Family Farm (PC)
70 100 1

Review Family Farm (PC)

Family Farm, het runnen van een boerderij was nog nooit zo leuk! Althans, dat staat op de verpakking van dit nieuwe spel. Het doel is duidelijk: je hebt een boerderij die aangestuurd moet worden. Je middelen zijn de boer, de boerin, hun eventuele volwassen kinderen en werknemers die je per seizoen in kunt huren. Het spel bestaat uit meerdere hoofdstukken, met elk zijn eigen uitdagingen en moeilijkheden. Je begint uiteraard met een boerderij die op een plek staat waar het weer altijd mooi is en de grond goed vruchtbaar. Biedt dit spel genoeg vernieuwing?

Goede oogst
Het spel biedt zeker vernieuwing. Ten eerste is de combinatie van het runnen van de boerderij en het tegelijkertijd ontwikkelen van je personages speciaal. Hoe meer ervaring iemand in bepaald werk krijgt, hoe meer opbrengst er behaald kan worden. Je moet dus goed opletten wie je op welke klus zet. De werknemers die je inhuurt, ontwikkelen zichzelf niet en kunnen dus het beste gebruikt worden voor het zware werk, zoals het omploegen van het land.
De snelheid van de tijd is zelf te regelen. Op het moment dat iedereen aan het werk is, kun je de tijd versnellen, waardoor je niet eindeloos naar poppetjes op het scherm zit te kijken die een stuk land aan het bezaaien zijn. Zodra één van hen klaar is met zijn klus, springt de tijdsnelheid weer terug, zodat je hem in alle rust een nieuwe klus kunt geven.
Natuurlijk moet er ook voor alle hardwerkende mensen gekookt worden. Je hebt de keuze uit diverse gerechten met elk speciale eigenschappen, zoals extra kracht of extra werkplezier. De keuze van het eten wordt dus mede bepaald door de werkzaamheden die dat seizoen gedaan moeten worden.
De mogelijkheid om in en uit te zoomen is erg prettig. Zo kun je je personages van dichtbij bekijken op een rustig moment, maar direct weer een totaaloverzicht krijgen zodra je iemand aan het werk wilt zetten. Door de grote gele kringen is het in één oogopslag duidelijk op welke plek nog voor hoeveel mensen werk ligt. Bovenin het scherm staat een overzicht van beschikbare werknemers, zodat je deze direct naar de desbetreffende plek kunt sturen.
Natuurlijk is niet al het land direct beschikbaar om te verbouwen. Naast de boerderij staat een groot stuk bos bezaaid met rotsblokken. Deze moeten eerst opgeruimd worden voordat er gekozen kan worden voor welk doeleinde je het land wilt gebruiken. Dit is in het begin lastig kiezen, maar gelukkig wordt aangegeven voor welke bewerking het land het meest geschikt is. Een slimme planning tussen de standaard boerderijwerkzaamheden en het vrijmaken van extra land is dus nodig. Hierbij speelt niet alleen goed tijdsmanagement een rol, maar ook een goed zicht op je inkomsten en uitgaven. Extra werknemers zijn ontzettend handig, maar zij willen graag betaald worden en hebben een maaltijd nodig. Dit maakt het spel een stuk spannender.

Slecht jaar
Helaas zijn er ook dingen die te wensen over laten. Ten eerste is dat de besturing. Je kunt de personages een opdracht geven door op hen te klikken en ze vervolgens te verplaatsen naar een klus. Deze besturing blijkt echter niet altijd even gevoelig te zijn, waardoor de werknemer in sommige gevallen dom op zijn plek blijft staan. Hierdoor verlies je (kostbare) tijd. Daarnaast duurt het erg lang voordat ze van de ene naar de andere plek gelopen zijn. Dit biedt wel een extra strategisch aspect. Het is handig om medewerkers een nieuwe klus te geven in de buurt van de al afgeronde werkzaamheden.
Ten tweede is de muziek niet echt spannend te noemen. Nu hoeft dit natuurlijk ook niet bij een spel als dit, maar een beetje meer melodie zou het spelen wel prettiger maken. Wel duidelijk zijn de geluiden die aangeven dat de lunch klaar is om geserveerd te worden en het geluid dat klinkt wanneer iemand klaar is voor de volgende klus.
Daarnaast is het spel soms ronduit saai. Er zijn genoeg verschillende werkzaamheden, zoals ploegen, zaaien, planten van gewassen, voeren van kippen en melken van koeien. Toch begint op een gegeven moment de routine er in te sluipen. Dit is niet per se negatief, maar maakt het spel wel ietwat langdradig. Gelukkig kun je relatief snel weer beginnen aan een nieuw hoofdstuk met nieuwe opdrachten.

De moeite waard?
Voor iedereen die houdt van een time management game met net dat beetje extra, is dit spel ideaal. Zoek je echter iets wat totaal afwijkt van de reeds bestaande spellen, dan kun je deze beter in de schappen laten liggen. Door de mogelijkheid om elk level op 2 niveaus te halen, is er voldoende uitdaging voor uren speelplezier tegen een relatief gunstige prijs.

Deze review is geschreven door Jorieke Effting

Oordeel Family Farm (PC)

• Eindcijfer 70