Nioh 2 (PS4)
90 100 1

Review Nioh 2 (PS4)

In 2017 kwam Team Ninja met NioH. Op het eerste oog leek dit een Dark Souls kloon met een Gerald of Rivia look-a-like in de hoofdrol. Dat oordeel was wel iets te snel. Het nam zeker elementen over van de Dark Soulsserie, maar gooide daar een hele eigen saus overeen. Dit zorgde ervoor dat het toch een heel ander spel is. Uiteindelijk was NioH een fantastische game en dit spel krijgt nu, drie jaar later, een vervolg met NioH 2. Of dit deel net zo goed is als het vorige zal moeten blijken.

Het eerste wat ik moet zeggen is dat NioH 2 voornamelijk meer van hetzelfde is. De franchise heeft zichzelf niet opnieuw uitgevonden, maar bouwt voort op het voorgaande deel. Hier is natuurlijk helemaal niets mee. Waarom iets aanpassen als het al goed werkt? NioH 2 bevat dan voornamelijk verbeteringen en juist deze maken van NioH 2 een beter spel dan zijn voorganger.

Shiftlings
Het verhaal van NioH 2 is heel anders dan dat van het eerste deel. Dit keer creëer je een eigen personage en zit je dus niet vast aan één personage. Jouw personage maak je gelijk aan het begin van het spel door middel van een zeer uitgebreide editor, waarin jij je personage tot in de kleinste details kunt aanpassen. Mocht je er later toch niet tevreden mee zijn, dan kun je hem alsnog aanpassen naar jouw wensen. Dit zorgt ervoor dat het verhaal persoonlijker wordt in plaats van de vendetta die William had in het eerste deel.

Jouw personage is een Shiftling. Je bent half mens en half Yokai. Het voordeel van een Shiftling zijn is dat je zeer krachtige Yokaiaanvallen kunt gebruiken, maar zonder training raak je gemakkelijk de controle kwijt. Tijdens een van de gevechten waarin je de controle kwijtraakt word je gekalmeerd door een man met een Spirit Stone. Tokichiro is zijn naam en hij stelt voor om samen te werken. Veel weten jullie niet over deze stenen, maar jullie trekken samen door Japan om meer stenen te vinden en meer kennis op te doen over deze mysterieuze stenen.

De structuur van het spel en de manier waarop het verhaal verteld wordt is vrijwel gelijk aan het eerste deel. NioH 2 heeft nog steeds een missiestructuur met vrij lineaire gebieden. De gebieden zijn nu echter veel minder lineair en er is meer ruimte voor verkenning. Er zijn veel meer shortcuts te vinden en sommige paden leiden naar kleine gebieden waar sterke vijanden betere wapens, kleding en andere items bewaken. In vergelijking met het vorige deel zijn de hoofdmissies over het algemeen iets gemakkelijker, maar de zijmissies zijn daarentegen een stuk moeilijker. Deze zijn natuurlijk optioneel en kun je links laten liggen.

Ki management
Het vechten zal voor nieuwkomers in de serie wel even wennen zijn. NioH 2 heeft aan het begin een korte tutorial, maar gaat er wel een beetje vanuit dat je bekend bent met het gebruikte systeem. Je heb drie verschillende standen voor je wapen: Laag, midden en hoog. Met een verandering van stand veranderen de aanvallen van het wapen. Van langzamere aanvallen met meer schade tot snellere aanvallen met minder schade. Hierin zit dus voldoende variatie en kun je genoeg experimenteren. Naast de drie verschillende standen van je wapen heb je de keuze uit negen verschillende wapens, waarbij de Dual Hatchets en de Switchglaive nieuw zijn voor NioH 2. Hiermee heb je dus genoeg keuze en kun je een wapen gebruiken die bij jouw speelstijl past.

