Flatout 4: Total Insanity (PS4)
64 100 1

Review Flatout 4: Total Insanity (PS4)

De FlatOut serie zal voor veel van ons niet geheel onbekend zijn. De eerste delen werden immers goed ontvangen en verkochten miljoenen exemplaren. We praten dan wel over games die ruim een decennium geleden het licht zagen. In 2011 kwam er voor het laatst een deel op de markt. Toenmalig ontwikkelaar Team6 probeerde het destijds nog één keer met FlatOut 3: Chaos & Destruction. Helaas tevergeefs; er werd getracht een meer realistische game neer te zetten, terwijl het bij FlatOut juist om alles behalve realisme gaat. Aan ontwikkelaar Kylotonn (bekend van WRC) nu de schone taak om de franchise van de arcaderacer nieuw leven in te blazen.

In essentie is FlatOut niets meer dan racen en je concurrentie van de baan rijden. Laat zien dat je niet alleen de snelste, maar ook de bruutste en gevaarlijkste coureur bent. Zelfs na ruim tien jaar staat deze formule garant voor een hoop leuke en lachwekkende (soms frustrerende) momenten. Niets is lekkerder dan de persoon voor je zo hard raken dat hij direct vier plaatsen verliest of zelfs total loss is, vooral als de persoon in kwestie naast je zit. FlatOut is dan ook een game die zonder twijfel gelijkenis vertoont met games als Burnout en Blur. Maar weet toch minder te overtuigen.

Carrière modus

Om te beginnen is de carrière modus verdeeld in drie klasses. Je begint in de Derby klasse waar je in principe alleen racet met verroeste wagens over een handje vol parcours. Binnen het uur heb je minstens tien keer hetzelfde rondje gereden binnen dezelfde setting met op de achtergrond dezelfde slechte playlist. De enige afwisseling die je hebt, zijn de verschillende soorten races die we kennen uit de voorgaande delen. Denk aan ‘Beat The Bomb’, waarbij je checkpoints moet halen om zo de bom niet af te laten gaan, en het chaotische ‘Assault Mode’ waarin je de concurrentie kan bestoken met een handjevol power ups.

Zelfs wanneer je na de Derby klasse kan deelnemen aan de Classic en Allstar klasse blijven de races hetzelfde. Het enige merkbare verschil zit hem in de auto’s waarmee je kan rijden, maar ook dit biedt in praktijk weinig verschil. Afgezien van de verhoogde snelheid zijn de Classic en Allstar races een herhaling van de Derby klasse.

Het racen zelf is – voor een arcaderacer als Flatout – moeilijk onder de knie te krijgen. Auto’s vliegen door de kleinste (onzichtbare) oneffenheden in de weg al over de kop, om nog maar te zwijgen over de stroeve besturing waarmee het sturen een uitdaging op zich wordt. Wanneer je na een crash verkeerd op de weg staat, is het bijna onmogelijk middels een fatsoenlijke bocht de race te hervatten. Er zit dan niets anders op om door middel van vierkantje of de Y-knop je auto te resetten.

Allemaal net niet

Ondanks de vrij uitgebreide cre modus voelt dit onderdeel van de game daarom al snel repetitief aan. Gelukkig bevat Flatout 4 ook de ‘Flatout mode’: een mix tussen vermakelijke stunt en race uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan beerpong door de bestuurder op tijd te lanceren en zo precies in een beker te doen landen. Of biljarten door eveneens de bestuurder te gebruiken om de ballen te potten. Het doet denken aan de minigames uit de voorgaande delen en dat zal voor velen als muziek in de oren klinken. Maar helaas werkt ook hier de besturing bij een aantal van de minigames behoorlijk tegen. Hierdoor komt het in de meeste gevallen meer op geluk, dan op vaardigheden aan.

Ook op grafisch gebied weet Flatout 4 geen hoge ogen te scoren. Titels als DiRT, Forza Horizon en WRC hebben de grafische lat nou eenmaal hoog gelegd. Iets dat voor Flatout 4 waarschijnlijk geen prioriteit had. Dit wordt met name zichtbaar door de achtergebleven en steeds herhalende omgevingen. Ook op technisch vlak wil FlatOut regelmatig op negatieve wijze spelen met de framerate. Met name wanneer er veel gebeurt op het scherm. Hoewel framerate problemen altijd een doorn in het oog zijn, is het bij FlatOut extra vervelend.  De explosie en vlotte gameplay horen je op het puntje van je stoel te krijgen, maar helaas is dit niet het geval en verliest de game juist hierdoor zijn charme.

Gewaagde poging

Flatout 4: Total Insanity keert terug naar de essentie van de franchise, iets dat de fans alleen maar zullen toejuichen. Het scheuren, beuken en racen is weer helemaal als vanouds. De game leent zich uitermate goed om een avondje samen met een vriend(in) even hersenloos op de bank te kunnen racen. Wat dat betreft doet ontwikkelaar Kylotonn een stap in de goede richting en biedt dit hoop voor de franchise. Flatout 4: Total Insanity is een gewaagde poging om de franchise nieuw leven in te blazen, maar helaas komt de game op ieder vlak ruimschoots te kort om te spreken van een geslaagde comeback.

Deze review is geschreven door Daniël Verkerk.

Oordeel Flatout 4: Total Insanity (PS4)

• Graphics 65