Sparklite (Switch)
60 100 1

Review Sparklite (Switch)

Op de Budgetgaming-redactie zijn we groot fan van zogenaamde roguelike-games. Dit zijn games waarin elke keer wanneer je het loodje legt de wereld opnieuw gegenereerd wordt, maar je bepaalde overdraagbare progressie wel meeneemt naar de volgende speelsessie. Games als Spelunky, The Binding of Isaac en Enter the Gungeon worden op kantoor dan ook regelmatig aangeslingerd. Toen Sparklite op de digitale deurmat viel konden we dan ook niet wachten om er mee aan de slag te gaan.

Sparklite is een random generated action-adventure game van ontwikkelaar RedBlue Games. Een ontwikkelaar die tot voor kort enkel een paar mobile games op z’n naam had staan. Het spel speelt zich af in Geodia; een groot land waar alles draait om ‘Sparklite’. Een blauwe steen die gebruikt wordt als betaalmiddel, maar ook gebruikt wordt om het land in leven te houden. Sparklite zou geen videogame zijn als er geen slechterik zou zijn die alle Sparklite voor zichzelf wilde houden, dus aan jou de taak als jonge avonturier Ada om hier een stokje voor te steken.

Persoonlijke progressie

Geodia is verdeeld in vijf verschillende gebieden, welke dus steeds opnieuw gegenereerd worden. Dit betekent dat geen enkele run door het spel heen hetzelfde zal zijn en dus ook de te vinden upgrades, vijanden en doorgangen naar andere gebieden telkens elders geplaatst worden. Aan het begin van het spel heb je weinig levens en wapens, maar naarmate je meer ontdekt van de wereld zul je steeds meer voortgang boeken in je persoonlijke progressie. Wanneer je verslagen wordt, neem je al je gevonden Sparklite en blauwdrukken voor wapens mee naar een groot eiland dat boven Geodia zweeft. Hier is een aantal mensen werkzaam die je voorzien van nieuw geschut, patches en andere upgrades.

Vooral deze patches zijn erg handig. Als een soort puzzel dien je alle patches die je mee wilt nemen in je inventory te plaatsen en zo kun je Ada helemaal vormen naar jouw speelstijl. Ga je snel dood? Dan is het handig om extra hartjes op te spelden. Vind je het handig om een kaart bij je te hebben, dan zorg je weer dat je die patch meeneemt. Ook is het mogelijk om widgets mee te nemen op avontuur. Dit is een variant op patches, maar deze zullen na het overlijden verdwijnen.

Langzaam op gang
Sparklite komt een beetje langzaam op gang. Zo kun je bijvoorbeeld in het begin enkel rotsen opblazen met bommen, maar die bommen moet je eerst vinden en liggen altijd ergens anders verstopt. Wanneer je eenmaal de ‘Boom Balloon’ blauwdruk vindt en deze vervolgens bouwt en meeneemt op avontuur kun je elk stuk steen open knallen dat op je pad ligt. Zo zijn er nog veel meer afwegingen die je moet maken, want je kunt je Sparklite natuurlijk maar één keer uitgeven.

Grafisch ziet het spel er ontzettend leuk uit. Sparklite beschikt over een toffe, kleurrijke pixelstijl die wel wat weg heeft van oude RPG’s uit de tijd van de Super Nintendo. Er zit vrij veel verschil in de looks van de verschillende gebieden en ook de vijanden in ieder gebied zien er anders uit, dus voor het oog zal Sparklite niet snel vervelen. De muziek in het spel is gecomponeerd door Dale North, die onder andere bekend is van het erg goed ontvangen Wizard of Legend. Hoewel de Sparklite-soundtrack erg lekker in het gehoor ligt voelt het hier en daar toch een beetje aan als generieke RPG-muziek en doet het eigenlijk nooit iets unieks.

Net niet
En dat beschrijft de hele game eigenlijk wel goed. Hoewel Sparklite zeker geen slechte game is, is het het vaak gewoon net niet. Het spel voelt in alle opzichten een beetje te veilig aan. Zo zijn bazen vrij makkelijk te verslaan. Ze worden ook niet moeilijker naarmate ze minder leven hebben, dus wanneer je hun patroon eenmaal doorhebt is de uitdaging grotendeels weg. De upgrades bieden niet veel meer dan extra HP of de mogelijkheid meer schade te doen en gadgets die je maakt met de verschillende blauwdrukken bieden gewoon niet genoeg variatie. Ook bestaat er weinig synergie tussen de wapens en voorwerpen die je tijdens het spelen vindt, zoals dat wel gebeurt in games als The Binding of Isaac en Dead Cells, waar het echt loont om gevonden voorwerpen te combineren. Wel kent het spel een leuke lokale co-op modus waarin een vriend of vriendin de rol van Wingnut op zich neemt; een handig robotje dat grotten belicht, Sparklite uit de grond kan graven en slijm van de grond kan zuigen.

Aan de andere kant is het ook weer lastig om Sparklite een goede instapper te noemen voor mensen die niet echt bekend zijn met het genre, want wanneer het einde in zicht komt kom je een flinke spike tegen in de moeilijkheidsgraad die nog even flink wat roet in het eten strooit wanneer je denkt bijna klaar te zijn. De balans is dus vrij ver te zoeken in Sparklite en dat is jammer.

Al met al is Sparklite een prima game die een beetje te veel in z’n eigen comfortzone zit. De gameplay is niet veel meer dan een cyclus van geld verzamelen, doodgaan, geld uitgeven enzovoorts. Audiovisueel voelt het aan als iets wat we al veel vaker gezien en gehoord hebben. Ondanks dat Sparklite zeker tof is om eens door te spelen biedt het te weinig diepgang en dat is iets wat bij dit type game wel van belang is. Dat maakt Sparklite zeker geen slechte game, maar binnen het genre zijn genoeg spellen te vinden die meer uitdaging en speelplezier bieden.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Aantal keer bekeken: 4296

Laagste 2 prijzen voor Sparklite (Switch)