Overlord II (Xbox360)
75 100 1

Review Overlord II (Xbox360)

‘For the Eúverlooooord!’ schalt het door de speakers. Tijd voor een nieuw deel in de Overlord serie. De eerste Overlord heb ik drie keer doorgespeeld, mede om de meeste achievements te kunnen scoren. Deel 1 stond voor originaliteit, humor en redelijk unieke gameplay. Tijd om opnieuw ten strijde te trekken!

Overlord 2
Overlord 2 is groter, beter en humoristischer dan zijn voorganger, kortom alles wat je van een sequel mag verwachten. De graphics hebben een flinke tweak gekregen en dat is vooral te merken wanneer je door de verschillende gebieden reist. Er is dit keer veel meer vegetatie, in de jungle staan overal planten en leuke details zijn toegevoegd als vruchten die van een boom vallen als je er tegen aan slaat. Ook de steden zijn gevuld met vlaggetjes, potten, kraampjes, lichtjes, etc. Dit alles creëert een levendige sfeer en wordt zonder al te veel slowdown weergegeven. De omgevingen zijn ook een stuk grootser opgezet, je zit soms toch wel even met een gevoel van voldoening, wanneer je door een gebied heen mag gaan ploeteren! Een goed voorbeeld is het elvengebied waar je op een boot aan komt gevaren. Je moet een gigantische poort zien te openen. Hiervoor moet je 4 zogenaamde key stones terug op een plek zetten. Op zee zie je waar ze moeten staan, maar voor elke keystone moet je eerst een eiland doorkruizen om op de plek van de keystone te komen. Erg gaaf gedaan.

Het verhaal is gelijk aan het origineel, ook deze keer moet je weer de big bad evil Overlord worden die iedereen vernietigd. Er is echter nog een andere weg, hierbij maak je iedereen tot jouw slaaf in plaats van dat je iedereen uitmoord. Dit kan beide zijn voordelen hebben. Wanneer je bijvoorbeeld een stad uitmoord krijg je enorm veel energiehoeveelheden die je kunt gebruiken om minions op te wekken. Deze boost is echter maar van korte duur omdat uiteindelijk iedereen dood is.
Wanneer je een dorp tot je slaaf maakt, krijg je weinig energie orbs in ene keer, maar op de lange duur blijven de dorpelingen deze wel voor je genereren. Op lange termijn kun je zo je Minion leger uit blijven breiden

Ga je voor de snelle fiks of de lange termijn voorraad, de keuze is aan jou. Afhankelijk van jouw speelstijl wordt je kasteel donkerder, of juist net iets nobeler en lichter. Dit keer zijn het overigens de Romeinen die flink op de hak worden genomen. Het doet een beetje aan Asterix en Obelix denken. Leuk is dat je op een gegeven moment langs de wastelands komt van de oude toren uit deel 1.

Wat is overlord?
Voor diegene die deel 1 nooit heeft gespeeld, komt de gameplay op het volgende neer. Jij bent de Overlord, een persoon zonder gezicht die de wereld wil domineren.

De Overlord heeft een paleis in de onderwereld. Je paleis is je basis en lijkt in het begin van het spel meer op een ruïne dan een echt paleis. Naarmate het spel vordert kun je het paleis met verschillende accessoires steeds verder uitbouwen tot een indrukwekkend kasteel. Hier komen je minaressen om de hoek kijken, waar je er in totaal 3 van kunt krijgen. Vanuit hun kun je accessoires kiezen om je toren mee te verrijken. Vanuit je toren heb je ook toegang tot de vele gebieden die je doorkruist.

Onder in je toren wonen je Minions. De Minions zijn als het ware jouw slaafjes. Er zijn vier soorten Minions met elk verschillende attributen. De Minions volgen jou overal waar je gaat en je bestuurt ze indirect met je rechter stick. Bestuur je ze niet, dan lopen ze trouw mompelend en soms vrolijk zingend achter je aan de wereld door.

Wolfie! You wanna be my fliend?
In het tweede deel staan de humor en de Minions weer duidelijk centraal. Het wordt al gauw duidelijk dat Overlord geen taboe’s als zeehondjes knuppelen uit de weg gaat, ook Greenpeace komt nog even langs in de vorm van groene elfen die de zeehondjes proberen te redden. Ook de woordenschat van de verschillende Minions is flink uitgebreid, wat er voor zorgt dat je vaak met een glimlach het spel doorspeelt.

Elke minion is deze keer ook minder inwisselbaar dan voorheen. Elke Minion heeft nu een eigen naam en wanneer eentje het leven heeft gelaten op het strijdveld, kun je bij de ‘Grim Minion’ hem reviven. Het kost je wel wat, maar je geliefde Minion hoef je nooit meer voor eeuwig te missen. Daarnaast zijn de minions nu mobieler, ze kunnen namelijk gebruikmaken van zogenaamde Mounts. Bijvoorbeeld een wolf of spin, deze brengen tegelijkertijd nieuwe soorten puzzels en uitdagingen met zich mee.

