Pokemon: Crystal Version (VC) (3DS)
70 100 1

Review Pokemon: Crystal Version (VC) (3DS)

Al 22 jaar weet Nintendo met enige regelmaat de wereld te verblijden met een nieuwe Pokémon game. Wanneer er even geen nieuwe zak monsters kan bedenken, dan geven ze een oude versie gewoon opnieuw uit. Zo kan het dus gebeuren dat ik anno 2018 voor de derde keer aan een avontuur in Johto begin. In 1999 kon dat al op de Game Boy, in 2009 was daar de remake op de DS en nu, 17 jaar na de release van Pokémon Crystal op de Game Boy (Color), brengt Nintendo Pokémon Crystal uit op de Virtual Console. Is de -volgens velen, beste- Pokémon game ooit mooi oud geworden?

Heruitgave
Zoals alle spellen op de Virtual Console is deze uitgave van Pokémon Crystal een directe port van de originele game. Dit betekent dat het er precies zo uitziet als vroeger en er geen toevoegingen zijn gemaakt. Wel is het spel in kleur, net zoals op de Game Boy Color. Dit is dus wat anders dan de “moderne” uitgaves die Heart Gold en Soul Silver waren. Crystal op de VC is zodoende behoorlijk ruw in vergelijking met de gelikte incarnaties van Pokémon zoals recent (Ultra) Sun & Moon. Ik moest ook even terug schakelen toen ik de Johtoregio weer voor het eerst aanschouwde, waarbij ik alweer was vergeten hoe onopgesmukt de eerste games waren. Dit komt bijvoorbeeld terug in de beperking van letters, die maker Game Freak creatief moest laten omgaan bij de naamgeving van Pokémon en items. Verder is de serie de afgelopen jaren veel gecompliceerder geworden, eveneens als de Pokémon. Zo was het leuk alweer vroeg een Heracross te vangen, al zijn de aanvallen die hij in deze generatie kent lang niet zo indrukwekkend als hij over de jaren heeft bijgeleerd.

Indrukwekkend
De originele uitgave van Crystal was een opvolger op Gold en Silver, welke op hun beurt gezien werden als de beste delen van de serie. Deze tweede generatie bevat namelijk een indrukwekkend grote spelwereld, waarbij na het doorspelen van Johto, ook het originele Kanto beschikbaar wordt. Zodoende is een bizar groot aantal Pokémon te vangen in deze game, waar de sterkste kant van alle Pokémon games in schuilt. Verder introduceerde deze tweede generatie een groot aantal elementen in de serie die nu standaard zijn geworden: een dag- en nachtcyclus, baby Pokémon, de types Dark en Steel en speciale evoluties (happiness). Pas drie jaar na het verbluffende debuut van Pokémon op de Game Boy waren dit al snel indrukwekkende toevoegingen, waar de serie jaren op verder heeft kunnen bouwen. Hiermee blijft deze VC-uitgave een indrukwekkende RPG, zelfs voor zijn aanzienlijke leeftijd. Echter, de meer recente delen hebben zoveel onderdelen toegevoegd die het “gemak” hebben verhoogd (en de moeilijkheid aanzienlijk hebben verlaagd), dat mijn voortgang in Crystal niet zo vlot verliep als ik liever had gezien. Denk hierbij aan de snelheid van lopen, (beperkte) keuzes van moves, het enkele gebruik van TM’s en het niet kunnen delen van ervaringspunten in je team

Als je te jong bent om het origineel in 2001 te hebben gespeeld, of je had destijds liever een Lynx of Game Gear, dan is dit een leuk moment om een blik in het verleden te werpen. Je zult echter wel veel concessies moeten doen als je enkel bekend bent met de recente games: het tempo ligt lager, de Pokémon en hun moves zijn een stuk minder (grafisch) imposant dan we recent hebben gezien. Houd zeker gezien met (Ultra) Sun & Moon ook rekening met een hogere moeilijkheidsgraad. Vanuit een nostalgisch oogpunt is Crystal genieten, al kon deze versie van Crystal niet tot het eind helemaal boeien. Bij iedere Pokémon die ik ving had ik ook een gevoel van teleurstelling omdat ik er voor mijn gevoel niet alles uit kon halen wat ik wilde. Hierdoor is Crystal een leuke gimmick voor enkele uren, maar diende het voor mij vooral als een oploopje om toch maar weer een keer Ultra Sun op te starten.

Na 17 jaar is een heruitgave van Pokémon Crystal meer gimmick dan game geworden; leuk voor nostalgische gevoelens en een inkijk in de boeiende geschiedenis van Pokémon. Kun je dit zeggen over alle Virtual Console games? Ik meen van niet, gezien spellen zoals Super Metroid en Super Mario World dermate goed speelbaar zijn gebleven, waar de tijd Pokémon Crystal inmiddels toch echt heeft bijgehaald. Aan de andere kant is Crystal in de basis nog steeds een uitgebreide en goede RPG. Beoordelen van Crystal aan de hand van moderne maatstaven is als de Mona Lisa vergelijken met een Ultra HD OLED televisie met daarop Kate Upton, huppelend over het strand in een bikini… Er is voor allebei een publiek. Dat geldt zeker ook voor Crystal, zeker voor de prijs waarop deze te downloaden is. De 70 is zodoende vooral voor Pokémonfans. Wil je een keer een leuke Pokémon spelen om te weten waar iedereen het al 19 jaar over heeft, kies dan een meer laagdrempelig recent deel.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

Oordeel Pokemon: Crystal Version (VC) (3DS)

• Graphics 60