Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Mass Effect: Andromeda (PS4)
70 100 1

Review Mass Effect: Andromeda (PS4)

Het moge onderhand duidelijk zijn, Mass Effect: Andromeda heeft een naar gevalletje van de gamegremlins te pakken. Oftewel, de game wordt geteisterd door glitches en rommelige animaties. Als fervent liefhebber van Mass Effect baarde dit mij aardig zorgen. Maar laten we even langs de glitches kijken en naar de inhoud van de ambitieuze spin-off die Mass Effect: Andromeda heet.



Ten eerste een compliment aan Bioware Montreal voor het verfrissen van de serie. Je bent niet meer de Spectre – een soort ruimte-James-Bond, met een ‘license to be badass’ – maar de zogenaamde Pathfinder. Je missie is niet langer een interstellaire klopjacht, maar om het duurste vakantiehuisje ooit te bouwen in de Heleus Cluster van het Andromeda-sterrenstelsel. Na een schoonheidsslaapje van zo’n zeshonderd jaar in een vliegende ijskast, blijkt echter dat de plannen helemaal in het honderd zijn gelopen. Naast het uitvogelen van een ruimtemysterie hier en daar, moet je allerlei planeten verkennen, terraformen en koloniseren als een echte ruimtepionier. Om over het lot van vele ruimteschepen, nieuwe koloniën en hele planeten te beslissen, geeft je echt eventjes het gevoel dat je aan het begin staat van iets episch, iets nieuws.

De beste combat, maar niet helemaal

Naast de toffe nieuwe insteek voor Mass Effect, wordt er hier en daar geroepen dat de gevechten beter zijn dan ooit. Dit is gedeeltelijk waar. Vergeleken met de eerdere trilogie – zeker het klungelige ME1 – ben je beweeglijker en vlieg je dankzij jetpacks of biotic powers als een malle over het slagveld. Hierdoor zijn de gevechten veel minder een standaard third-person-shooter met een coversysteem en ligt de nadruk op het gebruiken van het hele vechtgebied. Zodra je wat skillpuntjes geïnvesteerd hebt, zoef je al snel als een soort Superman/Goku/Skywalker rond en tart je al vliegend de zwaartekracht terwijl je vijanden rondslingert als lappenpoppen.



Toch is het niet het beste combatsysteem in de serie, wegens een paar onnodige limitaties. Zo mag je maar drie speciale vaardigheden hebben in je loadout. Heb je dus een heel toffe biotic combo uitgevogeld met Throw en Singularity en wil je ook een close-combat-optie met Charge en Nova? Pech. Al heb je ze alle vier helemaal geüpgradet, je mag er maar drie tegelijk op je schouderknoppen instellen. Het is vervelend en volstrekt onnodig, gezien de zogenaamde Power Wheel in de originele trilogie prima werkte. Deze gaf je de vrijheid om elke vaardigheid van jou en je teammaten in te zetten tijdens een intergalactische schermutseling. Het voegde ook een beetje een strategisch RPG-element toe, omdat het de tijd stilzette waardoor je makkelijker je teammaten bevelen kon geven.

Het weglaten van de Power Wheel is simpelweg zonde en creëert meer problemen dan verbeteringen. Het combatsysteem ‘voelt’ misschien lekker intuïtief en is makkelijk op te pakken, maar er is te veel diepgang en een RPG-element voor opgeofferd. Het laatste pijnpuntje is het feit dat enige kunstmatige intelligentie afwezig is in de koppen van zowel je teammaten als je vijanden. Teammaten rennen soms rond als besluiteloze smurfen en vijanden komen vrijwel altijd recht op je afrennen, alsof ze niets anders kunnen. Hierdoor is tactiek ver te zoeken en komt de uitdaging alleen voort uit een oneerlijke confrontatie. Bijvoorbeeld bij een drietal megamonsters dat op je af komt alsof je een paringsdans hebt gedaan, waarbij je teammaten niets doen om ze af te leiden.

Prachtig, maar toch ook wel lelijk
Ook op grafisch gebied is Mass Effect: Andromeda het ene moment indrukwekkend, en het andere moment weer teleurstellend; en dan heb ik het nog even niet over glitchy animaties. Wanneer je voor het eerst op een planeet landt en – voor dat epische effect – met de rug naar de camera staat en dromerig naar de buitenaardse horizon staart, ziet de game er prachtig uit. Ook wanneer je met je ruimterover rondkart over gigantische woestijnen of op een stoffige maan, maakt de Frostbite 3-engine een goede indruk. Details zoals de 3D-modellen van aliens, de animatie van je armor wanneer je rondrent of de rondvliegende camera wanneer je naar een andere planeet reist, het is regelmatig allemaal vrij oogstrelend.


