Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Guild Wars 2005 (PC)
81 100 1

Review Guild Wars 2005 (PC)

Na enige afwezigheid volgt er hier weer een strakke review. Na een aantal weken Guild Wars gespeeld te hebben en een goed beeld gevormd te hebben van de mogelijkheden en de beperkingen van deze game leek het me meer dan ook wel zo eerlijk om jullie mijn ervaringen en mening te laten delen. Guild Wars is een nieuwe online wereld waar het een kwestie van samenwerken is wil je het overleven. Pas op voor verslaving!
Het verhaal Jij ben één van de sleutelfiguren die een rol zal gaan spelen om het koninkrijk te redden. Om het koninkrijk te redden? Jij bent zelfs één van de uitverkorenen om de wereld te redden! De menselijke beschaving trekt zich terug vanuit een benarde situatie om elders bescherming te vinden. De Guilds vormen de laatste linie van defensie waar jij onderdeel van gaat uitmaken om het op te nemen tegen de meest uiteenlopende monsters, van dwergen tot draken en van spinnen tot gigantische wormen. Een wereld waar niks echt lijkt en waar bedrog en corruptie meerdere malen voorkomt dan je lief is.

De opbouw De game is gebaseerd op strategische zetten. Veel spelen en een superhoog level halen en alles doodhakken is er in de game dan ook niet bij. Je maximum level is dan ook 20 en je zult dus echt moeten samenwerken om verder te komen in de game om nieuwe areas te vinden en verder te komen in het verhaal. Het lid worden van een guild is dan ook niet echt nodig, maar wel wenselijk wil je snel een goede band scheppen met een vaste groep spelers.
Via streaming updates zal er gratis nieuwe content van de game worden toegevoegd met eventuele bugfixes en zogenaamde spelverbeteringen. Inderderdaad steaming updates, geen maffe nummertjes opzoeken van patches maar zodra je contact legt met de server om de game te gaan spelen worden de allerlaatste bestanden toegevoegd. Mocht je aan het gamen zijn en er verschijnt een belangrijke update dan waarschuwt het spel dat er een nieuwe update beschikbaar is en dat je word geadviseerd de game af te sluiten en opnieuw in te loggen. Niet alleen handig maar ook nog eens netjes uitgewerkt.
De game heeft twee soorten van spelen. Het RPG-gedeelte voor het verhaal en de teamplay tegen alle monsters die verspreid lopen over de wereld en het PvP-gedeelte (Party versus Party) voor de combats tussen de spelers zelf. In arena’s kan je het opnemen tegen andere teams om je tactische inzicht en je vernietigende spreuken en special attacks toe te passen en eventueel te verbeteren. Als je een PvP-only char maakt is deze meteen level 20 (max) en zal je hem meteen via een template of via een zelf opgebouwd idee kunnen aanmaken.

Nu denk je waarom zit het RPG gedeelte er dan in als ik alleen wil vechten tegen menselijke tegenstanders in de arena? Via een slim systeem zit het RPG-gedeelte zodanig gekoppeld aan het PvP gedeelte dat je eerst flink wat gespeeld moet hebben in het RPG-gedeelte om alle skills, wapens en ook de arena’s waar je in wilt vechten moet unlocken. Ook al heb je een RPG-character gemaakt die kan ook weer bepaalde arena’s in waar weer levelrestricties opzitten waar je met een nieuw PvP-character niet komt.
Ook zal je eerst in de RPG-wereld je geld moeten verdienen en lid worden van een Guild of zelf een Guild moeten aanmaken wil je gestructureerd gaan meespelen in Guild versus Guild oorlogen, die je kan gaan spelen als je een guildhall koopt. Een Guildhall is een plek waar je alleen als je lid bent van de guild kan komen en wordt dus gebruikt voor de gevechten tussen Guilds waar ook weer een soort competities voor bestaan.
De RPG kant heeft ook weer verschillende takken. Je kan quests doen om experience, items en skills te verdienen, maar in sommige steden kan je de missies doen die de echte verhaallijn volgen en waar je dan door deze te spelen meestal weer in nieuwe gebieden komt. Je kan ook nieuwe gebieden lopend gaan verkennen zonder enige missie of quest te doen, maar als je een erg laag level hebt zal het moeilijk zijn om te overleven in de wildernis. Iedere keer dat je dood gaat krijg een DP (death penalty) die het weer moeilijker voor je maakt omdat je minder leven en energie overhoudt. Op missies zal je zeker op je tellen moeten passen omdat als dan je hele party word afgeslacht je helemaal opnieuw moet beginnen.



