Poker Simulator: No Limit Texas Hold'Em (PC)
31 100 1

Review Poker Simulator: No Limit Texas Hold'Em (PC)

Je bent op weg naar de bank om je geld daar in veiligheid te brengen. Plotseling word je van je paard getrokken en bewusteloos geslagen. Een tijd later word je wakker en komt er een indiaan aan gereden. Hij vertelt je het volgende, waar het in dit spel allemaal om draait: ‘In these parts, justice is done with the gun – or at the poker table’. En zo ga je vol spanning op avontuur om je geld weer terug te krijgen. Dit avontuur leidt je van het ene pokeravontuur naar het andere en hopelijk ben je uiteindelijk een nog rijker man dan voor de overval!

Dit is toch geen poker
Zover ik weet is dit de eerste game die een dergelijk verhaal brengt in een pokergame. Het is weer eens wat anders en hierdoor kreeg ik meteen zin in de carrière mode. Maar om met de deur in huis te vallen: deze vreugde werd binnen een paar minuten genadeloos de kop ingedrukt. Poker Simulator brengt namelijk helemaal geen simulatie. Integendeel! Je tegenstanders hebben een bizarre speelstijl en zijn sowieso veel te voorspelbaar. Zo zullen ze alleen meer inzetten als ze goede kaarten hebben. Heel af en toe wordt er gebluft, maar dit is zo transparant dat het niet leuk meer is. Maar het grootste probleem is nog wel dat spelers vrijwel nooit met jouw raises (meer inzetten) meegaan. Dit betekent dat het anders zo spannende poker vervalt in het continu pakken van de blinds (kleine bedragen). Hierdoor gaan potjes met veel spelers veel te lang door (soms zelfs meerdere uren) en echt een tactiek toepassen kun je toch al niet door de slechte AI. Hoewel de achterkant van het doosje van Poker Simulator zegt maar liefst vier niveaus van AI te hebben, is alleen het hoogste niveau een beetje realistisch. De overige niveaus zijn totaal onrealistisch. Een extreem voorbeeld: Wanneer alle kaarten op tafel liggen verhoogt een speler met 40, wat hij elke ronde al heeft gedaan. Hierop verhoog ik met nog eens 2 erbij. En wat doet deze speler? Hij fold (stopt)! Een spel met dit soort fouten zou eigenlijk niet in de winkel mogen liggen.

Diverse modes
Deze extreem slechte AI verpest eigenlijk heel het spel en maakt dat je veel beter voor één van de tientallen kwalitatief betere gratis alternatieven kunt gaan. Erg jammer, want het is duidelijk dat de makers wel goed hebben nagedacht over de verschillende modes en mogelijkheden. Je kunt naast de carrière ook toernooien afwerken, verschillende mini games als een poker quiz spelen, wat pokerlessen nemen en potjes spelen waarbij je jouw eigen geluksfactor kunt bepalen. Dit laatste werkt echter totaal niet: toen ik ‘poor opening hand’ selecteerde kreeg ik steeds veel betere kaarten dan toen ik ‘super’ selecteerde. Ook is er nog een multiplayer, maar deze is alleen zo opgezet dat je tegen een vriend van wie je het IP-adres weet zou kunnen spelen. Een echte online mode ontbreekt, maar de markt van online pokergames is toch al verzadigd.

Beeld en geluid: gemiste kans
De graphics zijn ook al van een erg laag niveau. Hoewel geprobeerd is realistische 3D-modellen aan de tafel te zetten, ziet het er uit als slecht knip- en plakwerk. Ook de animaties zien er niet uit, een personage beweegt zo ongeveer in net zo weinig frames als het gemiddelde stripfiguur. Het is jammer dat dit soort zaken zo slecht zijn in Poker Simulator, omdat juist hiermee het spel zich misschien had kunnen onderscheiden van de gratis spellen. Achtergrondgeluid is er bijna niet, op een tik op de tafel na als iemand checkt. Wel is er een commentator die erg goed klinkt maar niet echt wat toevoegt. Verder zit er wat muziek in het spel, wat wel een leuke sfeer geeft maar je zult al snel weer naar je eigen muziek verlangen. Het is dan mogelijk om deze te importeren maar waarom zou je moeilijk doen als je ook gewoon een mediaplayer op de achtergrond kunt aanzetten?

Ze begrijpen het wel maar kunnen het niet
Door de slechte AI lijkt het of de makers van Poker Simulator niets van het tactische spel poker begrijpen maar als je de pokerlessen gaat volgen in het spel, dan blijkt het ineens dat deze best goed en duidelijk zijn, met mooie afbeeldingen om het helemaal duidelijk te maken. In deze lessen doet Poker Simulator niet heel veel onder voor de vele (gratis) alternatieven op het web. Wanneer je de nieuw geleerde tactieken meteen wilt gebruiken blijkt dat echter niet te kunnen door, alweer, de slechte AI in het spel. Ook de tegenstanders zullen nooit van, in de lessen zo duidelijk uitgelegde, tactiek gebruik maken. Zo wordt slowplay (een pokertruc) erg duidelijk uitgelegd, maar heb ik nog geen tegenstander gezien die dit toepaste.

Poker Simulator is een game die je gewoon niet wilt spelen. Na een uurtje ben je al lang uitgekeken op de zeer slechte AI. Jammer dat dit, samen met de slechte animaties, het spel volledig verpest, want in theorie had het een leuke game kunnen zijn door de leuk bedachte modes. Poker Simulator is nu een spel geworden, dat simpelweg niet leuk is om te spelen. Als je graag pokeren wilt (leren) kun je veel beter een gratis alternatief zoeken dan dit spel kopen. En zelfs al was Poker Simulator gratis dan waren die alternatieven helaas nog steeds een betere keuze geweest.

Deze game is gereviewed door Wouter

Oordeel Poker Simulator: No Limit Texas Hold'Em (PC)

• Graphics 30