Zelfde personage, andere belichting.

Er zijn echter twee problemen in het bijzonder die roet in het virtuele eten gooien. Ten eerste zien menselijke gezichten er ontzettend achterhaald uit. Even los van de animatie ervan, is de aanblik van je haar, je huid en je gezicht erg flets, een beetje zoals in een Sims-game van tien jaar terug. Een ander puntje waar ik me evenveel aan stoorde, is de belabberde belichting in de game. Deze lijkt twee standen te hebben: superdonker en superfel. Heel af en toe in een scène op je ruimteschip is alles prima in balans. Maar regelmatig zorgt een gebrek of overdosis aan licht ervoor dat een personage, een texture, iemands bepantsering of wat dan ook er veel slechter uitziet dan nodig is. Het werd op een gegeven moment zo erg dat ik ging sleutelen met de settings van zowel het spel als mijn televisie, wat overigens weinig leek te helpen. Wederom zonde om hier zo’n sterke engine (kijk maar naar Star Wars: Battlefront) te gebruiken en het te vergallen met verschrikkelijke belichting.

Een eindeloze horizon, met muurtjes
Het verkennen van buitenaardse landschappen is weer terug, dit keer niet met de stuiterbal die Mako heet, maar met de beter handelbare Nomad. Het is in eerste instantie best wel tof om met deze upgradebare ruimterover de flinke, aanlokkelijk ogende gebieden te verkennen. Persoonlijk vind ik het ook leuk bedacht om de Nomad een four-wheel-drive-modus te geven, die je kan activeren voor een iets te stijl landschap, en een normale modus waarin je harder kan rijden. Maar – je voelt het misschien al aankomen – er zijn allerlei kleine irritatiepuntjes die zich op den duur opstapelen.

Zo word je soms geconfronteerd met (on)doorzichtige muren, eentje kom je er tegen op de eerste planeet die je mag koloniseren, en je moet eerst een oninteressante scanmissie doen voordat je echt aan de bak mag. Wanneer je eenmaal rondrijdt zie je overal sporen of wegen van andere mensen, wat wel in het verhaal verwerkt is, maar toch echt het idee besmeurt dat je als een echte pionier hier bent om de nieuwe planeet uit te kammen voor je medemens. Overigens is er een maan waar die wegen langs ravijnen lopen en beginnen je teammaten soms zomaar panisch hun longen uit hun lijf te schreeuwen, alsof de game denkt dat je er al in bent geflikkerd. Het meest irritante puntje dat ik tegenkwam, was het volgende gevalletje van vreemde controls.



Stap je namelijk voor het eerst in je Nomad door op de driehoekknop (PS4) te drukken, lijkt het volstrekt logisch dat hetzelfde knopje de uitstapknop is, zoals in GTA of iets dergelijks. Druk je echter in al je onschuld nog eens op het driehoekje, dan begint er een balkje te vullen en voor je het weet krijg je cutscenes, laadschermen en zit je weer in de ruimte. Jep, het driehoekje staat tegelijk ingesteld op ‘in de auto stappen’ en ‘de planeet verlaten’. Goed, na een paar keer leer je dat wel af. Wat het echter zo frustrerend maakt, is het gemak waarmee het voorkomen kon worden: met enkel een wat intelligenter ontworpen knoppenlayout. Dat het zo in de uiteindelijke game zit getuigt van ófwel slecht gamedesign, ófwel een game die zo haastig is gemaakt dat men de tijd niet had om het te verbeteren. In beide gevallen staat het uiterst slordig.

Zoveel gedaan, maar ik herinner me er niets van
Terwijl je rondrijdt breken er ook voortdurend gevechten uit tussen aliens, robots en mensen. Je bent vrij om uit te stappen en mee te knokken en soms vind je wat nuttige rommel of een wapen. Helaas vind je net zo vaak niets interessants buiten het zoveelste stukje identieke buitenaardse architectuur. Daarmee komen we op een ander puntje wat in de gehele game een probleem is, namelijk kwantiteit boven kwaliteit. Je wordt gebombardeerd met zijmissies, taken, plekjes om te verkennen, wapens, wapens, nog meer wapens en mensen om te spreken. Een paar mooie loyaliteitsmissies daargelaten is het allemaal wel ernstig oppervlakkig uitgewerkt.

