Killing Floor (PC)
78 100 1

Review Killing Floor (PC)

Het is eind augustus, een rustige dag in Londen. De dag verloopt uitermate rustig voor de politie totdat er een melding komt over een onlusten bij de fabriek van Horzine, dat zich gespecialiseerd heeft in biochemie. De videobeelden laten weinig aan de verbeelding over en tonen uiterst gewelddadige personen. Omdat evenementen, feestjes en voetbalwedstrijden in deze tijd niet compleet zijn zonder een confrontatie met de politie, wordt al snel besloten om de ME in te schakelen. Wanneer de oproerpolitie aan de poorten van Horzine verschijnt, is het opvallend stil. Die rust verdwijnt met het verschijnen van een 'demonstrant', die zijn kans schoon ziet om de eerste de beste agent de strot af te bijten. Plots verschijnen er veel meer gedrochten en de ME begint te schieten op alles wat zich niet langer menselijk lijkt te gedragen. De ME leidt een gevoelige nederlaag en de overlevenden zijn vastbesloten de stad terug te grijpen, maar de stad is ondertussen veranderd in een spookstad. Welkom in het Londen van nu. Welcome to hell!

Erkenning
Het verhaal mag dan niet zo diepgaand zijn. Dit weerhoudt de game er niet van om successen te boeken. Het spel vindt zijn oorsprong een UT2K4 mod, maar kent nu pas zijn ‘echte’ release. Een groep fanatieke spelers bedacht een concept, waar het de bedoeling was om door samen te werken hordes zombies en andere gedrochten te verslaan. Hmm, waar kennen we dat van? Tja, dan weet je bij deze waar Left 4 Dead zijn inspiratie opgedaan heeft. Doordat de game draait op een oude engine, ziet het er wellicht wat gedateerd uit, maar daar staat dan weer tegenover dat de game niet al te zware systeemeisen kent. Daarom kunnen PC's van drie of vier jaar geleden de game in principe prima draaien.

In 2008 is er nog een grote officiële update uitgebracht door het originele team en gezien het succes hiervan heeft Tripwire Interactive de game dit jaar opgepakt en besloten de game uit te brengen voor de PC (op DVD en via Steam) tegen een bescheiden prijs. Overigens dien je de game te activeren via Steam, anders zul je alle pret moeten missen.

And action!
De game is op twee manieren te spelen. Allereerst is er de singleplayer. Deze kun je mijns inziens beter overslaan, tenzij je de mappen wil verkennen of nog moet wennen aan de controls. Als je wel eens online shooters hebt gespeeld, kun je ook beter direct naar de online multiplayer gaan, want daar komt deze game pas echt tot leven. Er is voldoende aanbod in spelers en servers, waarbij de meeste servers maximaal zes personen toelaten. Bovendien biedt de game de mogelijkheid om een server op maat te vinden. Je kunt de servers namelijk selecteren op niveau en duur. Daarmee kun je dus een geschikte server vinden wanneer je niet zoveel tijd hebt. Het spel bevat zes verschillende mappen om je mee te vermaken.

Voordat het spel begint, kies je een klasse die bij je past. Hierbij is de keuze ruim, waarbij elk personage zijn eigen specialiteiten kent. Zodra iedereen gereed is, begint de eerste ronde (wave) Hierin zitten vooral uitermate zwakke tegenstanders, die zelfs met zwakke wapens gemakkelijk uit te schakelen zijn. Zodra alle tegenstanders uitgeschakeld zijn, kun je voor een bepaalde tijd naar de lokale verkoper om nieuwe wapens en munitie te kopen. Die zul je ook nodig hebben, want met iedere ronde wordt de tegenstand sterker en wordt het belangrijker om goed samen te werken. Daarbij is het uiteraard ook van belang om de goede wapens te selecteren. Mensen, die Rambo-stijl door de rondes heen denken te komen, komen dan ook bedrogen uit. Op de laagste moeilijkheidsgraad wil dat wellicht nog lukken, maar op hogere moeilijkheidsgraden dien je elkaar echt rugdekking te verlenen en bij te staan, wil je de ronde overleven. Ook is er de mogelijkheid om je met een groep in een ruimte te verschansen, die vanaf een of twee kanten toegankelijk is. Door van een zijde de toegangsdeuren dicht te lassen, kan de stroom vijanden, al dan niet tijdelijk, door de andere deur geleid worden, waar jij en je team de gedrochten trakteren op het nodige vuurwerk. Las je de deuren niet dicht aan de andere zijde, dan bestaat de kans uiteraard, dat je wordt overlopen doordat de vijanden je massaal belagen, als je net de verkeerde kant staat te kijken. Dit brengt een ongekende spanning met zich mee, die past stopt op het moment dat de laatste vijand verslagen is. Het brengt ook lichte herinneringen naar boven aan films als Dawn of the Dead en 28 Days Later. Mocht je doodgaan, dan moet je wachten tot de volgende ronde, voordat je weer mee kan doen, mits je kameraden het eind van de ronde halen natuurlijk.

