Endless Legend (PC)
80 100 1

Review Endless Legend (PC)

Ontwikkelaar Amplitude Studios had met de game Endless Space al hoge ogen gegooid bij de fans van het Turn Based Strategy genre,  nu komen ze met een meer aardse variant genaamd Endless Legend. De game is gebouwd volgens hetzelfde principe als Endless Space en draait om het 4X-systeem: Explore, Expand, Exploit en Exterminate. Dat is dus precies wat je moet doen in deze game, maar dat klinkt makkelijker dan het is.

Beginnen bij het begin
Voor wie niet zo bekend is met het genre, is het aan te raden om te beginnen met de tutorial van de game. Daarin worden de basiselementen van het spel uitgelegd, zodat je niet helemaal verloren bent als je voor het eerst een game opstart. De tutorial kan voor nieuwe spelers wel wat overweldigend aanvoelen, want de hele breedte van de gameplay wordt via vele lappen tekst en korte gameplay-sessies aan je uitgelegd. Daardoor duurt het net iets te lang en had ik aan het einde het idee dat ik de eerste zaken alweer was vergeten. Toen ik na mijn tutorial-sessie de game opstartte, bleek de basis van de game echter makkelijker in elkaar te steken dan ik dacht. De basis van de game is snel op te pakken en voor je het weet ben je jouw eerste nederzetting aan het uitbreiden, legers aan het trainen en de omgeving verder aan het verkennen. Wil je meer de diepte in gaan, dan kan dat ook door bijvoorbeeld jouw eenheden te upgraden met nieuwe schilden of wapens.

Techtree in een cirkel
Voordat je een game start, heb je de mogelijkheid om een ras te kiezen. Daarbij is goed te zien dat de game een fantasy-stijltje heeft, maar een beetje tussen science-fiction en Lord of the Rings in is gaan zitten. Dat hebben ze naar mijn idee heel goed gedaan, want zo weten ze waarschijnlijk een groter publiek aan te spreken. Elk ras heeft, naast een andere stijl, natuurlijk ook specifieke gameplay-elementen, zodat je het beste het ras uit kunt kiezen dat bij jouw speelstijl past. Tijdens het spelen kan je jouw ras verder ontwikkelen met de bekende techtree. Hoewel techtree niet het juiste woord is, want de verschillende opties zijn terug te vinden in grote cirkels. Dat zorgt dat je niet een bepaald pad hoeft te volgen om bij een bepaalde upgrade uit te komen. Je kunt in de verschillende fases van het spel altijd uit alle onderzoeksopties kiezen. Een goede zet, want je bent zo veel flexibeler. Een eerder gemaakte keuze hoeft dan later in het spel geen probleem te worden.

Kleurrijke wereld
Ondanks dat je flink wat opties hebt, blijft de interface vrijwel altijd overzichtelijk. Je raakt nergens verdwaald in een wirwar van menu’s en opties. Het is zelfs mogelijk om de interface vrijwel helemaal uit te schakelen, zodat je optimaal zicht hebt op het speelveld. En dat is een mooi gezicht. De wereld ziet er kleurrijk uit en alle objecten zijn mooi weergegeven. De graphics wisten me echter niet van mijn stoel te blazen, daarvoor mist de game net teveel details. Het is echter wel een genot om naar te kijken, zeker als je helemaal ingezoomd bent op de kaart, want dan komt de wereld het beste tot zijn recht. Voor een beter overzicht op de kaart kan je natuurlijk het beste iets meer uitzoomen. Daarbij schakelt de game vanzelf over in een landkaart-weergave van de spelomgeving. Zo kan je direct zien waar jouw aandacht op dat moment gewenst is of waar het gebied van de vijand zich bevindt.

Oorlog of vrede?
Zoals het hoort bij een 4X-game hoef je de vijand(en) niet altijd met geweld te bestrijden. Het is ook mogelijk om het op een akkoordje te gooien en elkaar te sparen. Tenminste, totdat één van de twee partijen zich niet langer in kan houden en alsnog de wapens trekt. Als twee eenheden of legers het met elkaar aan de stok krijgen wordt het speelveld verkleind naar enkele tegels. Dat is het gebied waarop de legers het tegen elkaar op moeten gaan nemen. Als je jouw eenheden neerzet op het terrein dien je rekening te houden met het terrein en de eigenschappen van de verschillende eenheden. Je kunt ook verschillende tactieken toewijzen (aanvallen, verdedigen), maar dit wordt nergens echt diepgaand. Voor de beginner blijft het daardoor wel overzichtelijk, maar tegelijkertijd moet je goed op blijven letten om als winnaar uit de strijd te komen.

Met Endless Legend is er weer een mooie titel bij in het strategie-genre. Natuurlijk is turnbased niet speciaal voor elke gamer geschikt, maar de stijl en opzet van Endless Legend zorgen er voor dat het wel een brede doelgroep aan kan spreken. Kijk je verder dan de basis dan zie je dat er ook voor de meer gevorderde gamers een leuke game in te vinden is.

Deze review is geschreven door Kevin

Oordeel Endless Legend (PC)

Aantal keer bekeken: 9786