Lost Judgment (PS5)
90 100 1

Review Lost Judgment (PS5)

Gespeeld op PS5

Beschikbaar op PS4, PS5 en Xbox One

In juni 2019 verscheen in Nederland Judgment voor de PS4 en Xbox One. Deze spin-off van de Yakuza-serie wist een positieve indruk achter te laten en iets meer dan twee jaren later is er nu het vervolg in de vorm van Lost Judgment. Opnieuw gaan we op pad met Takayuki Yagami, de advocaat die een carrièreswitch maakte en tegenwoordig als privédetective onrecht op zijn pad probeert te bestrijden. Weet Lost Judgment opnieuw hoge ogen te gooien of is het toch een wat gemakzuchtig vervolg?

Frisse start met veel verwijzingen naar het eerste deel
Lost Judgment is een direct vervolg op Judgment uit 2019. Dat klinkt misschien als een logisch gegeven, maar tijdens het verhaal wordt ook geregeld naar gebeurtenissen uit het eerste deel verwezen. Het zijn vaak kleine details en opmerkingen, maar voor nieuwkomers is het wel aan te raden om Judgment eerst te voltooien. Het verhaal van Lost Judgment start in december 2021. Wanneer een politieagent wordt veroordeeld voor het aanranden van een vrouw in de trein, blijkt bij zijn rechtszaak dat hij kennis heeft van een eerder die dag gevonden lijk in een verlaten gebouw. Hij beweert verantwoordelijk te zijn voor de moord op de man die zijn zoon tot zelfmoord had gedreven. Maar zijn aanrandingsrechtszaak verschaft hem een alibi voor de moord. Aan Yagami én zijn partner in crime Kaito de taak om de onderste steen boven te halen en dit mysterie op te lossen.

Naar school gaan was nog nooit zo leuk
Een van de eerste missies die je krijgt, speelt zich af op een middelbare school. Het bestuurslid van de school vermoedt dat er stelselmatig gepest wordt en om te voorkomen dat het een groot schandaal in de media kan worden, zul je bewijs moeten verzamelen over wie de pestkoppen zijn. Dat deze eerste opdracht gaandeweg het verhaal steeds groter wordt en al snel verweven raakt met het mysterie van het hoofdverhaal is een van de redenen dat ik steeds terug bleef komen om nieuwe opdrachten uit te voeren. En omdat Yagami als nieuwste begeleidingsadviseur van de school undercover gaat zul je binnen de kortste keren in rare situaties belanden. Zo begint je carrière als coach bij het plaatselijke Mystery Research Club dat als een soort van mini-detectivebureau zaken van leerlingen aanneemt. Op die manier word je ook langzaam maar zeker wegwijs gemaakt in de verschillende clubs die de Seiryu-school rijk is. Zo kom je al snel in aanraking met de dansclub, waar je leerlingen moet coachen om een goede choreografie samen te stellen. Door dansbewegingen voor te doen bereid je de leerlingen vervolgens voor op optredens die van regionaal naar landelijk zullen gaan.

Of wat dacht je van een leerling die zich verdacht gedraagt en die je naar een boksclub leidt. Om meer over de desbetreffende leerling te weten te komen zul je vervolgens vele tientallen bokswedstrijden moeten ondergaan. Gelukkig is de kwaliteit van elk van de minigames uitstekend en voelt zo’n serie gevechten in de boksring zo goed aan dat het bijna een op zichzelf staande game zou kunnen zijn. Dergelijke side quests zijn ook van vrij lange duur, aangezien je met gemak enkele uren met gevechten bezig kunt zijn. En naast het verslaan van tegenstanders om je een weg omhoog te vechten, verdien je met elk gevecht ook ervaring op een viertal vlakken die je kunt verbeteren. Zo blijf je al snel extra gevechten aangaan om net dat kleine beetje sterker en beter voorbereid op de volgende serie tegenstanders te zijn.

Voortbouwen op wat al goed was
In Lost Judgment is ook goed terug te zien dat Ryu Ga Gotoku Studio vooral heeft voortgebouwd op de dingen die in het origineel goed werkten. Ik noemde in mijn review van het origineel dat de gameplay wat baat zou hebben bij wat meer afwisseling, vooral tijdens achtervolgingen. Want tja, een detective moet natuurlijk geregeld verdachte mensen achtervolgen, foto’s maken en om de zoveel tijd een verdacht persoon na een lange achtervolging aanhouden. In Lost Judgment zijn de meeste elementen van het origineel nog terug te vinden. Het achtervolgen van verdachten doe je door op gepaste afstand te blijven, achter muurtjes te schuilen en op de juiste momenten toe te slaan. Soms doe je dat met je fotocamera, en in andere gevallen met je vuisten. Een nieuwe toevoeging aan de achtervolgingen is dat je nu een handeling kunt uitvoeren om minder verdacht over te komen. Afhankelijk van de situatie kan dat bijvoorbeeld zijn dat Yagami zijn veters gaat strikken, doet alsof hij gebeld wordt of simpelweg een selfie probeert te maken.