Naast het samenwerken heeft de individuele speler ook nog doelen om na te streven. Zo kent het spel Achievements en perks. Die perks hangen samen met de gekozen klasse. Een hospik dient natuurlijk zoveel mogelijk buddies te genezen en staande te houden, terwijl de commando zoveel mogelijk schade moet bewerkstelligen met bijvoorbeeld de Bullpup om aan zijn punten te komen. Hoe meer ervaringspunten je binnenhaalt, des te sneller speel je extra wapens en uitrusting vrij. Zo biedt de game voldoende reden om steeds maar weer een ronde op te starten. Tevens een noemenswaardige feature is ZEDtime. Wanneer er een headshot uitgedeeld wordt, dan vertraagt de boel een beetje, zodat nog veel meer monsters in korte tijd kunt afmaken. Soms gebeurt het wel eens op een ongelukkig moment, waardoor je er niets aan hebt. Het zij zo.

Hoe meer zielen
Tot zover de good guys. Nu is het tijd om de baddies in de schijnwerpers te zetten. Deze creeps deinzen nergens voor terug en als je dacht dat Leatherface en Freddy Krueger eng waren, think again! Die zullen het tegen het massale geweld afleggen van de gestoorde maniakken met kettingzagen, kille gillende keukenmeiden en slagers. Ze slaan er op los met de botte bijl of zien jou bovendien als lekker hapje! Als ik je dan ook vertel dat het aantal monsters afhangt van het aantal spelers dat zich in de game bevindt, begrijp je al dat een gezellig drukke boel is. Gelukkig kun je zelf ook dit soort wapens ter hand nemen om openstaande rekeningen te vereffenen.

Zoals ik al gezegd had, wordt de tegenstand elke ronde iets sterker, waarbij er naast de gewone vijanden specifieke sub-bosses op het toneel verschijnen. Die zijn een stuk taaier dan de normale vijanden en vereisen ook veelal tactiek om te verslaan. Daarbij komt het onder andere meer en meer aan op samenwerking. Als je dan eindelijk de laatste ronde hebt bereikt, dan kun je wel dekking zoeken, want dan zul je de finale confrontatie moeten gaan met the Patriarch. Deze eindbaas kent de nodige trucjes, heeft een compleet arsenaal op zak en net als je verwacht hem te kunnen verslaan, komt er plots weer een stortvloed aan andere vijanden op je af, zodat hij tijdelijk kan ontsnappen. Dit houdt goed de spanning erin en eens de Patriarch verslagen is, is de map ten einde. Vervolgens krijg je dan eindelijk die ervaringspunten waarvoor je zo hard hebt moeten knokken.

Texas Chainsaw Massacre
Ofschoon het een game is die draait op een verouderde engine en ook de voice-overs veel te wensen over laten, kan ik niets anders concluderen dan dat ik me erg goed heb vermaakt met deze titel. Het is een titel die je letterlijk bij de strot grijpt en je pas weer los laat als je op de Exit button hebt geklikt. Daarnaast is het ook gewoonweg leuk om wat te experimenten met wapens tijdens de vroege rondes. In plaats van de standaard shotgun, is het natuurlijk ook gewoon tof om eens met de kettingzaag aan de haal te gaan. Daarnaast is het natuurlijk een pluspunt dat je voor deze game geen zware PC nodig hebt en dat de game voor een klein prijsje te verkrijgen is. Nu ga ik snel weer terug naar de game, want anders komen de zombies mij vanzelf wel halen, voordat het morgen is…..

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Killing Floor (PC)

• Eindcijfer 78