Professions
Er zitten 6 verschillende professions waar je uit kan kiezen: Elementalist, Mesmer, Monk, Necromancer, Ranger, Warrior. Je hebt een primary, je eerste profession die je kiest als je het character aanmaakt en je hebt een secondary die je kiest in een soort tutorial waar je allerlei questjes doet om alles te leren over de verschillende professions. Dus eenmaal je secondary gekozen heb je een tweezijdig character, waarvan je zelf bepaald welke specialiteiten je gaat nemen als main skill. Iedere primary profession heeft een specialiteit die je als secondary weer niet hebt, dus je kan wel Necromancer/Elementalist nemen of Elementalist/Necromancer. De eerste combinatie kan je wel mana leechen uit lijken (Soul Reaping) terwijl de tweede combinatie dat weer niet kan, maar wel weer meer basisenergie (Energy Storage) kan hebben. Dit maakt iedere combinatie weer uniek qua speelwijze.

Hier volgt nog even een korte uitleg over de verschillende klassen (professions) in Guild Wars:
Monk: De genezer van het spel, kan mensen naast healen ook resurrecten ofwel weer opwekken uit de dood. Als primary kan deze de genezende krachten die op andere werken krachtiger maken. Naast healen van je health, ziektes en betoveringen (hexes) kan deze ook krachtige zogenaamde smitespreuken doen die dubbel schade aanbrengt op undeath monsters.
ementalist: De magiër van het spel, die graag met de natuurelementen speelt: water, vuur, aarde, wind. Zoals eerder gezegd kan deze ongelooflijk veel energie opbouwen in verhouding met de andere professions zodat deze meerdere krachtige spreuken achter elkaar kan casten.
Mesmer: Een echte tovenaar die vernietigende spreuken doet op andere monsters en spelers die veel casten. Naast energie wegnemen kan deze met hexes aardig wat schade aanbrengen aan de tegenstanders zodat de medepartyleden geen problemen hebben om ze om te leggen. De unieke specialiteit van de mesmer is sneller spreuken (fast casting) te voorschijn toveren die aanzienlijk de tijd kan verkorten die het kost om krachtige spreuken te gebruiken.
Necromancer: Kortom de liefhebber van de dood. Naast de uniek eigenschap van Soul Reaping, kan deze undead minions oproepen en heeft deze vervelende curses die de health van tegenstanders laat afnemen of ze meer schade laten incasseren dan normaal. Ook kan de necromancer teleporten door gebruik te maken van een lijkje en vernietigende corpse explosies oproepen op de slachtvelden.
Ranger: De specialist met de boog. Naast een grappige partner (pet ofwel een dier dat mee kan vechten) die wat afleiding en schade toebrengt aan andere heeft de ranger diverse bowattacks, traps(vallen) en spirits die de vijand aardig in verwarring kan brengen en goed uitgebouwd aardig wat schade kunnen aanbrengen, ook op de lange afstand. Expertise is de unieke skill van de ranger die bepaalde skills effectiever of krachtiger maken. De ranger is met zijn boog dan ook de ideale teammaat om monsters naar je toe te lokken.
Warrior: Ook wel de tank genoemd. Naast een krachtige healing signet die hij kan opvoeren met tactics, heeft deze adrenaline skills die geen mana kosten maar adrenaline die hij opbouwt door te vechten. Warriors kunnen zich specialiseren in diverse wapens (axe, sword en hamers) en hebben gewoon sterkere armors tegen fysieke schade dan de andere professions. Strenght is de unieke warrior specialiteit die ervoor zorgt dat zijn wapens krachtiger aankomen op de tegenstander. Warriors zijn alsware de blokkers van het spel en kunnen er voor zorgen dat monsters niet doorbreken naar de casters die aanzienlijk minder goede armors hebben. Hoewel je als warrior erg sterk bent moet je wel je hoofd er bij houden want je bent niet onkwetsbaar, maar dat geld dan ook voor elk karakter dat je bouwt.