Tijdens het vechten verdien je natuurlijk vaardigheidspunten die je kunt gebruiken om jezelf of je wapen sterker te maken. Je krijgt alleen vaardigheidspunten voor het wapen waar je mee vecht. In plaats van het soms verwarrende menu van het origineel om de vaardigheidspunten te besteden, is er nu gekozen voor een raster met bolletjes. Dit systeem wordt vaker gebruikt in RPG’s en maakt het geheel een stuk overzichtelijker. Ieder wapen heeft zijn eigen raster, naast het raster voor je personage en voor je Shiftlingvaardigheden. Deze boom verbetert je Yokaigerelateerde vaardigheden en weerstanden.

Net zoals in het voorgaande deel is het beheren van je Ki oftewel uithoudingsvermogen van levensbelang. Je kunt tijdens een aanval gelijk weer een deel van je Ki terugkrijgen door een Ki Pulse uit te voeren. Hiervoor moet je op het juiste moment op een knop drukken. Vijanden maken ook gebruik van Ki en als je hun Kibalk leeg krijgt kun je een sterke aanval doen, waardoor de vijand vaak het loodje legt.

NioH 2 maakt het omgaan van je Ki moeilijker. In het eerste deel konden vijanden Yokai Realm achterlaten. Dit zijn een soort van plassen, welke ervoor zorgen dat je Ki minder snel terugkomt. Nu zijn het niet alleen maar plassen, maar zijn er gebieden die de Dark Realm worden genoemd. Naast dat het binnentreden van een dergelijk gebied ervoor zorgt dat je Ki minder snel terugkomt, kunnen vijanden nog steeds Yokai Realms veroorzaken. Hierdoor wordt het beheren van je Ki nog belangrijker. Het doden van een specifieke Yokai zorgt ervoor dat de Dark Realm verdwijnt en de overblijvende Yokai hebben dan geen Ki meer of gaan zelfs dood.

Gelukkig ben je een Shiftling en kun je gebruik maken van een zogenaamde Yokai Shift. Het absorberen van Amrita(de punten die je gebruikt om te levelen) vult een balk, die wanneer hij vol is gebruikt kan worden om te veranderen in een van drie verschillende Yokaivormen. Iedere vorm specialiseert zich in een andere gevechtsstijl. Dit zorgt voor nog meer variatie in de gevechten, want iedere vorm heeft zijn eigen manier van aanvallen.

Als je dan een Yokai verslagen hebt laten sommigen Soul Cores liggen. Iedere Soul Core is meestal de kenmerkende aanval van de door jou verslagen Yokai. Dit geldt ook voor eindbazen. Deze Soul Cores kun je vervolgens zelf gebruiken om de aanvallen te doen, wat nog een laag aan het vechten toevoegt. De aanvallen verkregen uit de Soul Cores zijn altijd erg spectaculair en kunnen in specifieke situaties zeer doeltreffend zijn.

Er is hulp
Mocht je het met al deze mogelijkheden toch nog moeilijk hebben om de ultieme Shiftling te worden, dan kun je altijd gebruik maken van de online functionaliteiten. Net zoals in het eerste deel kun je andere spelers oproepen om je te helpen. NioH 2 heeft een nieuwe optie dat het systeem met de graven uit het voorgaande deel uitbreidt. In de eerste NioH waren er rode graven waar er een speler was doodgegaan. Je kon een wraaklustige versie van deze speler oproepen om te verslaan. Als je deze versloeg dan kreeg je wat van zijn uitrusting. Nu kun je ook blauwe graven achterlaten voor andere spelers. Als je de persoon uit een blauw graf oproept dan helpt hij jou bij het vechten. Op deze manier kun je andere spelers helpen.

Op het eerste gezicht lijkt NioH 2 misschien meer van hetzelfde en dat klopt ook wel. NioH 2 omarmt alles wat het voorgaande deel goed maakte en verbetert sommige aspecten en zorgt voor meer variatie in hoe jij het spel wilt spelen. De elementen die de eerste NioH zo fantastisch maakten, gecombineerd met een beter verhaal, meer opties om je gevechtsstijl te personaliseren en betere gebieden maken van NioH 2 een beter spel dan het eerste deel.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Aantal keer bekeken: 7750

Laagste 3 prijzen voor Nioh 2 (PS4)