FIFA 06 (NDS)
75 100 1

Review FIFA 06 (NDS)

FIFA 06 is op de consoles een toffe en realistische voetbalgame. Is het EA ook gelukt om de DS versie even cool te maken?

Het is de droom van elke voetballiefhebber; Lekker in de trein, bus of waar dan ook je handheld uit je zak halen om vervolgens een partijtje voetbal te gaan spelen. Of het nu tegen de computer of tegen een maat is, het is altijd leuk om eventjes een partijtje voetbal te gaan spelen als je je verveelt. En nu is er dan eindelijk (Afgezien van de FIFA games op de good old Gameboy Advance die nogal tegenvielen) een échte toffe portable voetbalgame op een handheld van Nintendo, die je waar je dan ook kunt spelen!

FIFA 06 op de DS is een lekkere voetbalgame. Ook al weet de game grafisch weinig uit je DS te halen, de gameplay is hartstikke goed uitgewerkt. Voordat ik de game aanschafte was ik toch bang dat het hele voetbal in de game niet zou werken zonder analoge stick, maar achteraf gezien is die angst helemaal niet nodig geweest. Je mist tijdens het spelen de analoge stick geen moment omdat het ook de met de vierpunts toetsen goed werkt.

Het meest toffe aan de game is toch wel dat EA er voor gezorgd heeft dat alle bekende en onbekende spelers (10.000 stuks!) in de game heeft gestopt. Je komt dus een speler als Wesley Sneijder tegen, maar ook een onbekende speler uit een ander land. En daar komt ook nog eens bij dat er zo’n 25 competities zijn, waarmee de pret nog groter wordt.

Met de teams en competities zit het dus absoluut snor. Dit geldt ook voor speltypes die er in het spel zitten, want ook hier zijn de mogelijkheden divers. De carrière modus die ook in de console versies zit is ook hier aanwezig, alleen ietwat minder uitgebreid. Je bent in deze modus een coach die zichzelf in vijf seizoenen tot vijf sterren coach moet werken. Eerst kies je een team, waarmee je een jaar lang probeert alles te winnen, en bovenaan in de competitie te eindigen. Natuurlijk zijn alle elementen uit het echte bestaan van een coach aanwezig, zoals bijvoorbeeld de transfers en de mogelijkheid om je team net zolang te customizen totdat hij helemaal naar jou wens is, en waarmee je denkt dat je het meest kans hebt om wedstrijden te gaan winnen. Vervolgens kun je kiezen om de wedstrijd te gaan spelen, of hem te simuleren. Bij de simulatie kun je kiezen uit een snelle simulatie, waarin er gewoon een uitslag komt, of een visuele simulatie waarin je de hele wedstrijd kunt volgen. Het simuleren is natuurlijk handig, al denk ik niet dat veel mensen naar een visuele simulatie gaan kijken; dan kun je natuurlijk beter zelf spelen. De carrière modus is erg leuk om te spelen, en je bent er wel een aantal maanden zoet mee.

Natuurlijk is de carrière modus niet het enige speltype waar je uit kunt kiezen; Ook de speltypen aftrap, seizoen en cup zitten in de game. Op deze speltypen ga ik niet te uitgebreid in, omdat ze waarschijnlijk wel voor zich spreken. Waar ik wel even op inga is het speltype uitdagingen. In deze modus moet je een aantal uitdagingen zien te voltooien. Eigenlijk is hier niet zoveel aan, omdat je de hele tijd hetzelfde moet doen: Of een comeback maken (Als je een aantal doelpunten achter staat) of ervoor zorgen dat je met een hoog aantal punten van het andere team wint. Dit speltype is absoluut het minst leuke dat er bij zit, want waarom zou je voor een vreemd buitenlands team een comeback willen maken als je ook gewoon lekker in de carrière modus je eigen clubje kunt laten winnen?! Beetje overbodige modus dus.

En dan is er natuurlijk nog het leukste, en misschien wel belangrijkste element in de voetbalgame: De multiplayer. Het goede nieuws is dat als je multiplayer met je tweeën speelt er maar eén het spel nodig heeft. Het slechte nieuws is daarentegen dat als je met vier personen wilt spelen, iedereen een cartridge nodig heeft, ook al zal het niet zo vaak voorkomen dat je zo’n spel met vier maten (of onbekenden in de trein) speelt. Wel is het zo dat als je met eén cartridge tegen elkaar speelt, degene zonder cartridge geen commentaar hoort. Want jawel: Zelfs het commentaar is in de DS versie aanwezig!

Helaas (of moet ik misschien gelukkig zeggen?) is er geen Nederlands commentaar aanwezig; het commentaar is alleen in het Engels. Dat is voor de oudere gamers onder ons geen probleem, maar voor de jongere spelers misschien wat vervelender. Ook de sound effects zijn goed: Het scoren, het gejuich van het publiek en het tikje als je over tikt klinken allemaal echt.

FIFA 06 op de DS heeft ook wat minpunten. De graphics zien er bij vrije schoppen en penalty’s absoluut niet uit omdat de spelers dan blokhoofden krijgen. Ook zijn de beelden tijdens het spelen ietwat waziger en minder gedetailleerder dan had gekund aangezien de DS best wat aankan op grafisch gebied. Gelukkig is het niet zo dat je niks moois meer ziet: Alles ziet er misschien niet zo goed uit als het had kunnen zijn, maar ook weer niet slecht en het zit het spelen geen enkel moment uit de weg.

Verdict
Graphics:
In het beginscherm mooi, tijdens het spelen veel minder, maar dit zit het spelen nooit in de weg. Het ziet er niet geweldig uit, maar ook niet slecht: Het hangt er een beetje tussenin.

Sound:
Het commentaar is goed en met de geluidseffecten is ook niks mis. Dit onderdeel zit goed in elkaar.

Gameplay:
Natuurlijk niet zo uitgebreid als op de consoles, maar het speelt toch lekker weg. Ook hiermee is niks mis, al is het bij het eerste partijtje spelen wat wennen.

Houdbaarheidsdatum:
Kom op zeg! Deze titel gaat mee tot de volgende FIFA, en waarschijnlijk ook nog wel langer!!! En de multiplayer blijft natuurlijk ook jaren leuk. Je kunt uit veel speltypen kiezen, die bijna allemaal even leuk zijn: Alleen het speltype uitdagingen kun je beter laten voor wat het is.

Conclusie:
FIFA 06 op de DS is geen toppertje, maar wel een lekkere voetbalgame die goed wegspeelt. Ideaal op momenten dat je je verveelt, maar ook als je gewoon zin hebt om eventjes virtueel een balletje te gaan trappen. De gameplay en muziek zijn goed, de graphics wat minder maar dat staat de speelervaring niet in de weg. Er is maar eén conclusie: Het is EA gelukt een goede FIFA game neer te zetten op een handheld van Nintendo!

Deze game is door TimD gereviewed

Oordeel FIFA 06 (NDS)

• Graphics 60