Voor je het weet zit je opgescheept met lullige fetchquests, ga je bouwwerken en aliens negeren omdat je ze al zo vaak gezien hebt en wordt het steeds meer een soort lijstje van dingen die je moet afvinken. Het is een typisch tafereel dat in zoveel open-wereld-games zit tegenwoordig, sommige gamers kunnen hier misschien prima mee uit de voeten, maar ik en velen met mij verwachten toch echt meer diepgang in deze sciencefiction-serie. Het merendeel van de gameplay in Mass Effect: Andromeda ligt in het verkennen van de open wereld, aliens neerknallen, robots afslachten, mensen lanceren en het bijhouden van een waslijst aan hoofd-, zij- en bonusmissies. Maar dat was nooit de kracht van Mass Effect, zelfs het verkennen van planeten is er ooit uitgebonjourd omdat het een cinematisch verhaal en het bouwen van een band met je personages alleen maar in de weg zat. Nu wil ik dat best een nieuwe kans geven, maar dan moet het de kwaliteit wel ten goede komen.



Helaas is het schrijfwerk in Mass Effect: Andromeda extreem wisselend in kwaliteit. Het ene moment loop je langs een Krogan en Turian die zitten te bekvechten en zit je gefascineerd te luisteren. Of lees je een vermakelijke e-mail die een nieuwe sidequest start. Maar minstens zo vaak krijg je te maken met een scène zoals de inmiddels infameuze ‘My face is tired’, wat je tijdens een doodserieus gesprek in ongemakkelijk lachen doet uitbarsten. Ik wil benadrukken dat ik na tientallen uren steeds vaker zat te lachen omdat teksten hilarisch slecht gescheven waren. Maar al zat ik met een glimlach voor mijn televisie, diep van binnen was ik een cynische en chagrijnige gamer die terugdacht aan het Mass Effect van vroeger. De zijmissies betreffen niet langer filosofische sciencefiction of toffe ‘technobabbles’ (zo leerde ik dankzij ME2 wat ‘quantum entanglement’ is, google het maar). In de originele trilogie werd je voortdurend toffe ‘lore’ uitgelegd: hoe vliegen de ruimteschepen, waar komen die biotic krachten vandaan, en wat zijn de Mass Relays en wat is element zero (de technologie waar nota bene de titel vandaan komt)? Andromeda probeert af en toe iets vergelijkbaars met terraformen en een nieuw alien ras, maar het voelt veel minder als goed doordachte sciencefiction en meer als slappe fan-fictie.

Tevens heeft Ryder als hoofdpersonage nog minder charisma dan een knakworst. Hij/zij wordt prima ingesproken, maar reageert regelmatig vreemd of emotieloos door het amateuristische schrijfwerk. Hierdoor komen zowel de epische scènes als de gemoedelijke momentjes met teammaten nooit echt mooi uit de verf. Ik begon ook al gauw het Paragon/Renegade-systeem te missen. Het mag dan wat zwart-wit zijn, het nieuwe systeem met vier soorten reacties eindigt vaak in keuzes die niets uitmaken of reacties die nauwelijks uitdragen wat je zou willen zeggen. Een Paragon of Renegade-Shepard verschillen ontzettend, maar Ryders zullen onderling veel meer eenheidsworsten zijn.

De wisselende kwaliteit van de productie is extra zonde als je ziet dat de gamemakers populaire acteurs als Natalie Dormer en Kumail Nanjiani hebben weten te strikken. Die vervolgens scènes moeten delen met bijvoorbeeld een vrouwelijke Krogan, wiens stem qua toonhoogte een beetje te ver doorgeschoten is. De soundtrack wordt overigens verzorgd door John Paesano, een opkomende filmcomponist die vooral bekend is door The Maze Runner en de Daredevil-serie. De soundtrack klinkt prima, maar kan wederom niet echt tippen aan de hoge lat die Bioware Edmonton gelegd heeft. Je hoeft maar een paar muziekjes van de opening in de originele Mass Effect op te zoeken op YouTube en de sfeer druipt er vanaf. Mass Effect: Andromeda klinkt heel episch, maar het is zeker niet even memorabel (nog best een aardige omschrijving van de game in zijn geheel).



