Onrush Day One Edition (PS4)
67 100 1

Review Onrush Day One Edition (PS4)

Op het eerste gezicht zou je het niet zeggen, maar racegames zijn heel goed te combineren met andere genres. Denk maar eens aan de Destruction Derby-serie, waarbij je een soort Battle Royale kan spelen (welke auto blijft het laatst overeind). En recenter zagen we ook de koppeling met voetbal in Rocket League. Nu komt daar Onrush bij. Een racegame die zich het beste laat vergelijken met de teambased multiplayer modes in first person shooters. Maar weet Onrush hier een winnende combinatie neer te zetten of schiet het op beide fronten te kort?

Zoveel mogelijk beuken
Voor mij persoonlijk kwam Onrush redelijk uit het niets tevoorschijn. Codemasters had kort voor de release een bèta georganiseerd, maar daarvoor had ik er eigenlijk nog helemaal niet van gehoord. En nu kon ik toch al met de volledige versie aan de slag om te ontdekken wat Onrush te bieden heeft. Onrush is dus een racegame, maar niet eentje waarbij je bezig bent om de snelste tijd neer te zetten. Althans, niet op de klassieke manier. In plaats daarvan word je met je teamgenoten en een rivaliserend team op een track gedropt en moet je proberen om als team de overwinning binnen te slepen. Dit doe je over het algemeen door zoveel mogelijk tegenstanders van de baan te beuken en te zorgen dat je zelf niet ergens tegen een muur of tegenstander tot stilstand komt.

En dat is niet altijd even makkelijk, want het gaat allemaal razendsnel en ondertussen gebeurt er heel veel op je scherm. Motoren en diverse varianten racewagens (met elk hun eigen unieke kenmerken) vliegen door het beeld. Naast de voertuigen van de spelers rijden er ook nog AI-deelnemers rond. Deze dienen als makkelijke doelwitten om takedowns op uit te voeren en je boostmeter te kunnen vullen. Dit werkt best wel goed, want het geeft je net wat meer mogelijkheden om deze boostmeter te vullen en daarmee je tegenstanders bij te houden.

Multiplayer madness
De game heeft een singleplayer campaign, maar eerlijk gezegd voelt die vooral als een heel uitgebreide tutorial. Je wordt bij de meeste races namelijk verplicht om uit één of twee voertuigen te kiezen, zodat je kennis kan maken met de voor- en nadelen. Daarnaast worden ook de verschillende modes aan je voorgesteld en uitgelegd. Onrush kent in totaal vier verschillende modes: Overdrive, Switch, Lockdown en Countdown. Overdrive is de meest kenmerkende mode, want hier is het de bedoeling om zoveel mogelijk te beuken en te stunten. Daarmee bouw je boost op en zodra je die inzet verdien je punten voor het team. Het team dat als eerste de boostmeter vol heeft, heeft gewonnen.

Persoonlijk vond ik dit verreweg de leukste mode, omdat het draait om het pure beukwerk en je daardoor constant op moet letten. Bij Switch krijgt elke speler een aantal levens. Ga je kapot dan moet je verplicht een ander voertuig kiezen dan je had. Na drie keer ben je af en het team dat als laatste overeind staat kan de overwinning vieren. Lockdown lijkt heel erg op King of the Hill. Er beweegt namelijk een cirkel over het parcours en je moet met zoveel mogelijk teamgenoten die cirkel in controle houden. Als je dat lang genoeg volhoudt, gaat de ronde naar jouw team. Als laatste is er nog Countdown, waarbij je door een serie poortjes moet rijden. Er loopt een teller af en elke keer dat je door een poortje rijdt, krijgt jouw team er een beetje tijd bij.

Takedowns
De verschillende modes staan garant voor een goede pot actie, waarbij de vonken volop in het rond zullen vliegen. Vooral bij Overdrive en Switch is het een genot om met elkaar te proberen het andere team te slim af te zijn. De andere twee modes komen echter niet echt lekker uit de verf. Bij Countdown voegt het bijvoorbeeld niet veel toe om als eerste door de poortjes te rijden. Hier geldt namelijk: Hoe meer auto's er door een poort zijn gereden, hoe breder de poort wordt. Dat betekent dat het veel interessanter kan zijn om met je team iets achter de voorste spelers te rijden, zodat je makkelijker door de poort komt en dus meer secondes kan verdienen.

De mode Lockdown voelt dan weer erg geforceerd. Het is namelijk heel erg onnatuurlijk om je auto in een bewegende cirkel te moeten houden zonder voluit gas te geven. En zodra je in die cirkel rijdt, ben je ook nog eens een makkelijk doelwit voor de andere spelers. Dat gezegd hebbende, het is niet allemaal slecht hoor. Het is heerlijk om takedowns uit te voeren in Onrush. Een goed geplaatste beweging opzij of zelfs een goed getimede sprong kan je mooie takedowns opleveren en dat geeft toch een goed gevoel! Soms voelden de takedowns wel wat willekeurig en kon zelfs de herhaling me niet duidelijk maken waarom ik nu precies was uitgeschakeld, maar gelukkig heb ik dit niet al te vaak meegemaakt. Hopelijk kan Codemasters dit nog een beetje gladstrijden.

Teamspel in je eentje
De races in Onrush leveren dus veel actie en plezier op, maar toch kon ik me er niet aan onttrekken dat het toch wel vrij snel ging vervelen. Onrush voelt als een game die je even oppakt om een paar potjes te doen om hem daarna weer aan de kant te leggen voor een andere game. Daar komt bij dat de game zegt te draaien om teamspel, maar in de praktijk kon ik daar weinig van merken. Met een groep onbekende spelers is teamspel ver te zoeken. Bepaalde wagens kunnen tijdens hun boost voordelen bieden voor spelers die in de buurt rijden en dat zag ik wel regelmatig gebeuren. Maar om nou te zeggen dat er bepaalde tactieken werden uitgevoerd, dat was nooit aan de orde.

Onrush lijkt daarbij soms zelf ook een beetje in een spagaat te zitten. Want aan de ene kant is het een teamspel, maar toch zie je aan het einde van elke pot welke individuele spelers het best gescoord hebben. Dat voelt toch een beetje vreemd voor een game waarbij zoveel om teamwork zou moeten draaien. En dan ligt Onrush ook nog eens voor de prijs van een volledige game in de winkels. Geen zacht prijskaartje, niet gratis bij PS Plus of Xbox Live. En dat prijskaartje vind ik eigenlijk nét te hoog voor wat de game op dit moment te bieden heeft.

Met Onrush heeft Codemasters een eSports-achtige racegame neergezet die soms niet helemaal lekker uit de verf komt, maar over het algemeen genoeg plezier en voldoening weet te bieden. Er zit mijns inziens helaas nog net wat te weinig content in om hier op dit moment meer dan 30 à 40 euro voor neer te leggen. Als Codemasters de komende tijd de game verder uit gaat breiden, hier en daar wat tweakt en de prijs nog iets laat zakken, dan kan dit zeker een aankoop waard zijn. Voor nu zou ik het geld echter bewaren voor bijvoorbeeld een van de vele potentiële toppers die tijdens de E3 zijn aangekondigd.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel Onrush Day One Edition (PS4)

• Replay 55