaat uit personages die luidkeels hun krachten aan het opladen zijn. Minder bekend is dat aan de Dragonball Z serie een andere serie vooraf ging genaamd Dragonball. In Dragonball zijn de bekende helden zoals Goku, Bulma en Piccolo allemaal een stuk jonger en, zoals verwacht, op zoek naar de Dragonballs.

Dragonball Origins 2 voor de DS speelt zich af in de tijd van de originele Dragonball serie en is een vervolg op het voorgaande Dragonball Origins. In dit deel kruip je wederom in de huid van de jonge Goku die op zoek is naar de zeven Dragonballs die over de spelwereld zijn verspreid. Goku is echter niet de enige die geïnteresseerd is in de Dragonballs. Ook het Red Ribbon Army wil de ballen koste wat het kost bemachtigen, en Goku is genoodzaakt om het op te nemen tegen de gemene organisatie. Het leuke aan de Dragonball serie is dat het een echt avonturenverhaal is en daardoor een interessante basis biedt voor een game.

Het spel lijkt wat betreft de besturing veel op The Legend of Zelda: Phantom Hourglass. Je kijkt van bovenaf op het speelveld en je bestuurt Goku door met de stylus op het touchscreen te tikken. Vechten doe je door op je vijanden te tikken met de stylus. Daarnaast kun je nog andere aanvallen doen door een strepende beweging te maken of je touchscreen twee keer snel aan te tikken. Persoonlijk ben ik geen fan de stylus/touchscreen combinatie, waarschijnlijk omdat ik niet genoeg op mijn DS speel. Daarom was ik blij om te merken dat je het spel ook kunt spelen door alleen de knoppen te gebruiken.

Tijdens het rondlopen door de spelwereld kom je verschillende vijanden tegen die je een kopje kleiner moet maken. Dit kun je doen door ze met je blote handen te lijf te gaan, of je stok (Power Pole) te gebruiken. Beide varianten hebben verschillende aanvallen, maar in de praktijk lijken ze erg veel op elkaar, waardoor het niet echt uitmaakt welk wapen je gebruikt in welke situatie. Naast het vechten kent het spel ook nog wat simpele platform elementen, zoals het springen van steen naar steen en kleine puzzels die opgelost moeten worden. Aan het einde van elk level staat een boss fight je te wachten, vaak iemand van The Red Ribbon Army.

Terwijl je het level doorloopt ontvang je XP punten waarmee je Goku kunt upgraden. Dit upgraden is behoorlijk basic en er moet niet te veel diepgang van worden verwacht.

Het doorlopen van de levels is vooral veel van hetzelfde. Je loopt door de omgeving, slaat een obstakel stuk, bevecht een horde wolven en je bent bij de eindbaas. Al met al vrij repetitief. Naast de mêlee aanvallen heb je ook de beschikking over de bekende Kamehameha, hoewel het moeilijk is om deze tijdens het gevecht in te zetten, omdat je de tijd moet nemen om je aanval op te laden. Tijd die je over het algemeen niet krijgt tijdens een gevecht. Daarnaast voldoet de normale aanval prima waardoor je een groot deel van het gevecht de Y knop aan het bewerken bent. De bossfights in DB:O2 zijn op zichzelf niet erg moeilijk en de tactiek is vrij makkelijk te doorgronden. Dit maakt het vechten tegen een boss niet echt episch of meeslepend. Daarnaast heeft het spel geen checkpoints waardoor je het gehele level opnieuw moet doorlopen als je het loodje legt tijdens een bossfight.

Een pluspunt is dat het spel er grafisch gezien op vooruit is gegaan ten opzichte van het origineel. Daarnaast bevat het spel ook echt de Dragonball sfeer door de typische flauwe humor en de kenmerkende muziek.

De meeste bekende Dragonball characters zitten ook in het spel en sommigen zijn zelfs speelbaar. Een toevoeging die door de echte Dragonball fans zeker gewaardeerd kan worden. Ook kunnen door de levels verschillende beeldjes verzameld worden van bijvoorbeeld Goku of Bulma, die je met vrienden kunt delen. Ook kun je deze beeldjes in een soort van kijkdoos kan plaatsen. Wederom een toevoeging die de fans zullen waarderen. Daarnaast is het leuk dat de makers de moeite hebben genomen om de Survival Tower modus bij te voegen, waardoor het mogelijk wordt om in deze modus met z’n tweeën een bossfight te spelen.

DB:O2 is mede door het saaie vechtsysteem en het gebrek aan checkpoints geen echte topper geworden. Het doorlopen van de levels voelt al snel repetitief aan en ook zal er weinig voldoening worden verkregen uit het verslaan van de eindbazen in het spel. Wellicht kunnen de fans door de zure appel heen bijten en genieten van de herkenbare Dragonball sfeer en de oude bekenden die de revue passeren. De makers zijn namelijk trouw gebleven aan de originele serie en door het toevoegen van de trophies zal de replay waarde van het spel toenemen voor de DB fans. Echter, als normale sterveling zal je geduld regelmatig op de proef worden gesteld. Als je net op het laatste moment sterft en beseft dat je het hele level opnieuw zult moeten doorlopen kan dat namelijk flink wat frustraties opleveren. Dragon Ball Origins 2 is dus vooral geschikt voor de echte fans die Dragon Ball ademen.

Deze game is gereviewed door Daan

Oordeel Dragon Ball: Origins 2 (Dragonball) (NDS)

• Gameplay 65