Zoveel ambitie! Zoveel rommel ...
Mass Effect: Andromeda is in alles een behoorlijk ambitieuze game. Als je ook terugkijkt naar de aankondigingstrailers zag je dat aan alles, inclusief indrukwekkende gezichtsanimaties. Maar als je kijkt naar het uiteindelijke product ... merk je gewoon dat dit spel echt nog een jaartje extra ontwikkelingstijd nodig had. De game is dan ook niet ontwikkeld door Bioware Edmonton – de studio van de originele trilogie – maar door Bioware Montreal, een splinternieuwe studio die eerder de multiplayer verzorgde voor ME3; wat ergens de verlegde focus op schietgameplay verklaart. Het is ontzettend zonde, maar de onervaren studio heeft een game geproduceerd die voor elke stap vooruit, twee stappen achteruit zet. De opzet is verfrissend, het schiet aardig weg, ziet er prima uit, geeft je veel vrijheid, heeft uuuuuuuuren content en er is een prima te pruimen multiplayer-hordemodus. Het wordt echter allemaal verpest door een voorspelbaar verhaal, erg wisselvallig schrijfwerk, afgeraffeld gamedesign, de problematische presentatie en ook een ongelooflijk omslachtig craftingsysteem dat tegenwoordig in elk spel moet zitten. Als kers op de ruimtetaart blijken de twee nieuwe aliensoorten ook lang niet zo interessant te zijn als degene die we hebben achtergelaten in de Melkweg.

En dan zijn er nog de veelbesproken glitches. Nu ben ik niet zo geïnteresseerd in het aanwakkeren van de discussie over games die onaf uitgebracht worden, tegenover games die helemaal spik en span in de winkel liggen. Toch is het gewoon droevig als je een game speelt en het voelt alsof je een Beta-tester bent, zeker in een verhalende game waar het voortdurend de immersie verklooit. Misschien dat het je lukt om de game uit te spelen zonder grote glitches te zien, ik kreeg ze echter continu voor mijn kiezen. Teleporteren tijdens gesprekken, vastlopers, audio die er uitklapt, vijanden die despawnen, teammaten die alsof ze gekruisigd zijn in permanente T-vorm door het level zweven etc. Wat kan ik er nog over zeggen, het is gewoon jammer.



Hoogtepunt? Dieptepunt?
Uiteindelijk is Mass Effect: Andromeda een game die heel veel te bieden heeft, maar tegelijkertijd ontzettend teleurstellend is. Ik zou de game het liefst vergelijken met een van de mindere Assassin’s Creed-titels. Ambitieus, mooi, indrukwekkend in zijn schaal en speelt prima weg als je kan leven met het wegwerken van activiteitenlijstjes. Maar voor de echte fans kan het niet tippen aan de beste games in de serie en is de staat waarin het wordt uitgebracht moeilijk te accepteren. Daarnaast vind ik het wel tof dat Bioware Montreal probeert iets nieuws te doen in plaats van het succes van Commander Shepard en die trilogie te kopiëren. Maar helaas is er toch een soort slechte fan-fictie uit komen rollen met allerminst memorabele personages en hilarische, in plaats van epische one-liners.

Mass Effect: Andromeda is bijna het toppunt van wisselvalligheid, wat het lastig maakt om er een cijfer op te plakken. Graphics, gameplay, replay, het ene moment is het geweldig, het andere moment verschrikkelijk. Het liefst zou ik de game aardige deelcijfers geven voor alle categorieën, maar dan mogen er wel een verhaal- en techniekcategorie bij, allebei met een dikke onvoldoende en daarom is het eindcijfer hier ook geen gemiddelde. Of je de game wilt oppakken, zal nogal afhangen van je tolerantieniveau voor glitches  en matig schrijfwerk, of je voorkeuren in open-wereld-games. Zelf ben ik als Mass Effect-fan vooral teleurgesteld en begon ik op een gegeven moment meer van de game te genieten als een soort B-film, die te vaak onbedoeld hilarisch slecht is. Maar of je daar nou vrolijk van wordt na je peperdure pre-order, nee. Ik moet dan ook echt, met pijn in mijn hart, zeggen dat ik tegenzin kreeg om deze game uit te spelen. Zeker gezien er afgelopen maand veel betere open-wereld-games uit zijn gekomen waar ik vele malen liever vertoef.

