Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition (PS4)
90 100 1

Review Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition (PS4)

Ik hoor jullie al denken “Huh nog een Dragon Quest XI? Daar zag ik vorig jaar en het jaar daarvoor toch ook al een review van?”. Nou jullie hebben helemaal gelijk. Want 2020 is het jaar waar deze JRPG van Square Enix – Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age (DQXI) – voor de vierde keer op rij uit is gekomen. Oké dit is niet helemaal eerlijk, want in 2017 kwam de game alleen in Japan uit, voor de Nintendo 3DS en de PlayStation 4. Vervolgens kwam hij in 2018 wereldwijd uit voor de PlayStation 4 en de PC. In 2019 kwam de Definitive Edition uit op de Nintendo Switch en nu in 2020 komt deze zelfde Definitive Edition ook uit op de PlayStation 4, Xbox One en PC. En wij van Budgetgaming zijn nu voor de derde keer met deze titel aan de slag gegaan.

De Definitive Edition van de Switch was een port van de PlayStation 4 versie, met veel extra’s en wat toevoegingen van de Nintendo 3DS. En deze nieuwe DQXI S – Definitive Edition is een één op één port van de Switch versie. Nu hoor ik jullie weer denken “Een port van de Switch? Ziet dat er wel uit?”. En “Moet ik hier wéér al mijn zuurverdiende geld aan uitgeven?”. Lees snel verder waar ik antwoord geef op al jullie vragen!

S van extra’s
Het grootste verschil tussen de oudere versie en de S Definitive Edition is dat je in de nieuwe versie de game ook geheel in 2D 16-bit grafische stijl kan spelen. Hierdoor kun je sneller door de game heen omdat je de cutscenes overslaat. Je kan tijdens het spelen makkelijk wisselen tussen de normale 3D stijl en deze 2D stijl, zodat je kunt proberen wat je het fijnst vindt. Of voor de afwisseling. Daarnaast heeft het geluid een grote aanpassing gehad. Van veel muziekjes is nu de orkestversie gebruikt, in plaats van de elektronische MIDI versie. Ook zijn er extra zijmissies in de S variant verwerkt, bijvoorbeeld het vinden van Tockles. Deze geven je een pastword. In Tickington kun je met deze pastwords duiken in een oudere Dragon Quest wereld.

Daarnaast zijn er wat kwaliteitsaanpassingen gedaan, zo kun je de punten die je in je vaardigheden stopt resetten en kun je de snelheid van de gevechten aanpassen. Jammer genoeg is het niet mogelijk om je voortgang van de vorige naar deze versie mee te nemen door middel van DLC. Je zou dus weer helemaal opnieuw moeten beginnen met spelen.

Dubbel driedubbel
Maar is deze game wel voor jou weggelegd als je de eerste versie al op de PlayStation 4 hebt gespeeld? Nu wordt DQXI gezien als één van de beste Dragon Quest games ooit. Dus als jij deze mening deelt, het verhaal opnieuw wilt beleven, maar dan in een nieuw jasje; dan is deze game zeker de moeite waard. Als je de Switch versie al hebt gespeeld vorig jaar dan hoef je deze niet op te pakken, want het is namelijk precies dezelfde versie. Mocht je helemaal nieuw zijn met Dragon Quest dan is dit een hele goede instapgame. Je mist niks belangrijks voor het verhaal, maar krijgt wel de complete ervaring mee. En dat kan zowel in 3D als in 2D!

Held-haftig
Het verhaal gaat als volgt: je groeit op als normale jongen in het dorpje Cobblestone. Tijdens je ritueel om volwassen te worden kom je er achter dat je over speciale krachten beschikt. De tekening op je hand licht op en je komt erachter dat je de Luminary bent. Je bent de held van het licht om de duisternis te verdrijven, de “Dark One”. Je wordt de grote wereld van Erdrea ingestuurd en zo begint je avontuur. Elk gebied heeft weer zijn eigen verhaal en eigen problemen, denk bijvoorbeeld aan een stad die bevroren is. Doordat elke regio zo op zichzelf staat, zorgt het ervoor dat deze game behapbaar is. Want wat is het een grote game. Je bent kunt hier makkelijk 100 uur in zoet zijn. En net wanneer je denkt dat je klaar bent met de game, zou ik toch nog maar even doorspelen om het  complete verhaal te ervaren. Want hoewel het allemaal redelijk cliché begint, kom je er toch achter dat er genoeg plot-twists zijn!

Onderweg kom je steeds meer personages tegen die met je meegaan op avontuur. Deze personages hebben allen een unieke persoonlijkheid en deze wordt goed uitgediept in hun eigen verhaallijn. Gelukkig maar, want je eigen personage, Hero, heeft wat minder persoonlijkheid. Je bent zelf namelijk een stil karakter, denk aan Link uit The Legend of Zelda. Wat ik wel jammer vind is dat de Hero niet vrouwelijk kan zijn. Ik word dus aangesproken als “Lisa, hij die…”. Sommige eerdere Dragon Quest titels lieten de spelers wel kiezen tussen een mannelijk of vrouwelijk karakter. Met nog steeds en stille Hero zou dit mijns inziens makkelijk te implementeren moeten zijn. Gemiste kans als je het mij vraagt.

