Race Pro (Xbox360)
78 100 1

Review Race Pro (Xbox360)

Dus jij wilt een pro zijn?
Race Pro, een game gemaakt door de koning onder de realistische race games, Simbin. Race Pro is de eerste console game die geproduceerd is door deze groep fanatiekelingen. Hun doel is om een zo realistisch mogelijke racegame neer te zetten. We kennen SimBin van de veelgeprezen GTR en Race -series, welke bekend staan om hun enorme realistische uitvoering. Eén foutje en je ligt uit de race. Ik zelf zat al tijden te wachten op de console versie en nu eindelijk is hij er. Maar, is het nog wel een simulatiegame te noemen, of is Race Pro meer voor het normale publiek? Ik start mijn Xbox 360 op om vervolgens lekker hoog in de toeren te zitten en te kijken of de makers de kracht van hun vorige games in ere hebben gehouden.

Pushen!
We beginnen bij het begin. De game bezit 17 bestaande banen en (naar zeggen) 350 realistische wagens. Helaas zijn er van de 350 maar ongeveer 48 écht verschillend, de rest zijn allemaal verschillende skins van de aanwezige auto’s. De auto’s zijn erg gedetailleerd en hebben allemaal totaal andere rij eigenschappen, iets wat voor een simulatie fan natuurlijk erg belangrijk is. We kunnen kiezen tussen auto’s uit het World Touring Car Championship, Mini Cooper Cup, GT series en nog wel wat meer. Ook vinden we wat straatauto’s terug voor de extra close racing, aangezien alle auto’s dan gelijk zijn. Al met al zal een echte race fanaat dit voldoende vinden en zeker aan zijn trekken komen.

Met de banen moeten we het helaas maar met 17 verschillende doen. Dit zijn dan wel weer echt bestaande tracks. Onder de tracks vinden we onder andere het gevaarlijke stratencircuit Pau, maar ook ons eigen kikkerlandje is terug te vinden met Zandvoort.

Bandenwarmers
De modes die in Race Pro te vinden zijn, zijn niet echt speciaal te noemen. Eerder een beetje saai. We vinden in het menu: Single Race, Career Mode, Championship, Multiplayer, Hot Seat, Time Trial en de Open Practice. De Single Race spreekt voor zich, net zoals Time Trail, Championship en Open Practice.

De Career Mode werkt met een zogenaamd puntensysteem. Voor elke winnend afgelegde race krijg je punten. Met die punten kun je een contract kopen. De hoeveelheid punten dat een contract kost, kan je verminderen door een testrit te rijden voor de contract aanbieder. Op zich leuk uitgewerkt, maar wel heel erg simpel. Na een paar wedstrijden winnen heb je al zo veel punten, dat het eigenlijk al niet meer uitmaakt wat je eerst doet. Je begint natuurlijk wel eerst laag, in de Mini Cooper Cup. Vanaf daar werk je jezelf naar boven toe en rijdt je binnen kortste keren in een Alfa Romeo 156 of nog leuker, een Aston Martin DBR9.
De Hot Seat mode is een leuke toevoeging als offline multiplayermodus. Een offlinemultiplayer mode zie je tegenwoordig helaas weinig meer in een race game. In de Hot Seat mode heb je twee opties: of je rijdt tegen elkaar, of je rijdt samen met dezelfde auto. Je zult dan, afhankelijk van wat ingesteld is, een bepaald aantal seconde rijden om vervolgens de controller over te geven aan de volgende rijder. Dit principe bestaat al jaren, maar wordt eindelijk weer eens toegepast in een race game. Altijd leuk!