Deze review is geschreven door Martijn Hamerling.

 

Oordeel Mass Effect: Andromeda (PS4)

  • Graphics 75
  • Gameplay 60
  • Originality 80
  • Sound 75
  • Replay 80
  • Eindcijfer 70

Aantal keer bekeken: 7384 

Laagste prijzen voor Mass Effect: Andromeda (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Xor
Xor ( 34660   1480) 05-04-2017 00:57
Maybe I'm foolish, maybe I'm blind
Thinking I can see through this and see what's behind
Got no way to prove it so maybe I'm lying


I'm only human after all, I'm only human after all
Don't put the blame on me
Don't put the blame on me


I'm only human I make mistakes
I'm only human that's all it takes
To put the blame on me
Don't put the blame on me


I'm only human after all, I'm only human after all
Don't put the blame on me


*Je kan dit misschien een raar post vinden. Maar eigenlijk past deze songtekst op de game. En daarmee bedoel ik hoe de game op dit moment in z'n staat is.
avatar van Userverwijderd34
Userverwijderd34 ( 651 ) 05-04-2017 01:35
Quote:
Maybe I'm foolish, maybe I'm blind
Thinking I can see through this and see what's behind
Got no way to prove it so maybe I'm lying


I'm only human after all, I'm only human after all
Don't put the blame on me
Don't put the blame on me


I'm only human I make mistakes
I'm only human that's all it takes
To put the blame on me
Don't put the blame on me


I'm only human after all, I'm only human after all
Don't put the blame on me


*Je kan dit misschien een raar post vinden. Maar eigenlijk past deze songtekst op de game. En daarmee bedoel ik hoe de game op dit moment in z'n staat is.
Oh, daarom werd ie in de launch trailer gebruikt
avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 05-04-2017 01:36
Voor iedereen die het wilt weten: op de pc versie heb je geen last van rare verlichting (met een beetje goede pc) of bugs. In de 43 uur die ik nu heb gespeeld ben ik er 3 tegen gekomen wat me in totaal toch 5 minuten heeft gekost... de internet kritiek is zwaar overdreven.

De vorige Mass Effect delen heb ik in totaal 9 keer doorgespeeld (beste games ooit!). Dit deel is minder dan de andere delen. Dat komt met name omdat het verhaal en de interactie beter hadden gekund. Ik kan de game nog steeds aanraden als je de vorige delen ook leuk vond. Het is geen 10 maar wel een 8.
avatar van M Monster D
M Monster D ( 1374 ) 05-04-2017 02:39
Slecht schrijf werk, valt toch wel mee? Het is wat humoristischer maar dat past dan ook bij de character, je zegt het zelf, je bent geen specter meer, geen volledig getrainde militair.

Over de facial graphics ben ik het eens, het is jammer en kan beter, maar met alles wat er te doen valt is dat iets waar ik mezelf overheen kan zetten. Het enigste echt irritante zijn de bugs, in de eerste 50 uur (give or take) had ik nergens echt last van, daarna werd het wat buggy, maar nu de Story voorbij is geeft m'n game en het vechten op, kan geen side quests meer inleveren zonder dat hij vast staat. Hoop echt dat het gouw gepatched wordt.

De bugs zijn ontzettend zonde want de game zou anders echt geweldig zijn
avatar van OllieMrJ
OllieMrJ ( 29 ) 05-04-2017 04:14
Nou zie al waarom jullie een prijzen vergelijkings site zijn en niet een review site
Je zegt je kan maar 3 powers per keer gebruiken, Maar wist je dat je fav kan maken. Wel liefst 4 dus dan zit je al op 12 powers . Wilt pull and trow maar ook charge en nova nou switch je even met je gemiste weapon weel . Zijn dingen die je wel mag vernoemen als je een review schrijft. Raarste vind ik dat de gameplay een 60 krijgt aangezien dat het sterkste punt is van het spel... En snap dat mensen haten op de animaties en bugs en ben het daar mee eens. Maar wist je ook dat het spel nog geen 2 weken hier uit is en er donderdag al een update komt die een hoop van die bugs maken . En mensen kunnen wel zeggen dat het op dag 1 zo moest zijn maar welke game is tegenwoordig perfect op release ? En er word op zen minst iets aan gedaan. Is meer dan dat je kan zeggen over spellen zoals Skyrim, Fallout, GTA die na jaren na release nog steeds super veel bugs hebben maar bij die games de andere kant op word gekeken want ze hebben veel hype...
En zeg niet dat dit spel perfect is of de beste Mass Effect maar het is beter dan 9/10 reviews zeggen. En na mijn idee een goed BEGIN van een nieuwe Mass Effect saga!
avatar van Legendofxderp
Legendofxderp ( 480 ) 05-04-2017 09:49
Wachten op een price drop dus
avatar van Littlebigworld
Littlebigworld ( 1412 ) 05-04-2017 11:00
Volgens mij praat iedereen na zoals op andere reviewers.
Zo slecht is het totaal niet. Hoe langer je speelt hoe beter het wordt. Gelukkig lees ik reviews met een zak zout.
avatar van Azzwanker
Azzwanker ( 123 ) 05-04-2017 11:08
Quote:
Maybe I'm foolish, maybe I'm blind
Thinking I can see through this and see what's behind
Got no way to prove it so maybe I'm lying


