Need for Speed: Most Wanted (PC)
85 100 1

Review Need for Speed: Most Wanted (PC)

Need for Speed: Most Wanted is alweer het tiende deel in de befaamde Need for Speed reeks. Na Need for Speed Underground 1 en 2, twee games die vooral op het tunen van je auto gericht waren, komt EA nu met Need for Speed: Most Wanted. Het spel mengt het tunen van NFSU 1 en 2, met de politie achtervolgingen van de eerdere delen. Of dit goed bij elkaar past lees je in mijn review.
Het tunen van je auto is in Need for Speed Most Wanted wat minder nadrukkelijk aanwezig dan in NFSU 1 en 2. De grootste nieuwe feature van Most Wanted is de terugkeer van de politie achtervolgingen. Je kunt nu dus niet meer ongestraft door de straten van Rockport gaan racen. Het verhaal lijkt weer erg veel op de eerdere delen. Jij bent een ervaren straatracer die in een nieuwe stad arriveert. Hierin neem je het op tegen de # 15 van de zogenaamde Blacklist. Als je hem verslaat kom je een stapje dichter bij de # 1 positie. Al snel blijkt dat je tegenstander aan je auto heeft gezeten en je verliest de race. Je raakt je auto kwijt en bent weer terug bij af. Maar de lieftallige Mia ( gespeeld door model Josie Maran ) helpt je bij het vinden van een nieuwe auto. Razor ( de vormalig # 15 op de Blacklist waar je net van verloren hebt ) heeft met jou auto de koppositie overgenomen in de Blacklist en jij moet nu proberen om hem van de troon te stoten. Dit verhaal wordt allemaal mooi vertelt in fantastische cut-scenes waarin echte personen en geanimeerde achtergronden worden gebruikt. Dit is erg mooi uitgewerkt en is erg origineel. Het verhaal wordt weer wel met de nodige overdrevenheid vertelt maar dat past hier wel bij.

Ook de politie zal een grote rol spelen in het verhaal van Need for Speed: Most Wanted. Door Bounty punten te verzamelen wordt je een steeds belangrijkere prooi voor de politie. En naarmate je meer Bounty hebt zul je ook meer tegenstand krijgen van de politie, doormiddel van helikopters, SUV’s en Roadblocks. Maar er zijn ook de nodige hulpmiddelen voor het kwijtraken van de politie. Zo zijn er de zogenaamde Pursuitbreakers. Dit zijn objecten zoals een watertoren of een gebouw in aanbouw, waar je dan tegenaan moet rijden waardoor de achtervolgende politieauto’s al het puin op zich krijgen. Een handige manier om de politie snel af te schudden. Ook zijn er speciale verstopplekken waardoor je de politie sneller kwijt bent. Hierdoor wordt het wel een stuk makkelijker gemaakt en dat is toch wel jammer. Het rijden zelf is niet veel veranderd ten opzichte van de eerdere delen. Toch merk je wel dat het een beetje op Burnout gaat lijken. Zo zijn de crashes wat spectaculairder en is er zelfs enige vorm van schade te bekennen. Ook is de Speedbreaker toegevoegd. Hierdoor vertraagt het spel voor enkele seconden zodat je die lastige bocht wat beter door kunt gaan.

Op audio-visueel gebied is Need for Speed Most Wanted ook met de tijd meegegaan. Vooral grafisch is het een lust voor het oog. Het snelheidsgevoel is erg mooi en de verschillende auto’s en omgevingen zijn prachtig in beeld gebracht. Een minpuntje is wel dat alle races overdag afspelen, soms lijkt het wel of alles tegelijk op de zelfde dag, op het zelfde tijdstip afspeelt. Ook ziet het er allemaal hetzelfde uit, diezelfde donkere, bruine tint. De verschillende tune mogelijkheden zijn wel weer mooi gedaan, al is het wat minder uitgebreid als de Underground-serie. Je hebt nu minder keus en ook zijn dingen als Neon weggebleven. De stad zelf is ook vrij leeg. Je kunt er een beetje in rond rijden maar meer als af en toe de politie op je dak zul je niet krijgen. Qua audio is Most Wanted wel top. De muziek is een leuke mix tussen Rock en Hip-Hop. Ook de auto’s klinken niet allemaal hetzelfde maar hebben hun eigen ROAR!!

Samengevat is Need for Speed Most Wanted een uitstekende game. De combinatie van politie achtervolgingen en het tunen van je auto is erg goed uitgewerkt, al is het verhaal iets té overdreven. Afgezien van een paar kleine minpuntjes is Need for Speed Most Wanted de beste uit de serie en zeker een aanschaf waardig.

De game is door Tommie gereviewed

Oordeel Need for Speed: Most Wanted (PC)

• Graphics 91