LEGO Batman 3: Beyond Gotham (Xbox360)
62 100 1

Review LEGO Batman 3: Beyond Gotham (Xbox360)

Na LEGO Marvel Super Heroes en The LEGO Movie Videogame mocht ik met Batman 3: Beyond Gotham alweer aan een LEGO-avontuur beginnen. Je zou denken dat ik de blokjes onderhand beu ben, maar het tegendeel is waar. Mijn halve jeugd is uit LEGO opgebouwd, dus qua nostalgie zit het wel goed. Ook de games blijven me prikkelen: van de vertaling van de betreffende franchise tot de humoristische situaties waar je in verslingerd raakt.

Verhaal: Batguys
Zoals elke hedendaagse LEGO-game puilt ook Batman 3 uit van de personages. Liefst 150 goedzakken en slechteriken zijn er in totaal vrij te spelen, van de Justice League tot de DC Comics villains. Ditmaal reist de Vleermuisman door de ruimte om de werelden van de Green Lantern en zijn kompanen te ontdekken. Dit allemaal om Brainiac en zijn compagnons te behoeden van het vernietigen van de aarde. LEGO-games staan niet bekend voor hun diepgaande verhaallijnen, en Batman 3 is hierin geen uitzondering. Wél is het wederom een mooi staaltje over-the-top LEGO-humor, waarin alleen al de conversaties tussen Batman en butler Alfred de moeite waard zijn. De overdreven plottwisten en hilarische interactie tussen alle superhelden en -schurken vliegen je om de oren. En dit is helemaal niet erg.

Gameplay: Blok voor je hoofd
Gameplay is de essentie van een goed spel. Hoe mooi een spel er ook uitziet en hoe goed of meeslepend een verhaal ook is; als het niet lekker speelt houdt het voor mij snel op. Helaas is dit onderdeel precies waar Batman 3 – evenals zijn collega LEGO-titels – tekortschiet. De basis is simpelweg niet goed genoeg uitgewerkt en voelt enorm onstabiel. Het lijkt of alle tijd puur gestopt is in het mooi integreren van de Batman- en DC-personages, en er geen energie gestopt is in het verbeteren en innoveren van de basisgame. Erg jammer, want alle ingrediënten voor solide gameplay zijn aanwezig: prachtige franchises, toffe gamewerelden, grappige puzzels en een heerlijk arsenaal aan personages met unieke eigenschappen. Deze ingrediënten worden echter niet op de juiste manier bereid. Zo word je vanaf moment één geconfronteerd met onduidelijke uitleg, matig camerawerk, een warrige UI en nare controls. Dit laatste vormt een groot obstakel voor de speelbeleving. De LEGO-formule draait namelijk voor een groot deel om de unieke eigenschappen van de verschillende personages. Ieder karakter heeft pakken (suits) die je kunt vrijspelen. Elk pak voegt weer nieuwe vaardigheden toe aan je arsenaal. Zo zijn er pakken waardoor je personage kan vliegen, lasers schieten, robots besturen, computers hacken, glas breken etc. De puzzels die je met deze speciale eigenschappen moet oplossen liggen enorm voor de hand. Overal waar interactie mogelijk is met een object, staat een grote knop in beeld welke button je moet indrukken of naar welk pak/personage je moet verwisselen. De puzzels volgen elkaar enorm snel op. Dit is vervelend, omdat je hierdoor de hele tijd aan het switchen bent. Wisselen van pak kan op twee manieren: houd je Y ingedrukt, dan kun je uit een menu je gewenste pak kiezen, en met de triggers ga je van het ene pak naar het volgende. Houd je Y niet lang genoeg ingedrukt, dan wissel je van personage in plaats van pak. Erg vervelend. Wisselen tussen pakken wordt helemaal een feestje wanneer je meer dan vier pakken hebt vrijgespeeld. Hierdoor blijf je net zo lang doordraaien en wisselen totdat je eindelijk de juiste te pakken hebt, alleen maar om één klein puzzelelement op te lossen (bijv. een computer hacken die een brug laat zakken waar je weer overheen kunt). Voor het volgende obstakel is weer wat anders nodig, waardoor je weer over moet gaan op het volgende pak. Het zou prettiger zijn wanneer ze hier een andere oplossing voor zouden bieden, bijvoorbeeld minder verschillende pakken met unlockable vaardigheden. Of dat je meerdere puzzels achter elkaar op zou moeten lossen met dezelfde karakter/vaardigheid, zodat elke vaardigheid wat meer toepassingen zou hebben. Dit zou voorkomen dat je de hele tijd heen en weer aan het switchen bent, plus het zou meer variatie qua gameplay bieden. De puzzels zouden ook minder lineair worden doordat je ze op meerdere manieren op zou kunnen lossen.