I'm only human after all, I'm only human after all
Don't put the blame on me
Don't put the blame on me


I'm only human I make mistakes
I'm only human that's all it takes
To put the blame on me
Don't put the blame on me


I'm only human after all, I'm only human after all
Don't put the blame on me


*Je kan dit misschien een raar post vinden. Maar eigenlijk past deze songtekst op de game. En daarmee bedoel ik hoe de game op dit moment in z'n staat is.

Het liedje past helemaal niet bij de game. Ze hadden blijkbaar geen zin om een originele soundtrack uit te brengen! Wat een prtusers. Zoals ze deel 3 hebben afgesloten (het einde) zetten ze in het nieuwe deel voort.
avatar van MJB
MJB ( 4354   4) 05-04-2017 11:27
Quote:
Volgens mij praat iedereen na zoals op andere reviewers.
Zo slecht is het totaal niet. Hoe langer je speelt hoe beter het wordt. Gelukkig lees ik reviews met een zak zout.

Ik ook game is goed. Ik heb nu wel een major vastloper, maar wordt morgen met de patch 1.05 gefixed.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5341   20) 05-04-2017 11:54
Quote:
Wachten op een price drop dus
Als de game zonde van je geld is wanneer hij 60 euro kost, dan is ie ook nog steeds zonde van je geld wanneer ie 30 euro kost.

Met zoveel geweldige games die de laatste maanden zijn uitgekomen, waarvan meerdere inmiddels al richting 30 euro vallen, hoef je echt niet meer op de middelmatige games in de budgetbak terug te grijpen.

avatar van Jrz333
Jrz333 ( 14 ) 05-04-2017 12:32
Quote:
Volgens mij praat iedereen na zoals op andere reviewers.
Zo slecht is het totaal niet. Hoe langer je speelt hoe beter het wordt. Gelukkig lees ik reviews met een zak zout.

Dit.

Ik vind het juist een goede game. Je moet idd de game wat langer spelen want hoe langer je speelt hoe beter het word en er komen af en toe wat bugs voor maar dat bederft de gameplay niet.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 05-04-2017 14:05
Quote:
Maybe I'm foolish, maybe I'm blind
Thinking I can see through this and see what's behind
Got no way to prove it so maybe I'm lying


I'm only human after all, I'm only human after all
Don't put the blame on me
Don't put the blame on me


I'm only human I make mistakes
I'm only human that's all it takes
To put the blame on me
Don't put the blame on me


I'm only human after all, I'm only human after all
Don't put the blame on me


*Je kan dit misschien een raar post vinden. Maar eigenlijk past deze songtekst op de game. En daarmee bedoel ik hoe de game op dit moment in z'n staat is.

Is dat dat zeik lied van die raging boner man...god wat een kak..


Quote:
Volgens mij praat iedereen na zoals op andere reviewers..