Kraanvogel, Tijger en Slang

Nadat de meest recent Yakuza-game met succes een duidelijke overstap naar turn-based RPG-gameplay heeft gemaakt, is het met Lost Judgment heerlijk om weer als een ouderwetse brawler tegenstanders in elkaar te slaan en te trappen. Naast de terugkerende vechtstijlen van Kraanvogel, die gericht is op het vechten tegen groepen tegenstanders, en Tijger, gericht om een enkel specifiek doelwit aan te vallen, is er nu de toevoeging van de vechtstijl van Slang. Deze manier van vechten richt zich vooral op het omzetten van het momentum van je tegenstanders door middel van counters en werptechnieken.

Wat ook een fijne toevoeging is, zijn de zogenaamde Battle Records. Dat is namelijk een lijst van doelen die je elk gevecht kunt proberen te voltooien om extra Skill Points te verdienen. Denk daarbij aan het gebruiken van al je vechtstijlen om een groep vijanden te verslaan, EX-aanvallen in te zetten die extra schade doen of door tegenstanders met een harde aanval uit te schakelen als ze op de grond liggen. De extra SP die je met het voltooien van de doelstellingen verdient zul je ook zeker nodig hebben aangezien er een enorme berg aan vaardigheden vrij te spelen zijn.

Duister verhaal, humor in de side quests
Lost Judgment snijdt meerdere zware thema’s aan tijdens het overkoepelende verhaal. Toch valt er ook genoeg te lachen tijdens de vele side stories. Vooral de interactie met de verschillende clubs op school zijn vermakelijk en bieden een enorme hoeveelheid content om je mee te vermaken. Toen ik na ongeveer veertig uren de credits voorbij zag komen was er nog genoeg te doen om me mee te vermaken, dus je krijgt met Lost Judgment qua content zeker waar voor je geld. Het is ook tof om te zien dat naast Kamurocho ook Yokohama als tweede gebied vrij te verkennen is. Dit gebied kregen we vorig jaar voor het eerst te zien tijdens Like A Dragon, maar de tijd heeft zeker niet stilgestaan. Ichiban Confections is gelukkig wel nog steeds op de kaart te vinden, maar de toevoeging van een skateboard als extra vervoermiddel heeft wel als gevolg gehad dat de straten iets breder zijn geworden en dat er paaltjes en bankjes te vinden zijn waar je overheen kunt grinden.

Speelt heerlijk en ziet er goed uit
Grafisch is Lost Judgment een prima game geworden. De personages zien er allemaal goed uit en hoewel de lip synch beduidend beter werkt met Japanse stemmen, is de Engelssprekende cast ook uitstekend. De hoeveelheid mensen op straat, de grootte van de locaties die je bezoekt en het oog voor detail in de omgevingen is zeker indrukwekkend te noemen. Al die elementen gekoppeld aan de minimale laadtijden op de PS5 maken Lost Judgment een hele fijne game om te spelen. Op de PS4 draait de game op 900p met 30 frames per seconde, PS4Pro draait op een iets hogere resolutie van 1080p met 30 frames per seconde en de PS5 zit op 1440p met 60fps. Op de Xbox One is het een soortgelijk verhaal, alleen dan gaat het om Xbox One, One X en tot slot de Xbox Series S en X die op de bovengenoemde instellingen draaien.

Lost Judgment is een vervolg geworden dat in alle opzichten groter en beter is dan zijn voorganger. Het verhaal is wat duisterder en zelfs nog wat serieuzer, de side quests zijn uitgebreid en ontzettend vermakelijk en de gameplay staat in alle gevallen als een huis. Lost Judgment is een game die het verdient om dit najaar niet onder te sneeuwen tussen de enorme hoeveelheid games die nog uit gaan komen. Met tientallen uren aan gameplay, interessante personages en een grote diversiteit aan dingen om te doen is Lost Judgment zeker het oppakken waard.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 4969