MXGP Pro: The Official Motocross Videogame (PS4)
65 100 1

Review MXGP Pro: The Official Motocross Videogame (PS4)

Ontwikkelaar Milestone heeft het alleenrecht op racegames waarbij motoren de hoofdrol spelen. Eerder dit jaar bracht de Italiaanse ontwikkelaar nog Monster Energy Supercross op de markt. Helaas wisten ze ook met deze game geen hoge ogen te gooien. Nu mogen zij zich met MXGP Pro revancheren. De studio mag al enkele jaren de officiële motocrossgames verzorgen. Met genoeg ervaring op zak, alle licenties en een spectaculaire sport om je tanden in te zetten, moeten ze dit keer wel slagen.

Motorcross is bij een groot deel van de Nederlanders een blinde vlek. Ondanks dat Jeffrey Herlings meervoudig wereldkampioen is in deze extreme sport, zou menig mens hem straal voorbijlopen op straat. De van origine Engelse sport is dan ook geen grote sport binnen ons land, daarbuiten echter wel. Zelf ben ik geen fanatieke Motorcross-liefhebber, maar vind ik het wel bijzonder interessant om te zien én inmiddels heb ik toch heel wat games uit dit specifieke genre in mijn kast staan.

Dat het simuleren van het rijden op een motor geen simpele klus is, blijkt wel uit het verleden. Door de jaren heen heeft Milestone dit namelijk maar al te vaak geprobeerd, maar dus zonder al te beste resultaten. Het is dan ook niet geheel onterecht als ik stel dat ook ik voorafgaand aan MXGP Pro ietwat huiverig was. De insteek en belofte van onze Italiaanse vrienden deed dit gevoel echter enigszins temperen. De Unreal Engine, het kloppend hart van de game, is voor de ontwikkelaar inmiddels bekend terrein. De belofte dat de racegame in alle opzichten realistischer zal aanvoelen is dan ook niet geheel ondenkbaar.

Racen met vallen en opstaan
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: MXGP Pro is moeilijk, maar weet hiermee weg te komen. Bij geen enkele crossgame zijn er zoveel valmomenten (Trials uitgezonderd) als bij MXGP Pro. Even de controller oppakken om te racen zit er dan ook niet zomaar in. Zelfs wanneer je kiest voor ondersteuning tijdens het rijden, zal je rijder regelmatig zandhappen. Gooi je te enthousiast het gas open dan val je, maak je een te scherpe bocht dan lig je, raak je uit balans of raak je iemand dan lig je ook. Kortom, de kans dat je ongedeerd over de streep komt is nihil, maar dit maakt een extreme sport als deze des te realistischer. Heb je hier geen geduld voor, dan is er gelukkig nog de mogelijkheid om een bepaalde actie opnieuw te doen middels de rewind-functie.

In tegenstelling tot MXGP3, waarbij alleen het evenwicht houden van belang was, zijn er dus wel degelijk meer aspecten om rekening mee te houden. Ook als enigszins ervaren MXGP-speler heb ik een goed uur moeten spelen voordat ik überhaupt een ronde kon rijden zonder van mijn motor af te donderen.

Carrière maken
De rijder die ik heb aangemaakt in de Carrière modus van MXGP Pro zal dan ook ongetwijfeld onder de blauwe plekken en kneuzingen zitten. Met je eigen rijder kan je vanzelfsprekend deelnemen aan de MXGP en het zodoende opnemen tegen onze eigen wereldtopper Jeffrey Herlings. Voordat je echter een kans maakt tegen een naam als deze is het belangrijk om juiste namen achter je te hebben. Materiaal is in de racewereld van groot belang en is dan ook uitgebreid aan te passen. Van de handvatten tot aan de remschijven: ieder onderdeel van je scheurijzer kan je naar hartenlust aanpassen. Bovendien ontvang je na iedere wedstrijd valuta waarmee je nieuwe mogelijkheden vrijspeelt en snellere motoren mee kan kopen. Ondanks dat dit systeem niet compleet nieuw is, kunnen de fashionistas onder ons er wel weer even zoet mee zijn. De mogelijkheid om je rijder uit voorgaande games over te zetten is helaas nog niet aanwezig.

