MXGP2: The Official Motocross Videogame (PS4)
58 100 1

Review MXGP2: The Official Motocross Videogame (PS4)

Milestone, de ontwikkelaar die erom bekend staat vrijwel alles te ontwikkelen dat met brullende motoren en stinkende uitlaten te maken heeft, komt met een tweede deel in de MXGP-serie. De Italiaanse ontwikkelaar heeft na het eerste deel flink wat kritiek te verduren gekregen, maar is erop gebrand om een positief vervolg neer te zetten. Er is besloten om iets langer de tijd te nemen voor de ontwikkeling, waardoor er nog meer ingezet kan worden op het scheppen van een zo realistisch mogelijk beeld van de extreem ruige motorcrossraces.

Gecontroleerd de bochten door
Dat Milestone waarde hecht aan realisme is direct te merken aan de gameplay, want dit is net als in het eerste deel nog steeds het sterkste punt van de game. Dit uit zich met name in de manier waarop je de controle hebt over de motor en de coureur. Met het linker pookje bepaal je de richting van de motor, terwijl je met het rechter pookje de balans van de coureur kan bepalen. Dit stelt je in staat om in bochten mee te leunen, waardoor je net wat scherper door de bocht kan. Bij het goed uitvoeren van een dergelijke manoeuvre kan je al snel enkele seconden van je rondetijd afsnoepen, maar het kan ook zomaar verkeerd uitpakken. Door iets te veel mee te leunen lig je namelijk al naast je motor. Oefening is dus een essentieel onderdeel om op je motor te blijven zitten én de snelste tijd te noteren.

Deze lijn wordt doorgetrokken in het aantal licenties dat in de game is terug te vinden. Gezien MXGP2 de officiële videogame is, kon het niet anders dan dat er een flink blik met bekende merken is opgetrokken. Motoren van onder andere Kawasaki, Honda en Suzuki zijn stuk voor stuk terug te vinden en allemaal aan te passen naar je eigen wensen. Ook de parcoursen zijn exact zoals je mag verwachten: van ons eigen Valkenswaard tot aan het steile gebergte van Glen Helen in Amerika. Wat dat betreft is MXGP2 genieten geblazen voor de doorgewinterde fans.

Zoals we gewend zijn is de klassieke carrière-mode weer een groot onderdeel van de game. Hierin begin je in de MX2-klasse om je vervolgens een weg richting de wereldtop te knokken. Naast deze klassieke carrière-mode zijn er ook een aantal nieuwe modes. Een van deze nieuwe game modes zijn de 2015 Real Events. Hierin vallen negentien belangrijke doch opmerkelijke momenten uit de kampioenschappen van 2015 her te beleven. Ieder moment wordt geïntroduceerd met een aantal beelden uit de wedstrijd waarna je in de huid kruipt van de coureur en zijn toekomst in handen krijgt. Deze nieuwe game mode is voornamelijk interessant voor de die-hard fans die het huidige seizoen op de voet hebben gevolgd.

Helaas moet ik nu gematigd positief, of zeg maar gerust negatief, mijn verhaal vervolgen. Naast de besturing en het aantal licenties dat MXGP2 rijk is, stelt de game namelijk niet bijzonder veel voor. Audiovisueel presteert MXGP2 namelijk ondermaats, hoewel de parcoursen er nog wel vrij… modderig uitzien, zijn de omgevingen en de toeschouwers behoorlijk  sfeer- en emotieloos. De sfeer die motorcross normaal gesproken met zich meebrengt is ver te zoeken. Geen juichende fans langs de kant van de baan, en ook geen commentator die verslag doet van alle valpartijen, overnames of andere acties.

Verre van perfect
Helaas laten de framerate en het geluid behoorlijk hun sporen na. Met name wanneer 22 man na het startsignaal tegelijk voor de Holeshot gaat (de eerste bocht), heeft de game moeite om het aantal frames per seconde hoog te houden. Nu ben ik normaal gesproken niet iemand die dit soort zaken hoog heeft zitten, maar in dit geval was het gewoon vrij irritant én doet het afbreuk aan de ervaring.

Ook het constante geknetter van motoren komt deze ervaring niet ten goede. Hoewel er ten opzichte van het eerste deel een achtergrondmuziekje aan is toegevoegd, overheersen de motoren nog altijd. Daarnaast komt het minstens een á twee keer per ronde voor dat het geluid compleet wegvalt. Dit duurt anderhalve seconde alvorens het gebrul van alle 22 motoren weer hoorbaar wordt. Misschien denk je wel: ‘wat een mierenneuker’, maar het zijn juist deze kleine slordigheidjes waar ik mij aan kan irriteren. Dan heb ik het nog niets eens gehad over de laadtijden van de parcoursen die kunnen oplopen tot zestig seconden.

Lange weg te gaan
Al met al lijkt MXGP2 nog te veel op het deel dat twee jaar geleden in de schappen lag. De gameplay is vrijwel ongewijzigd gebleven, maar is nog altijd datgene wat de game overeind weet te houden. Ondanks dat MXGP2 goed speelt is alles eromheen nog altijd ondermaats, zeker anno 2016. Met name de framerate-problemen, audiotechnische tegenvallers, lange laadtijden en de minimale grafische verbeteringen zijn een doorn in het oog. MXGP2 kan zich bij lange na niet meten met het gevoel en de adrenaline die professioneel motorcross met zich meebrengt. MGXP2 heeft nog een lange weg te gaan wil het die potentie ooit waarmaken.

Deze review is geschreven door Daniël Verkerk

Oordeel MXGP2: The Official Motocross Videogame (PS4)

• Graphics 65