Graphics
De die-hards in de onlinewereld zullen veel dingen van andere games in de interface herkennen. Wat niet verwonderlijk is want NCsoft is ook bekend van Lineage, maar het is wel te zien dat voor Guild Wars een nieuwe engine is gebruikt. Bijzonder mooie glinsterende beelden verschijnen op het beeld met hier en daar prachtige stukjes natuur. Vooral de lichtvaleffecten zijn bijzonder mooi. De cutscenes die het verhaal weergeven zijn duidelijk, maar hadden wel iets beter gekunnen naar mijn inziens. De characters hebben geen lipsynchronisatie en staan in de cutscenes soms wel erg houterig te acteren, maar dan zijn het dan ook ingame characters voor en gelukkig kan je ze gewoon skippen wat je vooral doet als je ze al één keer gezien hebt. De spreuken en special attacks zijn goed geanimeerd en de areas zijn leuk en afwisselend opgebouwd. Wisselende areas qua structuur in 3D maar ook qua begroeiing en kleurenpalet, iets wat in sommige games wel eens “vergeten” wordt dat afwisseling aantrekkelijker is om langer in te blijven rondlopen dan telkens hetzelfde gebouw en boompje er naast.

Sound
Het geluid in deze game is van prima kwaliteit Het is te merken dat er veel tijd en moeite in de achtergrond muziek is gestoken, alleen kan het me niet echt meer boeien na een paar weken heb ik het maar uitgezet zodat ik kan horen wanneer een monster aanvalt. Jammer vind ik echter dat de speelbare characters geen ingame geluid (iets roepen) maken bij een attack of spreuk bijvoorbeeld. Spreuken als Meteoorinslagen klinken goed en de watervalletjes waar je langsloopt klinken ook nog eens echt.

Multiplayer
De multiplayer-modus is hier zodanig ingebouwd dat er zelfs geen singleplayer inzit. Je kan wel de game in je eentje online proberen te spelen, maar de game vraagt echt om teamwork. De bots (henchmen) die er ingebouwd zitten om je party vol te maken bieden dan wel enige weerstand maar zijn moeilijk te sturen naar de monsters die jij echt wilt dat ze die aanvallen. De game vertoond veel overeenkomsten met de bekende MMORPG maar is dit eigenlijk niet. Ik zou het meer een online tactische RPG noemen. De party’s voor de RPG kant van deze game beginnen met twee maar hoe verder je komt des te groter worden je party’s die gauw oplopen tot acht man. Zodra je gaat questen kom je buiten de stad in een “veilige” area waar je geen andere spelers meer tegen zult komen dan de mensen in je party. Overvallen worden of mensen die je items stelen die uit monsters droppen gaat niet werken. Items die droppen zijn ook via een slim en eerlijk systeem gedaan. Niet meer van diegene die het snelste het oppakt heeft het item, maar een random uitdeel systeem waar je alleen als je naam op het item staat je het kan oppakken. Goud wordt ook eerlijk onderling verdeeld onder je partyleden door een deel systeem, waarbij je wel moet bedenken dat de bots die je meeneemt ook meedelen in het goud ook al doen en kunnen ze er niks mee.

