Far Cry 6 (PS5)
70 100 1

Review Far Cry 6 (PS5)

Nadat Far Cry 6 meerdere keren werd uitgesteld door Covid-19, kunnen we nu eindelijk aan dit avontuur beginnen. Far Cry 6 is in lijn met voorgaande delen en heeft een nieuwe prominente antagonist in de vorm van Anton Castillo, welke gespeeld wordt door acteur Giancarlo Esposito die veel mensen kennen van de serie Breaking Bad. Zal deze nieuwe slechterik genoeg vernieuwing brengen aan de Far Cry-formule, of moet Ubisoft toch terug naar de tekentafel voor het volgende deel?

El dictador
Castillo is een dictator die met harde hand regeert in het fictieve land Yara, dat zich ergens in het Caraïbisch gebied bevindt. Hij probeert zijn eigen zoon op te leiden als een nieuwe dictator, maar deze jongen heeft zo zijn twijfels bij de handelswijze van zijn vader. Hun relatie staat centraal in het verhaal en vond ik persoonlijk het interessantst. Het volk heeft namelijk flink te lijden onder het regime van Castillo, omdat hij de mensen uitbuit door ze te laten werken op giftige tabaksplantages. Een deel van het volk komt dan ook in opstand en vormt een guerrillabeweging om het regime van deze dictator te ondermijnen. Jij wordt als Dani Rojas onderdeel van deze beweging en probeert de leider van de troon te stoten. Wat hieruit volgt is een onderhoudend verhaal waarin Dani allerlei nieuwe vriendschappen maakt en de guerrillabeweging steeds groter wordt.

El pais
Zoals gezegd speelt Far Cry 6 zich af in het fictieve Yara, een gigantisch land met allerlei eilanden eromheen. Deze grote spelwereld kun je helemaal verkennen en zit vol met allerlei geheimen. De omgeving is bovendien divers genoeg, waarbij de mooie natuur wordt afgewisseld met dorpen en kleine steden. Gelukkig hoef je dit allemaal niet per voet af te leggen. Je kunt Yara namelijk met allerlei voertuigen ter land, ter zee en in de lucht verkennen, waarbij je allerlei activiteiten tegenkomt om te ondernemen. Zo kun je bijvoorbeeld zijmissies volgen onder de noemer van de Yara stories, die meer achtergrond geven over gebeurtenissen of de geschiedenis van het land,  je kunt gaan jagen op allerlei dieren, races doen met auto’s of jetski’s, schatten zoeken en natuurlijk zijn er de nodige items en voorwerpen te verzamelen. Je hoeft je dus niet snel te vervelen en alles is goed uitgewerkt. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kun je in een minigame aan hanengevechten doen. Hierbij verandert Far Cry 6 eventjes in een fighter, waarbij jij als haan de andere hanen een kopje kleiner probeert te maken.

Los enemigos
Castillo geeft zich natuurlijk niet zomaar gewonnen en je zult geheel in Far Cry-stijl weer meerdere militaire basissen moeten overnemen; hierin is dus niets veranderd. De manier waarop je dat doet is natuurlijk wel helemaal aan jou. Op dat vlak geeft Far Cry 6 je legio opties. Er zijn de gebruikelijke geweren om vijanden mee om te leggen zoals machinegeweren, sluipschuttersgeweren, handpistolen etc. en ieder wapen is bij een werkbank aan te passen; zo kun je er bijvoorbeeld een silencer op zetten of het magazijn uitbreiden. Het meest interessante wapen is echter de zogenaamde Supremo, een in elkaar geknutselde rugzak die een soort van super-aanval kan uitvoeren. Je kunt ervoor kiezen om er raketten mee af te schieten, een elektrische puls mee uit te zenden of vijanden te vergiftigen. De Supremo kun je overigens niet ongelimiteerd gebruiken, na gebruik moet hij namelijk weer opladen; wat weer versneld wordt als je meer vijanden neerknalt. Ik gebruikte hem zelf voornamelijk om irritante helikopters mee uit de lucht te schieten, maar de vergif optie om vijanden elkaar uit te laten schakelen is ook genieten.