Eenmaal een ploeg gevonden, dan mag je het opnemen tegen de gevestigde orde en jezelf een weg naar de top knokken. Tussen de races door is het mogelijk om met je eigen rijder gebruik te maken van de Compound area: een bosrijke plek waar zich een trainingsgebied bevindt. Zie het als de speeltuin van MXGP Pro. Hier kan je bijvoorbeeld extra tutorials volgen, oefenraces starten en je skills bijschaven middels dertig verschillende uitdagingen. Ondanks dat deze virtuele speeltuin een stukje groter is en beter oogt, is het niet genoeg om je uren te vermaken. Buiten de bovengenoemde activiteiten is er namelijk bar weinig te beleven.

De meerwaarde van MXGP Pro moet je dan ook met name zoeken in de Carrière modus of andere (online) modus. Dit jaar wordt bovenal het Pro Physics system geïntroduceerd. Hiermee hoopt Milestone de game een meer realistische feel mee te geven. MXGP Pro is dan ook allesbehalve een arcade racer te noemen en weet tot op zeker hoogte meer realisme aan de game toe te voegen. Bochten nemen is een stuk pittiger en vereist meer van de speler dan simpelweg licht meeleunen terwijl het gas nog vol open staat. Bovendien lijkt het erop dat ook het weer nu daadwerkelijk effect heeft op de baan en daarmee je motor.

Niet geheel vlekkeloos
MXGP Pro is gebouwd met een nieuwe engine en laat hiermee zien meer aan te kunnen dan we gewend zijn van een MXGP-titel. Zo zien de banen, motoren en omgevingen er een stuk beter en realistischer uit. De felle kleuren van de motoren spatten van je beeldscherm, maar neemt af naarmate de wedstrijd vordert. Aan alles is te merken dat de game meer leeft en meer uitstraling heeft. Het is daarom ook jammer om te zien dat de laadtijden nog niet zijn ingekort, het geluid vaak kuren vertoont tijdens de start van een race en de game het heel soms nog lastig heeft met de framerate. In de eerste bocht komen alle racers namelijk samen, wat kan resulteren in een flinke chaos op het scherm. Zeker gezien het feit dat deze minpunten de game ook vorig jaar parten speelde.

Zoals ik eerder al aangaf bracht dezelfde ontwikkelaar eerder dit jaar al Monster Energy Supercross uit. Evenals MXGP Pro vertoonde de game flink wat van de bovengenoemde problemen. Het is dan ook extra jammer om te zien dat er geen lering is getrokken uit eerdere projecten. Bovendien bevat Monster Energy Supercross een leuke track editor waarmee spelers hun eigen parcours en stunts kunnen aanleggen en delen met de rest van de wereld.

Goede poging
Ten opzichte van MXGP 3 is er inhoudelijk niet veel veranderd. Goed merkbaar is het feit dat Milestone inmiddels beter bekend is met de Unreal Engine en zodoende een grafisch betere crossgame weet af te leveren. Ook op technisch vlak is de game meer solide en stukken realistischer dan zijn voorganger. Helaas voorkomen de kleine bugs, de lange laadtijden en het matige geluid ervoor dat de Italiaanse ontwikkelaar niet boven zichzelf weet uit te stijgen. Het toevoegen van een verhalende carrière modus en uitgebreide track editor hadden ervoor kunnen zorgen dat de game zich beter zou kunnen onderscheiden van de reeds uitgebrachte crossgames. Al met al is MXGP Pro een kleine stap in de goede richting, maar Milestone heeft nog een flinke afstand te overbruggen.

Deze review is geschreven door Daniël Verkerk.

Oordeel MXGP Pro: The Official Motocross Videogame (PS4)

• Originality 50