Besturing
Zoals eerder gezegd lijkt de interface en besturing op wat andere games. Je kan je character besturen met de toetsen waar je de meeste FPS mee bedient maar je kan ook met de muis op een plek in de 3D wereld klikken zodat je character er meteen heen loopt mits er geen obstakels als stenen, bomen of een lekker monster in de weg staat.
De moeilijkheidsgraad van deze game is in het begin niet hoog, maar loopt langzaam naar gelang het verhaal vordert. Grote groepen monsters aanvallen is dan ook niet slim, ook al ben je level 20 je bent niet godly. Met een iets gewijzigde tactiek en strategie kom je op sommige punten in de game er dan wel makkelijk door. Het opslaan en laden van de savegames is simpel en doeltreffend en daar val niks op aan te merken.



Replay
Er verschillende manieren om deze game uit te spelen en is deze game wel uit te spelen? Er komen telkens quests bij en nieuwe area’s (gratis), bovendien zullen er iedere half jaar of jaar nieuwe hoofdstukken (betaalde add-ons) uitkomen waar je het verhaal weer mee uitbreidt.
Niet alleen qua keuze van profession kan je variëren maar je kan iedere keer een andere tactiek en strategie met skills toepassen om het geheel anders aan te pakken. Hoewel het verhaal hetzelfde blijft kan je eindeloos variëren door een andere profession te nemen of je bijvoorbeeld helemaal te richten op vuur in plaats van waterspreuken als je uitgekeken bent op die elemental-skills. Met refundpunten kan je telkens een andere specialiteit aanmaken door punten bij de ene weg te halen en weer in je nieuwe specialiteit te stoppen. Tenslotte is er ook nog de arena nog waar je je kan vermaken door andere mensen af te slachten of waar de dood je tegemoet komt in de vorm van een smerige tactiek of spreuk die je zelf wel eens zou kunnen gaan gebruiken als je even oplet.

Conclusie
De game is behoorlijk verslavend, maar zal de meeste hack-and-slash mensen niet aanspreken, want je moet nu echt gaan nadenken voor dat je actie onderneemt. Het is geen echte MMORPG zoals eerder gezegd, maar de variatie en het veilige karakter van gesloten areas kan je wat ergernis besparen die je bij andere spelen ziet. De graphics en sound zijn goed en als de gameplay je bevalt kan deze titel je aardig wat speelplezier bezorgen.

Deze game is door RedLouis gereviewed

 

Oordeel Guild Wars 2005 (PC)

  • Graphics 85
  • Gameplay 85
  • Originality 70
  • Sound 80
  • Replay 83
  • Eindcijfer 81

Aantal keer bekeken: 8795 

Laagste prijzen voor Guild Wars 2005 (PC)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Talicus
Talicus ( 7391 ) 04-06-2005 17:28
het is geen 98 van kirby
avatar van Sephiroth
Sephiroth ( 136 ) 05-06-2005 13:20
en het is ook geen roze kauwgombal -_-

ik ben van plan misschien guild wars te kopen, maar het heeft zo'n IMO lage cijfer.
avatar van RedLouis
RedLouis ( 184 ) 05-06-2005 17:23
het blijft een zeer goede game
De indruk die het spel op mij heeft gemaakt is groot, maar sommige dingetjes hadden iets beter gekunnen om een hogere score te krijgen naar mijn mening... Het is tenslotte wat ik er van vind een ander let misschien wel wat minder op de dingen die mij opvallen...
Maar ja, als je 8,1 geen ruime voldoende vind....
avatar van Aluria Holycraft
Aluria Holycraft ( 1 ) 09-08-2005 19:29
Ik vind 8,1 laag voor een spel zoals Guild Wars. ( trouwens Red Louis is mn Guild Leader )
avatar van Deadninja0
Deadninja0 ( 698 ) 06-12-2005 16:29
ik ga dit spel denk ik ook kopen