LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues (Xbox360)
74 100 1

Review LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues (Xbox360)

Spelen met LEGO was als kind al dikke pret. Telltale Studios heeft er voor gezorgd dat we ook als gamers met LEGO aan de slag kunnen. Na veel slechte titels rondom LEGO Racing en LEGO Bionicle, hebben ze eindelijk hun draai weten te vinden. De eerste LEGO Star Wars game was vernieuwend, daarna volgden nog 2 Star Wars games, een Indiana Jones game en een Batman editie. Waar de thema’s telkens weer verschillen, blijft de kern steeds hetzelfde. Deze maand zijn er twee nieuwe edities verschenen; Lego Rock Band en LEGO Indiana Jones the Adventure Continues. Laatstgenoemde bespreken we vandaag.

Lego Indy 2 neemt je net als deel 1 weer mee langs de drie originele films. Nieuw is dit keer de verhaallijn rondom de nieuwste film: ’The Kingdom of the Crystal Skull’. Het is duidelijk dat de game zich focust op The Kingdom of The Crystal Skull, want drie van de zes acts spelen zich af rond deze film. Dit is ook te merken in het level design, de levels rondom de andere films voelen namelijk nogal karig aan. De levels van The Crystal Skull zijn leuk en innovatief. Zo heb ik nog niet eerder een koelkast met groot hangslot gebruikt als schuilkelder tegen een nucleaire bom. Met die drie acts zit het dus wel snor. De andere acts zijn echter saai en eentonig. De levels bestaan uit golven vijanden verslaan en dat is het. De levels hebben zijdelings iets met de film te maken, maar je zal de ballen van het verhaal snappen als je alleen deze game speelt. Ik herkende zelf deel 1, Lego Indiana Jones The original Adventures, hier dan ook niet in terug. Om het nog minder aantrekkelijk te maken, heeft Telltale games ook besloten om alle geheimen uit de levels te slopen en deze in de hub wereld te gooien (waarover later meer.) Dit resulteert in een gevoel van doelloosheid om een level te herspelen. Vernieuwing is niet altijd beter. Een mooie toevoeging zijn de boss battles, al overheerst soms de frustratie omdat je de baas bijvoorbeeld moet verslaan op een smalle trein, gezien je de game van de zijkant ziet, kun je niet goed zien of je mis springt of niet. Gelukkig zijn de andere boss battles beter uitgewerkt.

Barnett College is niet meer
Barnett College (De overkoepelende wereld van waaruit je een level kon kiezen, nieuwe LEGO poppetjes kon kopen, of zelf een LEGO poppetje kon bouwen) is dit keer vervangen door een hub wereld. Elke film heeft een eigen mini-wereld. In deze wereld kun je gaan en staan waar je wilt. Zo is de hub van bijvoorbeeld de film ‘Raiders of the Lost Ark een groot eiland. Aan het begin zit je op een klein eilandje aan de zijkant. Na een level uitgespeeld te hebben krijg je een mannetje erbij met een moersleutel, hier mee kan je de brug repareren, waardoor je vervolgens het grote eiland op kunt. Op het kleine eiland zit een helling waar je niet op kunt lopen. Naarmate het spel vordert, vind je vervolgens een vrachtwagen die je voor die helling weer kunt gebruiken. Boven op de helling aangekomen vind je een bonuslevel waar je een schat kunt vrijspelen, enzovoorts.

Zoals je ziet zitten de geheimen die ontbreken in de gewone levels, nu verstopt in de overkoepelende wereld. Deze zogenaamde hub zorgt er tevens voor dat het spel iets minder lineair is, er is namelijk vaak van alles te ontdekken en te doen. Het voelt een beetje aan als de oude levelstructuur en stiekem zijn sommige hubs leuker om door te spelen, dan de levels zelf.

Geld is belangrijker geworden dan ooit, waar je voorheen simpelweg je poppetjes achter elkaar kon kopen in de bibliotheek, moet je nu eerst een poppetje verslaan in de hub, vervolgens kun je hem betalen om hem bij je aan te sluiten, dan pas komt hij bij je vrijgespeelde poppetjes te staan. Geen ellenlange lijsten meer dus waar je poppetjes achter elkaar kunt kopen. Tevens spelen nu ook voertuigen een grote rol, zo begin je met een fiets en kun je al snel een vliegtuigje kopen. Deze moet je uiteraard wel eerst uit de sneeuw graven. Verspreid over de hub vind je zo verscheidene voertuigen en poppetjes die je verder helpen in het ontdekken van de hub-wereld. Je hebt je geld dus hard nodig om alles aan te kunnen schaffen en te gebruiken.

