Dragon Quest Builders 2 (Switch)
80 100 1

Review Dragon Quest Builders 2 (Switch)

Met Dragon Quest Builders 2 bouwt Square Enix voort op de succesvolle elementen van het vorige deel. Een game die de wereld van Dragon Quest combineert met aspecten van Minecraft om een lekker veelzijdige titel neer te zetten. Weet Dragon Quest Builders 2 genoeg te vernieuwen of is dit een heel makkelijk vervolg? Je leest het hier, in de review.

Je start je avontuur in Dragon Quest Builders 2 aan boord van een schip. Hier leer je een aantal van de basisprincipes van de gameplay kennen en kun je een beetje wennen aan de besturing van het door jou vormgegeven personage. Na deze eerste kennismaking strandt je schip al snel op een eiland waar je pas echt aan de slag kunt gaan met het slopen en bouwen van een uitgebreid assortiment van voorwerpen en gebouwen. Gaandeweg het verhaal zal het aanbod aan voorwerpen alleen maar toenemen. Waar je aanvankelijk slechts de beschikking hebt tot een aantal blokken om mee te bouwen zul je binnen de kortste keren tafels, stoelen en andere objecten kunnen maken. Daar heb je natuurlijk wel de juiste materialen voor nodig, want zonder het verzamelen van grondstoffen kom je niet ver.

Verkennen, vechten en verzamelen
Maar in het begin van het spel ben je vooral bezig de omgeving te verkennen, objecten zoals bomen en stenen te slopen tot grondstoffen en langzaam maar zeker een thuisbasis op te zetten. Dat doe je door redelijk simplistische opdrachten uit te voeren van een handjevol bewoners die je al snel op je verkenningstocht tegenkomt. Het eerste personage dat je op je pad vindt is Malroth. Iets aan hem lijkt niet helemaal in orde te zijn, maar je zult hem gedurende je avontuur veel aan je zijde hebben vechten. Malroth is namelijk een ster in het uitdelen van klappen waar je tegenstanders in sneltreinvaart aan zullen sneuvelen. Jouw aangemaakte personage kan ook in realtime meevechten en tegenstanders uitschakelen, maar omdat veel van de sterktste wapens alleen door Malroth gebruikt kunnen worden en jouw personage toch beduidend zwakker is zul je vooral bezig zijn met het maken van wapens voor Malroth in plaats van voor je eigen personage. Het gevechtssysteem is ook niet bijster diepgaand en afgezien van de mogelijkheid om je slag op te laden voor meer schade heeft je personage ook niet bijster veel aanvallende capaciteiten tot zijn (of haar) beschikking.

Bouw je gemeenschap
Na een paar uren spelen zul je al snel in een ritme komen van afwisselend korte quests uitvoeren en het opbouwen van je thuisbasis. Van het aanleggen van plantagevelden waar je tarwe, tomaten en andere groenten en fruit teelt tot het opbouwen van huizen voor de inwoners en deze ook nog eens volledig toe te spitsen op hun wensen, er is altijd wel iets te doen. Dragon Quest Builders 2 geeft je naar mijn mening een heleboel informatie in een kort tijdsbestek, wat het soms een beetje overweldigend kan maken. Gelukkig kun je altijd alle benodigde informatie weer teruglezen door naar de personages terug te gaan die je een opdracht gaven.

Qua gameplay werkt Dragon Quest Builders 2 op basis van bepaalde drempels waar je aan moet voldoen voor je verder kunt met het verhaal. De hoofdmissies worden vaak in samenspraak met de kleinere sidequests opgezet. Zo moet je in het begin bijvoorbeeld 250 verschillende soorten zaden planten. Maar de sidequests sturen je dan bijvoorbeeld op pad om nieuwe soorten groenten te vinden. Dus de sidequests en main quests gaan meestal gewoon hand in hand.

Naast dit soort opdrachten zul je gaandeweg het verloop van het spel steeds meer inwoners voor je dorpjes krijgen. Elk van deze inwoners heeft vaak een opdracht voor je om het dorp wat meer naar hun wensen aan te passen. Zo kan de ene inwoner om een kleine afgesloten ruimte met een lege pot vragen. Dit eigentijdse toilet levert je vervolgens hartjes op die nodig zijn om je thuisbasis te doen groeien. Heb je genoeg hartjes verzameld? Dan moet je een bel luiden en komen er vervolgens nieuwe mensen, met hun eigen opdrachten en quests, die zich bij je gemeenschap voegen.

Alles volgens plan
Dat is kort gezegd een beetje de gameplaycyclus die je vele uren zoet kan houden. Het leuke aan Dragon Quest Builders 2 is dat je vaak tijdens het verkennen van de wereld nieuwe dingen tegenkomt. Een verlaten kerk bevat bijvoorbeeld een spook dat je het vriendelijke verzoek doet om een altaar te herstellen. Dat doe je door middel van een plattegrond die op de omgeving wordt getoond. Daarna moet je voorwerpen uit je inventaris en omgeving gebruiken om het plaatje volgens instructie uit te voeren. Heb je het juiste object geplaatst? Dan licht het vakje dat je correct hersteld hebt even op om te laten zien dat je het goed doet. Gebeurt dit niet, dan is het zaak om even goed te kijken of je bijvoorbeeld wel de juiste stenen gebruikt hebt.

Tijdens dit soort bouwmomenten had ik af en toe wel last van de cameravoering van Dragon Quest Builders 2. Je kunt de camera redelijk simpel om je personage laten draaien, maar het in- en uitzoomen was niet altijd even makkelijk als je dingen binnenin grotere gebouwen moest aanleggen. Vaak kon ik dit probleem wel oplossen door de camera met een druk op de rechterstick te laten centreren, maar heel plezierig was het niet. Een ander minpunt is dat wanneer je het spel op de Switch speelt, je vooral bij de start van het spel tegen een lang laadscherm aan zit te kijken. De graphics zijn ook iets minder scherp dan op de andere consoles maar al met al is Dragon Quest Builders 2 heel solide op de Switch. En daar is tussen de docked en handheld standmaar weinig verschil te merken.

Een ander opvallend punt vond ik dat wanneer je het spel vanuit de eerste persoon speelt, het een stuk makkelijker is om voorwerpen van een iets grotere afstand te manipuleren. Als je in het derde persoonsperpectief speelt kun je vaak alleen maar de direct aangrenzende vakjes gebruiken om dingen te slopen of bouwen. Maar wanneer je de camera naar de eerste persoon schakelt wordt je bereik net een beetje groter. Het zorgt er in ieder geval voor dat je tijdens het bouwen net iets makkelijker aanpassingen maakt wanneer je bouwwerken volgens instructie aan het herstellen bent.

Dragon Quest Builders 2 is een hele solide game geworden. De gameplay op het gebied van bouwen, slopen en je kleine gemeenschappen opbouwen is leuk en werkt verrassend verslavend. Als je eenmaal in zo’n ritme zit ben je voor je het weet uren verder. Waar het op de gevechten aankomt biedt Dragon Quest Builders 2 helaas wat weinig diepgang, maar als je kunt accepteren dat je beter je party members het knokwerk voor je kunt laten doen, om vervolgens zelf de achtergebleven item drops te pakken zul je je daar na een tijdje niet meer aan storen. Het belangrijkste is dat Dragon Quest Builders 2 een game is met enorm veel content, leuke personages en een uitstekende game om tijdens deze zomer vele uren zoet mee te zijn.

Aantal keer bekeken: 5777

Laagste 3 prijzen voor Dragon Quest Builders 2 (Switch)

31.49 3