Op-Pepper
Je komt onderweg veel monsters tegen die je kan verslaan. Waarbij ik vooral de nadruk leg op “kan”, want je kunt er ook gewoon omheen lopen. Zo vlieg je wel door de wereld heen, maar zo bouw je geen ervaring op en kunnen de baasgevechten nogal lastig worden. Als je in 2D speelt kom je wel willekeurige vijandige ontmoetingen tegen met monsters, dus hier kun je de gevechten niet overslaan. De gevechten zijn traditioneel, wat betekent dat het turn based is. Dit kan erg traag zijn, waardoor er ook een optie is om de AI voor je te laten vechten. Tegen makkelijke monsters kan dit nog wel, maar zodra het wat moeilijker begint te worden moet je toch wel echt zelf het roer overnemen. Daar moet je toch wel wat strategie voor gebruiken.

Eén bepaalde strategie is slim gebruik maken van Pep Powers. Jij en al je teamgenoten kunnen een op-Pepper krijgen en hierdoor kunnen ze een sterkere aanval doen. Hoe meer teamgenoten, hoe sterker de aanval. Je krijgt deze Pep Power via verschillende manieren, soms is het willekeurig, soms als je een aantal keer schade hebt gedaan óf hebt ontvangen. Door ze op het juiste moment te gebruiken voeg je een extra dimensie toe aan je gevechten.

Andere elementen
DQXI biedt gelukkig meer dan alleen maar gevechten. Want naast de monsters zijn er ook veel zijmissies die je kunt doen. De missies zijn leuk opgezet en er is meer interactie met de NPC’s. Denk aan missies als op zoek gaan naar spullen of andere klusjes voor ze opknappen. Hiervoor kun je waardevolle spullen krijgen. En het is natuurlijk een leuke afwisseling tussen het vechten door.

Je kunt nieuwe wapens maken door middel van een minigame. Hoe beter je het doet, hoe beter je wapen wordt. Daarnaast zijn er ook nog veel verschillende kledingstukken die je aan jezelf en je teamgenoten kunt geven. De verschillende personages hebben ook verschillende beroepen. Je kunt deze zelf niet kiezen, want hun persoonlijkheid – en daarmee hun beroep – staat al vast. Maar binnen deze beroepen is er nog wel wat ruimte voor specialisatie.

Port van Port van Port
Hoe ziet deze port van de Switch versie er nu uit dan? Eigenlijk ziet deze versie er gewoon hartstikke goed uit. Als je deze versie naast de game uit 2018 houdt, dan zie je misschien wat verschil. Dat deze port misschien iets minder mooi is. Maar even eerlijk, wie doet dat nu? Behalve natuurlijk om een YouTube vergelijkingsfilmpje te maken. Deze versie ziet er gewoon prachtig uit, met zijn prachtige vrolijke kleuren en een uitgesproken stijl.

Ik had het al even over de muziek, maar die past nu ook helemaal bij de game! Het orkest klinkt als muziek in je oren (goh! – red.), in plaats van de oude achterhaalde MIDI deuntjes. De stemmen zijn erg leuk ingesproken, de acteurs hebben hier goed hun best op gedaan. Je kunt zelfs kiezen voor de Japanse stemmen. Daarbij zijn de teksten die de karakters zeggen ook erg leuk, ze maken bijvoorbeeld vaak woordspelingen, of praten alleen maar in rijm!

Zoals ik eerder al heb beschreven is deze game niet voor iedereen weggelegd. Heb je net de Switch versie uitgespeeld, dan hoef je niet naar deze titel om te kijken, aangezien hij precies hetzelfde is. Heb je de versie uit 2018 gespeeld en vond je dit zo geweldig dat je weer terug wilt keren naar Erdrea, maar dan met betere muziek en de mogelijkheid om het hele verhaal nogmaals te volgen maar dan vanaf een ander – 2D – perspectief? Heel specifiek, ik weet het. Maar dan is dit zeker een goede titel voor jou.

Ben je iemand die nog nooit een Dragon Quest titel hebt gespeeld en wel nieuwsgierig bent? Dan zou ik zeker voor deze versie gaan. Dit is een hele instapvriendelijke titel, waarbij je geen eerdere Dragon Quest titels gespeeld hoeft te hebben. En door velen ook nog eens benoemd tot beste Dragon Quest titel die er is! Als je de gevechten wat te langdradig vindt worden zet je gewoon de AI aan en doet hij dat automatisch voor je. Maakt het grinden ook wat makkelijker, mocht je daar tegenop zien. Aangezien DQXI natuurlijk wel een JRPG is. Maar ook dan kun je je alsnog makkelijk 100 uur vermaken in de kleurrijke, veelzijdige, grappige wereld van Erdrea. En zeker voor de prijs van deze nieuwe PlayStation 4 versie – €37 op het moment van schrijven – haal je ontzettend veel plezier in huis voor je geld.

Deze review is geschreven door Lisa Halman.

Aantal keer bekeken: 6527

Laagste 3 prijzen voor Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition (PS4)