Via de hub kun je ook schatkamers lokaliseren, deze schatlevels zijn overigens iets nieuws. Hier komen gelukkig wel platform-elementen en puzzels langs die in de story levels ontbreken. In deze levels moet je springen en puzzelen om de schatkist aan het eind van het level te scoren.

Lassowerpen Op het gebied van vernieuwing in de gameplay is Telltale Games zuinig geweest. Toch zitten er wel leuke dingetjes bij. Zo heeft de lasso dit keer een grotere rol toebedeeld gekregen. Je hoeft nu niet meer op een bepaalde plek te gaan staan voor je je lasso kunt gebruiken. In plaats daar van druk je nu op X en er popt een richt icoontje tevoorschijn. Deze kun je richten op een punt waar jij je lasso naar toe wilt werpen. Dit kan zijn om iets ergens vanaf te trekken, maar je kunt er ook vijanden mee vastbinden. Dit werkt goed wanneer het rustig is, maar in de chaos van een gevecht, wil dit nog wel eens mis gaan. Daarnaast worden sommige puzzels nu soms onbedoeld een stuk onduidelijker. Je twijfelt dan steeds of je ergens je lasso voor nodig hebt, of dat de puzzel heel anders opgelost moet worden. Geklungel is het gevolg.

Een nieuwigheidje vinden we ook in de coöp-mode. Voorheen moest je wachten op je coöp-maatje meewerkte om verder te kunnen. Nu splitst het scherm zich automatisch op in twee delen. Zo kun je ieder gaan en staan waar je wilt, zonder elkaar in de weg te zitten. Een groot kritiekpunt op eerdere delen was dat je alleen offline samen kon spelen. Dit is ook nu weer het geval. Goed nieuws echter, want er schijnt een patch aan te komen waar mee je straks ook online met elkaar het avontuur aan kunt gaan.

Bouw je eigen levels In Lego Indiana Jones 2, kun je weer helemaal terugvallen in je kindertijd. Er is een uitgebreide level-editor aanwezig waar in je jouw eigen avonturen op kunt bouwen. De basis wordt je aan het begin langzaam uitgelegd, daarna kun je zelf aan de slag. Al snel heb je zelf een klein level gebouwd waar je je in kunt uitleven. Boompjes planten, poppetjes plaatsen, ondergronden verhogen of verlagen, het is allemaal mogelijk. Al zullen jouw creaties nooit de levels van de Telltale zelf kunnen evenaren. Wel kun je de levels uit het originele avontuur naar eigen smaak aanpassen, zo leer je meteen de trucjes en mechanieken die Telltale zelf gebruikt om een level te bouwen. Een groot nadeel is te vinden in het feit dat het online delen van jouw meester-werkjes niet mogelijk zal zijn. In de tijd van Little Big Planet communities en dergelijke, is het jammer dat hier dit soort taferelen niet haalbaar blijken te zijn. Telltale Games heeft aangegeven, dat het delen van content, wel mogelijk zal zijn in LEGO Star Wars The Complete Saga voor de PC. Voor de consoles zal dit echter niet gaan gebeuren.

Lego Indiana Jones: The Adventure Continues is een vreemde eend in de bijt. De hub werelden zijn heerlijk om door te ploeteren, het voelt als een ontdekkingsreis op schaal, met als toefje slagroom op de taart de treasure levels. Er valt weer genoeg vrij te spelen. Ook is het een goed punt dat de waarde van geld nu belangrijker is geworden. Het heeft nu echt zin om iets te kopen. De Level Creator is een leuke toevoeging, maar het gebrek aan mogelijkheden om zelfgemaakte content te delen, staat intensief gebruik in de weg. De levels rondom de Kristallen Schedel zijn verder weer van ouderwets hoog niveau (al zijn ze wel een stuk korter), waar de levels rondom de andere films juist een nogal teleurstellen. De magie uit eerdere delen ontbreekt hier en daar, met als dieptepunt de korte levels waar horde vijanden achter elkaar in gemaakt moeten worden.

Ik raad nieuwkomers dan ook aan om eerst deel 1 te spelen voor je aan deze titel begint. Deel 1 is tevens een stuk goedkoper en zo weet je meteen een beetje wat ze met dat deel hebben gedaan. Al met al een wat teleurstellend product, waar vernieuwingen de sterke punten van voorgaande delen de das om doen.

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues (Xbox360)

• Eindcijfer 74