Monster Hunter Generations Ultimate (Switch)
78 100 1

Review Monster Hunter Generations Ultimate (Switch)

In 2016 kwam Monster Hunter Generations (MHG) <link naar review> uit op de Nintendo 3DS van ontwikkelaar Capcom. Deze game kreeg veel hoge cijfers, waardoor Capcom vast gedacht moet hebben dat het een goed idee zou zijn om een HD-port van deze game te maken voor de Nintendo Switch. Deze krijgt immers toch al genoeg ports, eentje meer of minder zou niet zo veel opvallen of wel? Is het een goede keuze geweest om Monster Hunter Generations Ultimate (MHGU) uit te brengen, of hadden ze het beter bij de 3DS-versie kunnen laten? Of is het een goedmakertje omdat Monster Hunter: World (MHW) niet op de Switch is uitgekomen?

Goed hunten is een kunst
In het kort is deze Japanse actie-RPG van de langlopende Monster Hunter-serie van Capcom weer volgens de klassieke formule opgebouwd: je moet simpelweg monsters hunten. Je begint met kleine monsters die niet zo veel van je vereisen, maar het worden er steeds grotere die een goede strategie en planning nodig hebben. Je hebt in MHGU veertien verschillende wapens, zes verschillende Hunter Styles (twee meer dan in MHG) en heel veel verschillende Hunter Arts. Je Hunter Style geeft je een bepaald voordeel in je speelstijl, bijvoorbeeld dat je heel hoog kan springen om monsters vanuit de lucht aan te vallen of dat je meerdere Hunter Arts kan hebben. Hunter Arts zijn speciale aanvallen die je kan doen, voor elk wapen weer verschillend. De combinaties die je hiermee kunt maken lijken dan ook wel eindeloos.

Als je nog nooit een Monster Hunter-titel hebt aangeraakt kan dit best overweldigend zijn. Gelukkig word je niet helemaal in het diepe gegooid en zit er een goede opbouw qua moeilijkheid in de game. Je moet wel alleen zelf actief op zoek naar informatie over de specifieke Hunter Styles en Hunter Arts, moet je er echt even in verdiepen. Voor Monster Hunter-veteranen kan de opbouw wat te langzaam gaan, zeker als je in het begin alleen nog maar queesten krijgt waarbij je paddenstoelen of bepaalde metalen moet gaan zoeken.

Verschil moet er wezen
Nou is MHGU niet een één op één port van MHG; het heeft voldoende toevoegingen gekregen, zoals de G-Rank die weer terug is en weer garant staat voor de lastigste missies. Natuurlijk zijn er extra monsters toegevoegd, net als nieuwe wapens, queesten, Hunter Styles, Hunter Arts, noem maar op.

Er zijn echter ook nadelen van een handheldgame die naar een groot scherm wordt geport, voornamelijk op grafisch gebied. De grastexturen lijken uitgerekt en zijn een doorn in het oog, helemaal als je weet dat de Switch veel meer in zijn mars heeft. Hier hadden ze bij Capcom wel wat meer aandacht aan mogen besteden. In handheldstijl is het nog te doen, maar op een groot scherm valt het tegen. Wel mag gezegd worden dat de game erg soepel draait, je zult namelijk niet snel framedrops tegenkomen. Ook werken de onlinefuncties naar behoren en zul je snel een groep vinden om mee te hunten.

You've cat to be kitten me right meow
Wat is een Japanse game zonder katten? Uiteraard zijn onze geliefde harige viervoeters goed vertegenwoordigd. In de Prowler Mode speel je zelf als kat (Palico). Dit vergemakkelijkt queesten waarbij je naar items moet zoeken, omdat je dan geen insecten netje of pikhouweel nodig hebt. Je kan natuurlijk ook gewoon je Palico met je mee hebben lopen, vechten en zoeken naar spullen als een fijne compagnon.

De Palico Ranch is erg kleurrijk, mooi vormgegeven en de kattenpuns vliegen je om de oren. Ook Bherna zelf, je dorpje en de centrale hub van de game, is in dezelfde vrolijke stijl neergezet, hoe tegenstrijdig het ook is met sommige gebieden waar je komt om monsters te verslaan. Hoewel de game grafisch niet fantastisch is, is de stijl wel erg mooi. Daarnaast is de muziek fantastisch goed, bijpassend en nostalgisch.

Maar de wereld dan?
Als je MHW hebt gespeeld en je zoekt iets vergelijkbaars voor op je Switch, dan moet je wel even goed in je achterhoofd houden dat de gameplay in World versimpeld is om het grotere publiek aan te trekken. Geen Hunter Styles, geen Hunter Arts, geen moeilijke leercurve. Wel prachtige graphics, dat dan weer wel, maar ga ervanuit dat je nog voldoende te ontdekken hebt met MHGU.

Als je een Monster Hunter-fan bent is het eigenlijk wel duidelijk dat je deze game moet hebben. Alle queesten, monsters, en verschillende speelstijlen die MHGU rijk zijn kunnen je makkelijk honderden uren bezighouden. Heb je MHG al op de 3DS gespeeld? Dan zul je je hier ook zeker mee vermaken; er is genoeg extra content toegevoegd aan deze game. Heb je MHW gespeeld? Dan is deze game iets voor jou als je niet vies bent van een wat moeilijker niveau. Heb je nog nooit een Monster Hunter-game gespeeld? Dan is deze game zeker iets voor jou als je in je achterhoofd houdt dat deze game een tijdsinvestering van je vraagt om dingen te leren, op te zoeken, te proberen, en te falen. Als je lekker ontspannend op de bank een uurtje wilt spelen, dan zal deze game al snel te moeilijk voor je zijn. Als je nu eenmaal door hebt hoe het werkt, dan zul je vanzelf merken dat je hier geen tientallen uren meer in stopt maar honderden uren.

Deze recensie is geschreven door Lisa Halman

Oordeel Monster Hunter Generations Ultimate (Switch)

• Graphics 60