Raving Rabbids: Alive & Kicking (Xbox360)
75 100 1

Review Raving Rabbids: Alive & Kicking (Xbox360)

De Kinect is niet aan te slepen: in maart 2011 waren er wereldwijd al meer dan 10 miljoen Kinectsystemen verkocht. En dat terwijl er voor de echte gamer nou niet bepaald veel must have titels zijn uitgekomen op dit speeltje. De casual markt is dan ook duidelijk een geldbron waar veel te halen valt. Rabbids Alive & Kicking haakt in op deze trend en is dan ook meer voor de (casual) gamers die een Xbox voor de Kinect hebben gekocht.

De Rabbids kennen we van de Raymangames. Hierin maakten ze Rayman het leven zuur door hem te kidnappen. Inmiddels zijn ze zelf sterren, die met hun gekke gedrag bij velen een glimlach op het gezicht toveren. Deze stuiterende langoren spelen de hoofdrol in de 40 verschillende minigames die Rabbids Alive & Kicking rijk is. Het spel biedt puur deze compilatie van minigames: meer is er niet.

Het aanbod aan minigames is wel erg divers. In de ene minigame moet je Rabbids over gevaarlijke parkoersen leiden (a la Lemmings), in een andere moet je een brandweerman aan een brandweerpaal heen en weer laten glijden terwijl je een vuurbal terug probeert te kaatsen. Dit laatste voorbeeld is een veredelde versie van het oude spelletje Pong. Er zitten heel wat vermakelijke minigames tussen die je tegen elkaar kunt spelen, maar ook in je eentje.  Dat laatste zie ik niemand echt gauw doen; het breken van de high score is simpelweg niet voldoende motivatie. Rabbids Alive & Kicking is dan ook meer iets voor een gezellige avond met andere mensen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit best veel plezier oplevert: door de competitiviteit kan de strijd hoog oplopen als je met vier man, twee tegen twee, de minigames doorspeelt. Er zitten zelfs enkele minigames tussen die je met drie tot zestien man (acht tegen acht) kunt doen: zo moet je bijvoorbeeld in een van die minigames met zijn allen binnen een vastgestelde tijd een bepaald figuur zien te vormen.

Voor de jongere generatie is er de mogelijkheid om één van de Rabbids in de huiskamer te projecteren. Vervolgens bestaat er de optie om, met de punten die je in de minigames hebt vergaard, kleding of interactieve voorwerpen voor de Rabbid te kopen. Het is een leuke gimmick, maar ook niet meer dan dat.

Rabbids Alive & Kicking schiet op een aantal fronten te kort: vooral het augmented reality aspect is niet goed uitgewerkt. Zo is er een minigame waarbij je op Rabbids moet gaan staan zodra ze uit de grond komen. De Kinect registreert dit echter niet goed: het komt dikwijls voor dat je netjes op een konijn staat, maar dat het systeem dit niet herkent. Ook andere commando’s die je via handgebaren geeft, begrijpt de game niet altijd goed. Hierdoor zijn sommige spelletjes en het navigeren door het menu niet altijd even geslaagd.
Daarnaast is de uitleg van diverse minigames niet altijd even duidelijk. Vooral als je met een grote groep bent is het hierdoor lang niet altijd even duidelijk wat er van iedereen wordt verlangd, met een hoop verwarring tot gevolg.

Rabbids Alive & Kicking heeft een duidelijke doelgroep. De echte gamer zal dan ook veelal zijn schouders ophalen, en de game misschien een avondje bij vrienden uitproberen. In je eentje ga je in ieder geval niet met dit spel aan de slag: daar is de game niet uitdagend genoeg voor. Vooral het feit dat je verdiende punten alleen kan gebruiken om je Rabbid aan te kleden is hier debet aan. Alive and Kicking moet het dan ook hebben van de competitiedrift die tussen vrienden ontstaat. Vooral voor de casual gamer is dit op zich een prima game. Er zitten in ieder geval een stuk meer minigames in dan in een game als Kinect Adventures. Al met al een redelijk product, dat de jongere generatie (je kunt de game in het Nederlands spelen) en de casual gamer genoeg vermaak zal bieden.

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman

Oordeel Raving Rabbids: Alive & Kicking (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 6438