De soldaten van Castillo geven zich trouwens niet zomaar gewonnen en op sommige momenten kunnen ze je dan ook het vuur aan de schenen leggen. Dit geldt al helemaal voor de elite-soldaten, die nog een stuk sterker zijn. Gelukkig krijg je deze vijanden niet direct achter je aan, daarvoor moet je eerst genoeg aandacht trekken. Dit lijkt een beetje op de manier waarbij je in GTA bij meer sterren sterkere agenten achter je aan krijgt. Niet alle soldaten vallen je overigens meteen aan, als je zelf niet met een geweer in je handen rondloopt kun je sommige soldaten namelijk omkopen. Op deze manier krijg je informatie over waar bijvoorbeeld extra grondstoffen zoals benzine, metaal etc. verstopt zijn. Al dat vechten hoef je gelukkig niet alleen te doen, want je hebt altijd hulp van één van je amigo’s in de vorm van huisdieren die je helpen met vechten. Zo heb je bijvoorbeeld een alligator met een gouden tand en T-shirt, maar ook een klein hondje met een rolstoel omdat zijn achterpootjes niet werken. Iedere Amigo heeft specifieke eigenschappen, zodat jij kunt kiezen welke het beste bij jouw speelstijl past. De alligator valt vijanden bijvoorbeeld gelijk aan, terwijl Chorizo het hondje ze juist afleidt.

El campamento
Uitrusten tussen al het vechten door kan in een van de guerrillakampen verspreid over Yara. Hier kun je bij de werkbank je geweren, auto’s en Supremo aanpassen. Daarnaast kun je de kampen verbeteren door er meer stalletjes te plaatsen. Deze kun je kopen met je gevonden grondstoffen en leveren extra voordelen op. Zo is er een stalletje dat je helpt om extra kampen te vinden, of om te helpen bij het jagen of om meer mensen te kunnen rekruteren voor de Los Bandidos. Dit is een minigame waarin je guerrillastrijders op missie kunt sturen. Via een bord kies je de missie met een leider, waarna je een uurtje moet wachten (de Bandidos moeten tenslotte naar de locatie lopen). Als je daarna terugkomt moet je keuzes maken over hoe de missie wordt uitgevoerd. Iedere keuze heeft een slagingskans en kost bijvoorbeeld grondstoffen of leden van Los Bandidos, maar bij voltooiing van de missie krijg je natuurlijk ook weer wat terug. Voor de afwisseling is deze minigame best leuk en aangezien je toch redelijk vaak teruggaat naar het kamp voelde het voor mij niet als een groot probleem dat ik er een uurtje op moest wachten.

Con un amigo
Far Cry 6 moet in zijn geheel speelbaar zijn samen met een ander, maar ten tijde van de review was dit helaas nog niet mogelijk. Er zijn daarom ook speciale co-op missies, die je alleen of met anderen kunt spelen. Er waren op het moment van spelen twee beschikbaar, waarvan er eentje zich afspeelde op een verlaten dinopark waarbij je op zoek moet naar een instabiel biochemisch wapen. In het park kun je op de kaart niet zien waar je bent, waardoor je dus eigenlijk moet navigeren op de borden die in het park geplaatst zijn. Natuurlijk kun je het biochemische wapen niet zomaar pakken, omdat deze goed beschermd wordt door soldaten. Daarnaast kan het wapen ook nog eens niet goed tegen de zon waardoor je op de terugweg op zoek moet naar manieren om het af te koelen. Ik vond dit best een uitdaging en kan me voorstellen dat dit vooral samen erg leuk is.

Conclusión

Uiteindelijk doet Far Cry 6 vrij weinig nieuws ten opzichte van de vorige delen. Alles is echter nog weer grootser en is gevuld met gigantisch veel content. Het verhaal is onderhoudend, maar ook niet revolutionair van opzet. Ondanks dat het niet vernieuwend is, heb ik mij wel uitermate vermaakt. Dit komt voornamelijk doordat alles wat je kúnt doen over het algemeen ook goed is uitgewerkt. Daarnaast is er nog de optie om de game geheel in co-op te spelen wat het natuurlijk alleen maar leuker kan maken. Mocht je op zoek zijn naar meer Far Cry, dan is dit deel op je lijf geschreven. Mocht je echter genoeg hebben van de formule, dan zou ik dit deel wellicht even overslaan. Daarvoor voegt het namelijk nét iets te weinig nieuws toe.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 6398