Henry Hatsworth In The Puzzling Adventure (NDS)
90 100 1

Review Henry Hatsworth In The Puzzling Adventure (NDS)

Laatst zat ik een beetje te relaxen op mijn kamer. Je kent het wel. TV aan en een beetje zappen totdat je iets leuks voorbij ziet komen. Plotseling hoorde ik de brievenbus klepperen, gevolgd door een doffe knal van de post die op het kelderluik gevallen is. Ik vlieg naar beneden om te zien of er iets voor me bij zit. En inderdaad, er zit iets voor me bij. De rest van de post leg ik snel neer op de keukentafel en ik vlieg weer boven om daar de envelop open te maken. Het blijkt de game Henry Hatsworth en het Puzzelavontuur te zijn, waar ik al een tijd op zat te wachten. Ik haal de seal van de game af en stop snel de game in de DS Lite. Vol spanning en niet wetend wat me te wachten staat, start ik de game op.

My name is Henry Hatsworth…
De game begint met de introductie van Henry Hatsworth, een echte gentleman, die bekend staat als een echte schattenjager. Ook nu is hij weer op zoek naar een apart object, namelijk een hoed. Niet zomaar een hoed, maar een hoed die bijzondere krachten met zich brengt en tevens een vloek met zich kan brengen. Henry is natuurlijk dolenthousiast over deze zoektocht, maar hij is wel wat onhandig. Daarom is het goed dat Cole hem helpt. Zijn assistent, die eigenlijk dolgraag eens mee zou gaan op zoek naar schatten, geeft Henry alle informatie die Henry nodig heeft op zijn reis. Daarnaast heeft hij ook een speciaal robotpak voor Henry gebouwd, waar Henry tijdelijk onoverwinnelijk kan worden. Ten slotte heeft Cole ook een winkel, waar Henry upgrades kan kopen, zodat hij de strijd aan kan met zijn grote rivaal Weasleby. Deze snoodaard heeft gehoord over de zoektochten van Henry en wil zelf natuurlijk als eerste deze schatten bereiken en probeert hierbij Henry te dwarsbomen.

Another great adventure!
In de zoektocht naar de hoed start je het eerste level en dan kom je in een wereld die mij deed denken aan een kruising tussen Megaman en Super Mario World. Henry kan uiteraard lopen en springen. Daarnaast gaat hij zijn vijanden te lijf met een zwaard, bommen, laser of een pistool. Voor een man op leeftijd weet hij van aanpakken wat dat betreft. En zo vind je dus al snel de hoed waar je naar op zoek bent. Alleen bij de vondst blijkt dat er meer schatten zijn, die in stukken verdeeld zijn over de wereld. En dan is er ook nog eens die nare vloek, die ervoor zorgt dat de monsters die je onderweg verslaat, voort leven in het Puzzelrijk en die kunnen terugkeren om jou achterna te zitten.

Het Puzzelrijk is een wereld die parallel loopt aan de onze. Soms moet Henry zich naar deze wereld verplaatsen om het opkomende gevaar te stoppen. De monsters die hij verslagen heeft, stapelen zich op en willen terugkeren naar onze wereld om jou wederom dwars te zitten. Met één druk op de knop wissel je van wereld en vervolgens moet je puzzelen om de monsters definitief te laten verdwijnen. Dit kan echter niet onbeperkt. In de normale wereld kun je door middel van alle goede handelingen die je verricht, puzzeltijd verdienen, dat zich vult links van het puzzelscherm. De puzzelgame die je moet spelen, is feitelijk Bejeweled. Door drie, vier of vijf gelijke stenen op een rij te zetten, speel je ze weg. Ondertussen wordt er van beneden af gezorgd voor een aanvoer van nieuwe stenen. Naast het laten verdwijnen van monsters dient de puzzel nog meer doeleinden. Zo kun je in de normale wereld een schot lossen om vervolgens vliegensvlug te wisselen naar het puzzelscherm en daar de nodige powerups te verzamelen. Wanneer je dan weer terugwisselt naar de normale wereld, dan brengt datzelfde schot veel meer schade toe en dat kan zeker bij de vele tussenbazen een verschil uitmaken. Ook kun je de Supermeter vullen. Deze meter bevindt zich rechts van het puzzelscherm en wanneer deze gevuld is, is het tijd voor thee! Want iedere gentleman hoort toch wel zijn kopje thee te drinken op zijn tijd. Hiermee wordt een tussenfilmpje gestart en trekt Henry Hatsworth zijn robotpak aan. Vergelijk het met de sterren bij Mario. Henry is hiermee tijdelijk onoverwinnelijk en zijn klappen komen harder aan. Zeker met een eindbaas of een vijand die zich moeilijk laat verslaan, is dit geen overbodige luxe.

Uitdaging met een twist
Overigens is Henry Hatsworth geen gemakkelijke game. Zo zul je soms even een aantal levels moeten herspelen om even wat extra diamanten mee te pakken om bij Cole weer handige uitbreidingen te kopen. Denk hierbij aan het verlengen van de puzzeltijdmeter en het verkrijgen van een extra hartje in je levensbalk. Zonder deze uitbreidingen zul je namelijk niet verder kunnen komen in de game.

Telkens als je verder komt in de game, komt er weer een cutscene tussendoor. Soms wil Cole je nog iets uitleggen, of heeft hij in de boeken nog wat extra informatie voor je opgesnord. Maar ook Weasleby krijgt voortdurend de aandacht. Vooral wanneer hij weer eens een plan heeft bedacht om Henry te kunnen stoppen. Alle scènes gaan gepaard met een dosis gezonde humor, al begon ik me wel te irriteren aan de gebruikte stemmetjes. Geen voice-acting, maar meer een discussie tussen katten en honden. Het brabbeltaaltje zorgde er in ieder geval voor, dat ik het geluid afgezet heb bij deze cutscenes.

Dat is overigens wel het enige minpunt wat ik kon ontdekken aan de game. De game heeft mij namelijk aangenaam verrast en speelt heerlijk weg, terwijl ik eigenlijk had verwacht dat het wisselen tussen de schermen problemen zou opleveren. Verder biedt de game een leuke uitdaging, waar je in ieder geval tien uur mee vooruit kan. Ten slotte ziet de game er ook prima uit en maakt het goed gebruik van de mogelijkheden die de DS biedt. Een nadeel aan de game vind ik alleen wel, dat de game in het Engels is en dat zorgt er dan voor dat de jongsten onder ons de humor niet zullen meekrijgen. Al zullen zij zich waarschijnlijk ook wel vermaken. Net zoals ik dat deed toen ik voor het eerst met Megaman of Super Mario World speelde.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Henry Hatsworth In The Puzzling Adventure (NDS)

Aantal keer bekeken: 11802