Ook een nieuwe toevoeging is dat je, zo nu en dan, zelf in een Minion kan veranderen en gebieden moet doorkruisen. Deze sessies duren meestal niet langer dan een kwartier, maar zijn een leuke afwisseling op het dagelijkse overnemen van de wereld met de ouwe trouwe Overlord.

Sheepies
Veel verbeteringen en kleine vernieuwingen dus. Gek genoeg lijkt het alsof Triumph echter in het geheel niet heeft gekeken naar mogelijke verbeteringen op het gebied van gameplay. Zo had je in deel 1 had je nog wel eens problemen met de camera. Dit kwam doordat je met de rechter stick zowel je Minions bestuurde, als je eigen camera. Hierdoor gebeurde het nog wel eens dat je je Minions de afgrond instuurde, terwijl je de camera wilde draaien. Gek genoeg lijkt dit één op één overgenomen te zijn in deel 2.

Ook het onlogische targeting system is terug van weggeweest. Met de rechter trigger kun je automatisch locken op een vijand, een gewoon kistje, Minion groep, of Minion Burrow (bron waar je Minions uithaalt). Dit lijkt een simpele functie, maar is redelijk slecht uitgewerkt. Wanneer je bijvoorbeeld op een vijand wilt locken, richt je target opeens op een kistje etc. Dit is geen probleem als het rustig is, maar in een gevecht kan dit allemaal aardig frustrerend werken. Mede als je in gedachte neemt dat de checkpoints weer slecht zijn geplaatst. Zo moet je soms een aardig stuk opnieuw doen, voor je weer bent waar het mis ging.

Verder heb je ook nog magie aanvallen die je met een uitgebreide knoppencombinatie kan toepassen. Leuk gedaan, het zat ook in het vorige deel, maar deze aanvallen hoef je eigenlijk allemaal niet te gebruiken. Gewoon hakken en slaan werkt in de meeste gevallen veel effectiever. Je magieaanvallen staan ook niet op je scherm vermeld en het wordt niet duidelijk gemaakt hoeveel schade je aanvallen aanrichten. Dit zorgt voor een gevoel van overbodigheid.

Minder zonneschijn
Naast bovengenoemde puntjes zijn er nog een paar andere dingen die jammer zijn. Zo zijn er geen nieuwe minions en schittert de Arena door afwezigheid. De Arena was een plek in je toren waar je alle vijanden opnieuw kon inmaken, ter afwisseling van het grote avontuur was dit altijd erg vermakelijk. Ook zorgde dit er voor dat je vaak naar je toren ging, dit doe je nu minder vaak. Daarnaast lijkt deze versie nog lineairder als zijn voorganger en als je terug gaat om gemiste items te scoren, zijn alle vijanden in een gebied verdwenen, dit zorgt er voor dat saaiheid soms kan intreden.

Toch adviseer ik je om door te spelen, want het laatste gedeelte van Overlord 2 is weer als vanouds en erg tof in elkaar gezet.

Multiplayer
Ook de multiplayer is weer terug. De modes zijn Survival, Plunder en een soort van Deathmatch. In survival werk je samen om golven van vijanden te overleven, in plunder vecht je tegen elkaar en moet je zoveel mogelijk goud zien te werven uit het level. In deathmatch moet je jouw Minions zo snel mogelijk bewapenen en ten strijde trekken tegen de andere Overlord. Dit alles is één tegen één.
Het zijn leuke aanvullingen op de singleplayer, maar er zijn weinig mensen die dit online spelen, daarnaast is het zo dat het veel leuker zou zijn geweest als je dit 2 vs 2 kon doen of 1 vs 1 vs 1 vs 1, zodat je een soort Battle Royale kreeg. Helaas is dit ook in Overlord 2 nog niet het geval. Deze game moet je dus echt scoren voor de uitgebreide singleplayer campaign.

Het kopen waard?
Overlord 2 is beter dan deel 1, toch voelt de game als Overlord deel 1.5. Dit gevoel krijg je door de foutjes die weer terug zijn uit het origineel en door de relatief weinig vernieuwingen die door zijn gevoerd. Dit voelt als de titel die deel 1 mogelijk had moeten zijn.

Heb je nooit een game uit de Overlord serie gespeeld, dan is dit wel een hele toffe en unieke game. Het verhaal is vergeetbaar, maar de gameplay en de Minions moet je gewoon een keer ervaren hebben. Het is dan allemaal nog nieuw voor je, terwijl veteranen veel al wel eens gezien hebben.
De game is echter zeker niet slecht en zeker vermakelijk, alleen is er weinig om voor terug te komen als je de singleplayer eenmaal hebt doorlopen. Toch is de game zeker niet slechter dan zijn voorganger. For the Eúúúverlooord!

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel Overlord II (Xbox360)

• Sound 79