Technische schade
Het team van Simbin heeft hard gewerkt aan een nieuwe engine, genaamd de Lizzard engine. Deze engine moet het grafisch net allemaal wat mooier maken en de A.I. nog slimmer laten lijken. Helaas is het grafische deel sterk achterhaald en zien de graphics van een game als Forza 2 er zelfs nog beter uit, terwijl deze alweer zo’n twee jaar oud is. De omgeving valt een beetje tegen en kan wel wat voller. De wagens zien er daar in tegen wel weer goed uit. Wat mooi meegenomen is, zijn de dashboard views. Die zijn goed gedetailleerd en lijken net echt. Nu lijkt het alsof ik vrij negatief ben over het grafische deel, maar het valt wel mee. Als je het vergelijkt met de pc voorgangers, ziet het er zeker een stuk beter uit.
Een ander belangrijk deel van de engine is natuurlijk de kunstmatige intelligentie, oftewel de A.I. Deze is zeer goed en let op alles wat je doet. Ze kunnen heel verdedigend zijn maar ook extreem aanvallend. De A.I. maakt goed gebruik van jouw fouten en pakt deze dan ook aan. Helaas zijn er af en toe wel wat rare foutjes.
Zo wilde ik iemand inhalen en was ik bezig met wat gebruikelijke beuken in de autosport, toen opeens de auto heel even hergepositioneerd werd. Iets wat vast met een paar patches opgelost kan worden, maar het blijft alsnog jammer.
Verder is er aan jou de keuze om je auto instellingen totaal aan te passen of juist helemaal niet. Hier moet je wel een beetje bij weten wat je doet, anders kan je wegligging totaal verpest worden en lijkt het net alsof je met een drilpudding rijdt.

Volle toeren
Simbin staat er bekend om altijd realistische geluiden in een game te stoppen. Gelukkig is Race Pro hier geen uitzondering op. De geluiden van de wagens zijn allemaal anders en klinken zoals het hoort. Van het stationaire geluid tot aan de 10.000 toeren, alles klopt. Helaas klinken de botsingen wat minder spectaculair en lijkt het alsof er een blikje sardines opengetrokken wordt. De menu schermen bezitten ook wat muziek. Op zich niet nodig, maar zeker niet irriterend. Toch is het wat saai en eentonig, maar alsnog. Het valt allemaal wel mee.

Zwarte vlag
De game is bedoeld om een pittige simulatie neer te zetten en het de speler moeilijk te laten maken. In dit opzicht is het ze goed gelukt. De game zelf is heel laagdrempelig en zeer goed te doen als je games als Forza gewend bent. Je moet niet verwachten dat het iets als Need For Speed is, want dat is hetzelfde als dure champagne vergelijken met limonadesiroop, met een rietje. De game is instelbaar op Novice, Semi-Pro en Pro. Vanuit die niveaus kan je de game nog aanpassen op: Hoe sterk de AI is, hoeveel ronden je rijdt, vlag regels etc. Al snel merk je dat als je de A.I. op ‘very easy’ instelt het allemaal te gemakkelijk gaat. Dit geldt tevens ook voor easy en normal. Daarna wordt het al gauw wat lastiger, maar is het voor de echte simulatie fan nog zeker te doen. Pas op het niveau very hard is het pittig en gaat er als het ware een switch om bij de A.I. Natuurlijk zijn er ook elektronische hulpjes aanwezig om je te helpen bij het rijden. Ook dan moet je nog wel rekening ermee houden dat de hulpjes niet als een automatisch piloot dienen. De echte diehard zet de hulpjes natuurlijk uit en dit maakt de game al stukken leuker. Te vroeg op het gas en je staat de andere kant op, of je eindigt zelfs in de vangrail. Ook moet je opletten dat je wielen niet blokkeren, niet alleen glijd je dan door, maar je banden krijgen ook meteee ook een opdonder. Dit alles kan je nog lastiger maken als je in de regen gaat rijden. Je zult dan merken dat de auto’s totaal anders aanvoelen en het alles nog net even een stukje lastiger maken.
De game zelf is dus erg laagdrempelig en goed te doen voor de beginner. De echte diehards moeten eerst even wennen, maar komen vanzelf wel in het ritme van de game en gaan al snel op het hoogste niveau rijden.

Overwinning!
Om kort te zijn, het is een echte love it or hate it game. De arcade racers zullen de game niks vinden en waarschijnlijk saai. Terwijl de simulatie fans juist aan hun trekken komen. Er zijn wel foutjes aanwezig, maar die zijn niet hinderlijk. Nu is Simbin de ergste niet en komt er waarschijnlijk wel een patch voor uit. De modes zijn standaard, maar kan je jezelf wel aardig mee vermaken. Grafisch is het geen topper, maar ben jij een simulatie freak? Dan is Race Pro een goede keuze!

Deze game is gereviewed door Linkinparknl

Oordeel Race Pro (Xbox360)

• Eindcijfer 78