Mortal Kombat 11 (PS4)
86 100 1

Review Mortal Kombat 11 (PS4)

Afgerukte hoofden, ledematen, ingewanden en natuurlijk heel erg veel bloed. Dat is waar Mortal Kombat bekend om staat. De nu al meer dan 20 jaar lopende serie heeft niet meer de controverse die het vroeger wel had.  Het geweld is nu soort van geaccepteerd in videospellen. In het nieuwste deel van de serie, Mortal Kombat 11 (MK11), heeft NetherRealm het geweld wel naar een nieuw hoogtepunt getild.

MK11 bevat veel gedetailleerd geweld en gaat erg ver. Het onthoofden van een personage is smerig genoeg toch? Nee, dachten ze bij NetherRealm. We kunnen ook de oogbal, afkomstig uit de schedel, voor de camera laten vliegen. Waarom? Gewoon omdat het kan! Er gaan nog geen 10 minuten voorbij in MK11 zonder enkele open botbreuken, onthoofdingen en vele liters bloed te vergieten. Dit alles wordt haarscherp in beeld gebracht. Grafisch is MK11 dik in orde en het bloed spat van je scherm.

Kronika
Natuurlijk gaat het niet alleen om het bloed. Mortal Kombat is natuurlijk een fighter. Fighters staan over het algemeen niet bekend om de goede verhalende modus. Studio NetherRealm liet al eerder zien in Injustice en de voorgaande delen van Mortal Kombat dat dit niet altijd het geval hoeft te zin. MK11 bevat een goed verhaal, echter is het wel een beetje voorspelbaar en zit er veel fanservice in. Het is wel kort; binnen zes uur ben je er wel doorheen. Kennis van de voorgaande delen van Mortal Kombat is eigenlijk wel een vereiste om te begrijpen wat er allemaal gebeurd is. In het kort komt het erop neer dat er een nieuwe slechterik genaamd Kronika is. Kronika wil een nieuw tijdperk beginnen en doet dit door allerlei tijdlijnen door elkaar te gooien. Dit heeft tot gevolg dat soms jongere versies van personages tegen oudere versies van zichzelf aan het vechten zijn. Het is fantastisch om te zien hoe dit soort absurdistische scenario’s bloedserieus worden genomen.

Kombat
Het gevechtssysteem van MK11 is zowel toegankelijk voor nieuwkomers als diepgaand genoeg voor veteranen van de serie. De easy fatalities uit Mortal Kombat X zijn verleden tijd, net zoals de X-ray aanvallen. Deze aanvallen konden gigantisch veel schade doen en waren gemakkelijk veelvuldig te gebruiken tijdens een gevecht. In plaats daarvan kunnen deze aanvallen alleen nog maar gebruikt worden als je personage bijna dood is. De aanvallen kunnen ook nog maar eenmaal per potje geactiveerd worden. Het is nu meer een soort laatste redmiddel, in plaats van iets dat je constant kunt gebruiken. Natuurlijk kunnen ze ook missen of geblockt worden.

Het vechten in MK11 voelt ook soepeler aan ten opzichte van het vorige deel. Combo’s rijg je relatief gemakkelijk aan elkaar. Er zijn heel veel verschillende aanvallen en manieren om schade te doen. De speciale aanvallen kunnen veel schade doen, maar door gebruik te maken van de rechterschouderknop kunnen gewone combo’s ook meer schade doen. Het gebruiken van de schouderknop zorg er wel voor dat je aanvalsmeter wat wordt verbruikt. Dit is ook veranderd ten opzichte van het voorgaande deel. De defensieve en offensieve meter kunnen op verschillende manieren gebruikt worden en geven je daardoor meer controle over het personage.

NetherRealm heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat MK11 zo toegankelijk mogelijk is voor iedereen. Dit blijkt alleen al uit de zeer uitgebreide tutorial modus die aanwezig is. Alle verschillende mechanieken, combo’s, en aanvallen worden hier haarfijn uitgelegd. Er zijn zelfs voor ieder van de 25 personages een eigen tutorial met specifieke combo’s om te oefenen en meester te maken.

Kustomisatie
Ieder van de 25 personages kan helemaal aangepast worden naar jouw wensen. Hier heeft NetherRealm veel overgenomen van hun eerdere titel Injustice 2. Je kunt bijvoorbeeld nieuwe stukken kleding en wapens voor de personages krijgen. Die kunnen allemaal een beetje invloed hebben op de gameplay, wat we natuurlijk al kennen vanuit Injustice 2. Verder kun je nog de speciale aanvallen van de personages aanpassen en zijn er andere begin- en eindfilmpjes voor de personages beschikbaar. Daar nog eens bovenop zijn er ook nog eens verschillende fatalities en brutalities te unlocken.

Wat dan wel tegenvalt is de volledig willekeurige manier waarop je deze items kunt krijgen. Het gros van de items kun je krijgen in de Krypt. In deze modus loop je in third-person door de Krypt, waar erallerlei kisten zijn die je open kunt maken, waar verschillende items in kunnen zitten. Deze kisten kosten een bepaalde hoeveelheid Kombat Koins. Deze Koins verdien je door het spel te spelen. Maar de willekeur aan items die je krijgt uit de kisten is zo groot dat zelfs na een uur kisten opengemaakt te hebben ik nog steeds nagenoeg geen nieuwe items had gekregen voor mijn favoriete personages. Het concept van rondlopen en af en toe een simpele puzzel oplossen is leuk voor de afwisseling. Dit is wat je naast het openmaken van kisten doet in de Krypt, maar de complete willekeur aan beloningen uit de kisten maakt het toch een beetje een teleurstelling. Natuurlijk kun je het proces van het verkrijgen van Kombat Koins versnellen met microtransactions en daarmee je kansen op items die je wel wilt verhogen. Maar dit hoeft natuurlijk niet. Die keuze is aan jou.

Injustice 2 zie je ook terug in andere modi van MK11. De Towers of Time zijn eigenlijk gewoon de multiverse gevechten uit Injustice 2, waarbij de towers constant veranderen en er altijd andere gevechten voor je klaarstaan. De AI-gevechten uit Injustice 2 zitten ook in MK11. Hierbij stel je een eigen team van 3 vechters samen en deze nemen het dan op tegen 3 vechters van iemand anders. Hierbij kun je lekker experimenteren met alle move sets voor de personages en dit maakt het een lekker tijdverdrijf. Natuurlijk zijn de klassieke towers ook van de partij en is er een online modus. De online modus in MK11 werkt uitstekend. Online spelen voelde bijna hetzelfde aan als offline spelen, wat natuurlijk verwacht mag worden. Echter is dit zelden het geval en mag dit toch als een pluspunt gezien worden.

Konclusie
MK11 is uiteindelijk gewoon een goede game, met een uitstekend gevechtsysteem, een goede tutorial en dito verhaal. Het bevat alles wat een goede fighter moet hebben. Het leentjebuur spelen bij Injustice 2 zorgt ervoor dat er meer mogelijk is in het aanpassen van je personage naar jouw smaak. Ook al moet NetherRealm misschien een beetje oppassen dat hun twee series niet te veel op elkaar gaan lijken. Er zijn genoeg modi om te spelen en het online gedeelte staat als een huis. De manier van items verkrijgen in de Krypt valt een beetje tegen met de willekeur, maar dit mag de pret echt niet drukken voor een verder zeer goede game.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Oordeel Mortal Kombat 11 (PS4)

• Eindcijfer 86