Het is niet alleen dat het switchen vervelend is en tijd kost. Ook de manier hoe de puzzels worden geïntroduceerd is niet altijd even prettig. Het ene obstakel wordt overduidelijk in je gezicht geduwd middels in-game-filmpjes, terwijl je de andere keer minutenlang aan het rondzoeken bent wat je nu weer moet doen (of vergeten bent). Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: alle objecten kapotslaan om te kijken of er LEGO-blokken heen en weer trillen, waarmee je een oplossing kunt bouwen. Of je gaat alle pakjes langs van je personages om te kijken of dit je verder helpt. De uitdaging verschuift hierdoor van het nadenken over een goede oplossing van de puzzel naar ‘zijn er nog blokjes die ik vergeten ben kapot te slaan’, wat frustrerend is. Het is eigenlijk de hele tijd hetzelfde liedje. Een leercurve is nergens te bekennen. Het feit dat de enige ‘innovaties’ ruimtegevechten en abstracte doolhoven zijn zegt genoeg. De variatie in setting en gameplay is absoluut een welkome afwisseling, maar qua beleving mist het diepgang.

Presentatie: Blokken zonder pixels
De grafische kant van LEGO Batman 3: Beyond Gotham is wél weer iets om mee thuis te komen. De LEGO-games kunnen enorm op elkaar leunen qua visuele presentatie, en dit komt de games zeer ten goede. Zowel de tussenflimpjes als de animaties in het spel zelf glijden vloeiend over je scherm. Hierbij komt ook de LEGO-charme mooi naar voren. Vlammen, diertjes en objecten zijn allemaal nét even wat grappiger in LEGO-vorm. Op grafisch vlak is er weinig af te dingen aan Batman 3. De game ziet er soepel uit en is een lust voor het oog. Ook aan het geluid is de nodige aandacht besteed. Fans van de series zullen vele bekende voice-actors herkennen in het spel. Prettig om te zien dat ze op dit vlak echt hun best gedaan hebben om trouw te blijven aan de originele comics.

Replay: Pakjes pakken wat je pakken kan
De lol van een LEGO-game zit voornamelijk in de co-op multiplayer. Wanneer je samen met een vriend(in) door alle levels banjert irriteer je je opeens een stuk minder aan alle tekortkomingen in de gameplay, die in de singleplayer-modus pijnlijk blootgelegd worden. Alle twee kruipend achter het stuur van een verschillend personage help je elkaar een level door, in plaats van dat je solo met een wisselparade bezig bent. Dit alles terwijl je af en toe je partner in crime van de afgrond mept, simpelweg omdat het kan. Helaas is ook in deze LEGO-game geen horizontale split-screen beschikbaar en ben je veroordeeld tot een verticale split of het immer vervelende ‘dynamische’ scherm. Dit scherm split pas in tweeën zodra je te ver uit elkaar loopt en is ronduit een doorn in het oog. Onbegrijpelijk dat er na talloze LEGO-titels nog steeds geen andere opties beschikbaar zijn. De cameravoering in een gemiddelde co-op spel op een SNES werkt beter.

Behalve de verder altijd vermakelijke tweespeler-modus, zit de replay waarde vooral in het verzamelen van nieuwe personages, pakken en andere unlockables. Zoals elke hedendaagse LEGO-game zit deze game er vol mee. Wanneer je ergens in het spel een bepaalde eigenschap of speciaal karakter vrijspeelt, kun je reeds gehaalde levels opnieuw spelen om plekken te bereiken waar je eerder niet kon komen. Je nieuw verworven poppetjes kun je weer loslaten in de vrije spel-modus, waarin je naar hartenlust los kunt gaan. Voor de verzamelaar is aan content geen gebrek!

LEGO Batman 3: Beyond Gotham is precies wat je kunt verwachten van een moderne LEGO-titel. Het implementeren van de Batman- en DC-franchises is leuk aangepakt en er is weinig op aan te merken. Fans zullen grotendeels tevreden zijn met de vaardigheden en karaktertrekjes van de digitale geblokte vertolkers van hun favoriete personages. Het stoort me echter dat buiten dit ‘skinnen’ de basisgame nauwelijks verbeterd en vernieuwd wordt. Of je nu LEGO Batman, Pirates of the Caribbean, Lord of the Rings, Indiana Jones of Marvel Super Heroes speelt; de buitenkant oogt heerlijk, maar de fundering blijft enorm instabiel. De vervelende co-op camera, het gebrek aan diepgang in puzzels, het constante switchen van personages en eigenschappen, en de verwarrende UI en in-game overviews zijn inmiddels vaste prik geworden in de LEGO-serie. Waarom er geen enkele poging gedaan wordt om deze elementen op te poetsen heb ik al vaker gezegd, maar er zit zóveel potentie in deze franchise. Zowel de nieuwe generatie kids als de mensen die vroeger met de blokken gespeeld hebben dragen LEGO een warm hart toe. Ook al is de co-op – ondanks alle gebreken – nog steeds leuk en grappig om te doen, zullen gamers die op zoek zijn naar een beetje diepgang en uitdaging de game snel naast zich neerleggen. Het gemis van enige vorm van leercurve zal ze opbreken. LEGO Batman 3: Beyond Gotham is wederom een prima LEGO-spelletje, maar écht verrassen doet het niet.

Deze review is geschreven door Roy van Bijsterveldt

Oordeel LEGO Batman 3: Beyond Gotham (Xbox360)

• Gameplay 40