Pokemon Mystery Dungeon: Rescue Team DX (Switch)
60 100 1

Review Pokemon Mystery Dungeon: Rescue Team DX (Switch)

Ik denk dat iedereen zich deze vraag wel eens heeft gesteld bij het kijken van een Pokémon-aflevering: Hoe is het om een Pokémon te zijn? Die vraag wordt beantwoord in Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX voor de Nintendo Switch. Eigenlijk was de vraag veertien jaar geleden al beantwoord, Rescue Team DX is namelijk een remake van Red Rescue Team en Blue Rescue Team. Deze twee waren uitgegeven voor de Game Boy Advance en de Nintendo DS. Nu zijn ze bij elkaar gebracht in Rescue Team DX en zijn ze speelbaar op de Nintendo Switch. Of het nog steeds (of voor het eerst) leuk is om een Pokémon te zijn zal moeten blijken.

Persoonlijkheidstest
Voordat je een Pokémon wordt in de Mystery Dungeon-spellen wordt er eerst een persoonlijkheidstest afgenomen. Aan de hand van jouw antwoorden rolt er een Pokémon uit die volgens het spel het beste bij jouw karakter past. In mijn geval was dat Eevee. Hierna kon je toch nog kiezen, dus ik ben Totodile geworden en samen met mijn partner Cyndaquil vormden wij het reddingsteam ‘’Fluffehs’’.
Aan het verhaal en de gameplay is weinig veranderd sinds de DS- en GBA-spellen. Jij bent als mens veranderd in een Pokémon en komt er naarmate het verhaal voortkabbelt achter waarom dat gebeurd is. Het verhaal is erg luchtig geschreven en is niet noemenswaardig.  Je zit dus in een reddingsteam en je gaat op missies om Pokémon in nood te redden. De missies leiden je naar willekeurig gegenereerde kerkers waarin je vijanden verslaat en schatten vindt, naast het redden van de Pokémon natuurlijk. De gevechten en het bewegen van je Pokémon gaat via tegels. Iedere keer dat jij beweegt, bewegen de vijanden ook. Hetzelfde geldt in een gevecht. Als je aanvalt kunnen de vijanden bewegen of aanvallen. Iedere Pokémon heeft net zoals in de normale Pokémon-spellen vier verschillende aanvallen. Er zijn allerlei items die je kunt gebruiken, sommige genezen, andere vallen vijanden aan en weer andere items verwijderen een verslechtering van één van de eigenschappen van je Pokémon. Het zorgvuldig uitzoeken van Pokémon en items is nodig om het beste reddingsteam te worden.

Vernieuwing
Het grootste verschil met de originele versies wordt gelijk duidelijk als je Rescue Team DX opstart. De pixels van de GBA- en DS-versies zijn ingewisseld voor een mengsel van handgetekende landschappen en cel-shaded Pokémon. Dit alles zorgt ervoor dat Rescue Team DX er prachtig uitziet. Het deed mij erg denken aan Yoshi’s Crafted World, die een vergelijkbare grafische stijl gebruikt. Al deze prachtige omgevingen worden voorzien door goede muziek. De afwisseling tussen zachte achtergrondmuziek en bombastische klanken op andere momenten is erg fijn.
Waar op audiovisueel gebied Rescue Team DX prima is, is het op het gebied van gameplay een beetje plussen en minnen. Dit is voornamelijk te wijten aan eerder gemaakte beslissingen. Net zoals iedere andere dungeon crawler is Rescue Team DX herhalend. Iedere kerker heeft wel een ander uiterlijk en iedere verdieping is anders, maar sommige kerkers bevatten wel twintig verdiepingen, waardoor  het uiterlijk van de kerker alsnog repetitief kan gaan voelen. Er zit helaas weinig variatie in de missies die je kunt doen. Ze bestaan allemaal uit het vinden van een Pokémon op een bepaalde verdieping of het geven van een item, of het brengen van een Pokémon naar een andere Pokémon op een specifieke verdieping. Jezelf door de kerkers heen bewegen kan soms ook wat klungelig aanvoelen. Ik zat vaak vast in een hoek of ingang omdat ik er diagonaal naartoe ging, in plaats van rechtdoor. Dit probleem is op te lossen door met de d-pad te spelen in plaats van met de thumb sticks. Het is geen groot probleem, maar het kan wat irritaties oproepen. Dit is voornamelijk in het begin van het spel het geval, je leert er mee omgaan. Om snel door de kerkers te bewegen is er een renknop. Dit zorgt ervoor dat je wat sneller door de kerkers heen kunt gaan. Er is daarnaast een optie om automatisch te bewegen. Dit was naar mijn idee de meest efficiënte manier om door de kerkers te gaan, al zorgt het ervoor dat het verkennen van de kerkers een passieve activiteit wordt.

Kampen
Het uitkammen van de kerkers zorgt ervoor dat het verhaal verdergaat en je Pokémon stijgen in level door het verslaan van de vijanden. Als je slim bent dan accepteer je een heleboel missies voor dezelfde kerker. Als je die dan voltooit, krijg je voldoende beloningen(munten en items), wat het grinden ietwat verzacht. Tijdens het verkennen van de kerkers ga je in gevecht met allerlei verschillende Pokémon. Sommige Pokémon willen zich na het gevecht aansluiten bij jouw reddingsteam. Je kunt ze niet zomaar accepteren, je moet hiervoor het juiste kamp hebben gebouwd. Iedere Pokémon heeft zijn voorkeur en kan vaak maar in één kamp. Kampen bouw je door munten in te leveren bij Wigglytuff. Als je dan de Pokémon in een kamp kunt plaatsen blijven ze permanent bij jouw reddingsteam en kun je ze gebruiken bij volgende missies. Een reddingsteam bestaat altijd uit drie Pokémon. In de praktijk komt het erop neer dat je er een paar gebruikt, maar je wilt ze natuurlijk wel allemaal vangen.

Even uitrusten
Tussen de missies door ben je in Pokémon Square. Hier kun je munten en items bewaren bij verschillende stalletjes. Dit is zeker verstandig om te doen, want als je doodgaat in een kerker raak je alles wat je op dat moment bij je hebt kwijt. Voor iedere missie is het handig om te bedenken wat je mee wilt nemen en hoeveel geld je nodig denkt te hebben. Verder is er een dojo. Hier kun je Pokémon sterker maken door ze te laten trainen. Tevens is er nog de optie om online te spelen. Het is niet mogelijk om samen met andere spelers te spelen, maar je kunt wel andere spelers redden die zijn gestrand in een kerker. Dit kan weer extra munten opleveren, die je goed kunt gebruiken voor andere zaken.

Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX is een geslaagde remake op audiovisueel gebied. De gekozen grafische stijl past prima bij het type spel en alles wordt voorzien van de juiste muziek. Op gameplay-gebied zijn er wat kleine misstappen, maar het zijn maar kleine irritaties. Ik heb mij uiteindelijk prima vermaakt met deze remake. Het is zeker niet perfect, maar is zeker geschikt voor fans van dungeon crawlers of van Pokémon in het algemeen.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Aantal keer bekeken: 4059

Laagste 3 prijzen voor Pokemon Mystery Dungeon: Rescue Team DX (Switch)