Super Scribblenauts (NDS)
90 100 1

Review Super Scribblenauts (NDS)

Na het daverende succes van Scribblenauts kon het haast niet anders: na een jaar ligt het vervolg in de winkel! Super Scribblenauts belooft, naast het unieke concept, 120 gloednieuwe levels, een geüpdate woordenboek en een totaal nieuw systeem van bijvoeglijke naamwoorden. Dit moet natuurlijk onderzocht worden. Ik heb mezelf opgeofferd om dit spel aan een uitgebreide keuring te onderwerpen, om te zien of alles nou echt zo geweldig is zoals beweerd wordt.

Starite get!
Super Scribblenauts heeft dezelfde werkwijze aangehouden als het eerste deel. Maxwells levensdoel is het verzamelen van Starites, oftewel sterren. Om deze sterren te bemachtigen, moet hij uiteenlopende situaties oplossen. Dit varieert van het laten uitsterven van dinosaurussen, tot het oplossen van een ruzie tussen twee broers. Om een situatie onder controle te krijgen, maakt Maxwell gebruik van een woordenboek. Je typt een woord in, en het voorwerp verschijnt op je beeldscherm. Dit betekent dus dat er meer dan één oplossing mogelijk is bij elke puzzel. Geniaal bedacht, en een grote uitdaging voor jezelf! Kun je drie keer achter elkaar de puzzel op een andere manier oplossen, dan verdien je een gouden kroontje. Dus ook als je het basisspel uitgespeeld hebt, zijn er nog voldoende uitdagingen. Hoe meer nieuwe woorden je gebruikt, hoe meer Ollars je verdient. Met deze Ollars kun je hints kopen, of je avatar veranderen. Ben je het zoete gezichtje met grote grijns van Maxwell even helemaal zat, verander jezelf dan in een dief, clown of vampier. Hints kun je òf kopen, òf komen vrij na enkele minuten ploeteren. Bij elke puzzel zijn hints te verkrijgen. Het is erg fijn dat deze mogelijkheid er is, want soms kom je gewoon niet op de oplossing, en is een duwtje in de goede richting voldoende om de puzzel toch zelf op te lossen.

Het spel is heel toegankelijk en voor iedereen makkelijk te spelen. Een voorwaarde is natuurlijk dat je kunt lezen en schrijven. Sommige puzzels zijn te makkelijk voor woorden en worden voordat je iets kan doen al haarfijn uitgelegd (laat de jongen slapen, en geef hem als tandenfee geld in ruil voor zijn tand). Andere puzzels zijn daarentegen flink pittig! Vooral levels waarin je ‘af’ kunt gaan, moeten soms tot vervelens toe overgedaan worden. Dit gebeurd bijvoorbeeld wanneer Maxwell dood neervalt, of één van je kameraden in gevaar is gebracht. Ook stopt het level wanneer je doel vernietigd is. Gelukkig staan er altijd meerdere levels open, dus je kunt de puzzel tijdelijk stoppen en gewoon met een andere verdergaan. Hoe meer puzzels je hebt opgelost, hoe meer nieuwe er verschijnen.

Van kleine dinosaurussen tot zwangere bureaus
Een verademing zijn de simpele tekeningen. We leven nu in een wereld waarin alles zo realistisch mogelijk weergegeven moet worden. Super Scribblenauts gaat juist terug naar de basis, met tekeningen die je kleine neefje gemaakt kan hebben. Hierdoor ligt de nadruk meer op het spelen zelf. In het begin is dit even wennen, maar na een paar puzzels weet je niet beter.

Nieuw in dit spel zijn de bijvoeglijke naamwoorden. Zo kun je een paarse, bange, lelijke baby maken! Of een zwanger roze bureau! Hier komen na verloop van tijd ook daadwerkelijk kleine roze bureautjes uit. Het is altijd leuk om verschillende dingen uit te proberen, maar voor sommige puzzels blijkt het ook noodzakelijk. Ongeveer de helft van de puzzels maakt gebruik van een bijvoeglijk naamwoord, en zonder een bepaalde kleur, karaktertrek of kracht is zo’n puzzel dan ook niet op te lossen. Dit maakt de uitdaging natuurlijk alleen maar groter.

Ik heb even moeten zoeken, maar heb dan toch ook een nadeel aan het spel kunnen vinden, namelijk de besturing. In principe is deze goed opgebouwd: je kiest er zelf voor of je de stylus of de knoppen wilt gebruiken om Maxwell te besturen. De andere besturing is dan voor het verplaatsen van je gezichtsveld. Als je Maxwell met de stylus bestuurd, is de besturing nauwkeuriger. Helaas gaat Maxwell ook wel eens lopen wanneer dat niet de bedoeling is... Zeker op momenten dat je iets met een touw wilt vastzetten, staat Maxwell ineens naast het gevaar. Geen ramp natuurlijk, maar soms wel erg vervelend.

Slapeloze nachten
Super Scribblenauts is een spel dat nu al een prijs op zijn naam heeft staan, namelijk de’ Gamescom award 2010’. En terecht! Het is een heel verslavend spel dat bovendien heel toegankelijk is voor iedereen. Af en toe schrik je ’s nachts wakker omdat je opeens een oplossing bedenkt voor een probleem uit het spel. Gelukkig bevat Super Scribblenauts vele levels, en ben je niet zomaar na een paar uurtjes uitgespeeld. Een aanrader voor iedereen die creatief met woorden is of dat juist graag wil worden!

Deze game is gereviewed door Jorieke

Oordeel Super Scribblenauts (NDS)

• Originality 95