Exact dit...Als de meute iets slecht of goed vind, durft bijna niemand een ander geluid te laten horen. Zie je iedere keer weer..Reviews zijn ook overbodig..
avatar van Jaina-Emily
Jaina-Emily ( 2012 ) 05-04-2017 15:15
Voor mij zal de trilogie altijd het hoogtepunt van gaming zijn.
Heb ze over alle 3 de platforms uitgespeeld. (Ook 3 keer de platinum)

Maar Andromeda kan me gewoon niet boeien.
De side-quests zijn verschrikkelijk traag, en eentonig.
En er zijn bijna geen story missies. En als die er al zijn dan zitten ze vol grafische mankementen, slechte animaties, licht etc.
Maar ook slecht gebruik van muziek, voor zover dat in de game zit..
Op een gegeven moment was er daadwerkelijk muziek en harde geluiden. En toen zei een van mijn squad-mates ''It's so quiet here, it's eerie'' de ironie..

Het voelt voor mij niet als een Mass Effect.
Want alle kleine details die de trilogie zo mooi maakte zitten er niet in.
Zoals de asari en haar stiefvader op Thessia, en het meisje en de Turian in het opvangcentrum op het Citadel
Het voelt als een onafgemaakte gerushte oppervlakkige open world game met wat aliens en dezelfde missies die je 100x moet doen om verder te komen voor 10 minuten story..
Want niet alle aliens van de trilo zitten er in..

Ook liepen ze te pronken dat het meer dialogen had dan de vorige games. En dat je squad meer diepgang heeft. Hier is ook niet van te merken. Ik praat na iedere missies met ze en ze hebben zelden iets nieuws te zeggen..

Gewoon meh. Dit is niet de Mass Effect die ik wou.
EA heeft zoals gewoonlijk de boel flink verkloot door Bioware wederom te haasten. Hopelijk kunnen ze er met patches en DLC alsnog iets van maken. Want de DLC van Mass Effect 2 en 3 waren ook zwaar episch. En voegde een hoop aan de games toe.

Dus das mijn mening. Kom maar op met jullie hooivorken en keyboards xD

P.S.
Waarom zien alle Asari (Peebee uitgezonderd) er hetzelfde uit.
Dezelfde dikke blauwe plofkop... Wtf happened
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 05-04-2017 15:52
Er is een behoorlijke hetze gaande richting Andromeda getuige ook heel Metacritic weer. Ik ben nu bijna bij het einde en heb alles gedaan wat er te doen valt en moet zeggen dat wanneet je een fan bent en niet in de negativiteit mee gaat er genoeg Mass Effect is om je te prima vermaken. Vooral de eerste 10 uur daar moest ik even doorheen bijten en ja er zitten hersenloze fetchy questen in die onnodig zijn ( zoals alle games tegenwoordig helaas maarja meer theoretische playtime ). Het is qua diepgang geen ME trilogie maarja de eerste game die dat niveau wederom haalt moet nog ontwikkeld worden. Erg benieuwd naar Destiny 2 want daar is de leadwriter van ME naartoe gegaan helaas. De multiplayer was in het begin erg laggy maar de laatste tijd beter.
avatar van Littlebigworld
Littlebigworld ( 1412 ) 05-04-2017 21:49
Meeste die het gespeeld hebben of bezig zijn vinden het super gaaf en boeiend
Jammer dat de mensen de reviewers napraten en game nog eens niet gespeeld hebben links laat liggen.
avatar van MatB20
MatB20 ( 1421   1) 05-04-2017 22:18
Ben best wel enthousiast geraakt door de gameplay beelden. Mochten mensen de game willen verkopen (PS4), neem hem graag van je over voor een goede prijs.
avatar van Quorumz
Quorumz ( 124 ) 06-04-2017 08:31
Speel hem al een tijdje maar vergeleken met ma2/3 lukt het me niet om in 1 ruk het hele spel te spelen. De menu structuur, de map knop (really geen knop die lopend of rijdend je map in 1x toont....), de ongelooflijke irritante radar (toon dan een pad hoe je rijdt) het ongelooflijke saaie rijden (na de 1e planeet leer je het wel en probeer je de travel points als een idioot te hebben) en dan heb ik het nog niet over de debiele hoeveelheid side missies die opkomen (en dan wordt er geklaagd over repititve side missies in mafia 3) en de journey structuur om dat te regelen gewoon troep is.. Om nog niet over buggy achievements te spreken.
Het is dat het hoofd verhaal interessant genoeg is om te ontdekken.. to boldly go where..euh als een pathfinder en ik zal vast het einde wel eens halen maar het gevoel van ma2/3 komt na 5 jaar ontwikkelen niet eens in de buurt
avatar van YvPot1988
YvPot1988 ( 11 ) 05-05-2017 17:26
Ik vond het wel een vermakelijke game